waarom zo gemeen?!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Oceanna, 30 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Klopt.
    Ik heb gelukkig bij beide dochters goede kraamverzorgsters gehad, met verstand van borstvoeding. Bij de jongste was dat niet zo nodig, zij dronk vanaf het begin goed (ondanks te strak tongriempje, daarvoor ben ik later zelf naar een lactatiekundige gegaan) en ik had al veel ervaring na jaren voeden (ja, hier ook een langvoeder :p). Maar de oudste viel flink af en toen moest er bijgevoed en gekolfd worden. Dat was een paar dagen even aanpoten, maar gelukkig steunde de kraamverzorgster mij en kwam zij niet met borstvoedingsondermijnende adviezen. Daarna heb ik nog lang gevoed zonder problemen.

2. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Tuc
    Ik snap jouw instelling ook, maar ik vind dat je ook open moet staan over de verschillen van bv en kV.
    Wat ik al eerder benoemde is dat ik cursussen en informatie dagen krijg van wat verschillen zijn van bv en kV. Als ik zie wat er in kv zie schrik mij echt kapot. Er zitten aardig wat conserveringsmiddelen. Als je de verder informatie leest van wat conserveringsmiddelen doen met de darmpjes.. tja.. kunstvoeding is dus echt wetenschappelijk onderbouwt dat t echt niet beter is dan bv

Maar ik ben het ook volkomen eens met jouw antwoord. In sommige situaties ben ik als kraamverzorgster zo blij dat kunstvoeding bestaat. Want in sommige situaties is het niet beter dan bv. Maar spreek je meer over situaties en niet de inhoud van kunstvoeding.

Jij noemt voordelen van kunstvoeding. Ik zou graag willen weten wat de voordelen van kunstvoedinf zijn in jouw opzicht ?
    T doorslapen ? Langer verzadigd ? Je weet hoeveel je kindje binnen krijgt ? Deze "voordelen" hebben allemaal een achter liggende nadeel.. doorslapen hoort niet bij baby's. Babys horen meren keren op een dag te eten. Met kV word dit onderdrukt omdat ze van kV norm van t cb op een bepaald aantal per 24 uur moeten zitten. Ook aan bv kan je zien hoeveel je kindje binnen krijgt.
    uiteindelijk is t voordeel van kunstvoeding alleen maar dat t een alternatief is.

3. Poppy4

Poppy4 Bekend lid

13 jan 2016
    707
    480
    63
    Bij dit soort discussies krijg ik altijd het idee dat het totaal niet om het onderwerp (in dit geval bv/kv gaat), maar om de achterliggende reden voor die keuze, dat mensen zich dáárop aangesproken voelen.

Ik kan me anders echt niet voorstellen waarom je je in vredesnaam druk maakt over hoe een ander haar kind op een andere manier voedt dan jij. Ik geef bv, mijn overbuuv fv. Het gevolg van die borstvoeding en kunstvoeding, daar ondervindt verder helemaal niemand op geen enkele manier last van, dus boeien...

Het enige wat op dat gebied fundamenteel verschilt tussen ons is mijn keuze voor bv en haar keuze voor fv. Daar zouden we inderdaad een discussie over kunnen voeren, maar dat heeft verder geen enkel nut. Mijn redenen voor bv zijn prima. Haar redenen voor kv zijn prima.

Wat maakt het toch dat mensen het zo belangrijk vinden dat een ander doet zoals zij zelf doen?

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik vind dat kv absoluut voordelen heeft, maar die hebben niks met 'voeding' te maken. Zoals:
    dat ik een fles door iemand anders kan laten geven.
    Dat mijn lijf rustiger is, misschien minder hormonaal oid? Geestelijk vond ik bv ook zwaar.
    Dat het sowieso rustiger op en aan mijn lijf is.
    Van kv kun je pap maken, dat lukte me met bv absoluut niet.

5. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Voorop gesteld, het staat voor mij buiten kijf dat bv de beste voeding is voor een kind. Zoals iemand zei, het zijn de factoren er omheen die uiteindelijk bepalen of het de beste keuze is in jouw situatie.

Maar zeggen dat het enige voordeel van kv is, dat het een alternatief is voor bv vind ik niet eerlijk. Dat is jouw mening.
    Door slechte ervaringen bij de eerste heb ik bij de tweede bewust voor kv gekozen. Dat had voor mij de volgende voordelen: Een kraamweek waarin ik echt heb genoten van mijn baby en mij niet alleen maar depressief voelde en 24 uur per dag bezig was met aanleggen, bijvoeden en onsuccesvol elke 2 uur kolven. Ik vind het fijn dat ik geen zorgen had over een flesweigeraar tegen het einde van mijn verlof. Ik vond het prettig om niet te hoeven kolven op mijn werk. Ik vond het fijn dat mijn man ook voedingen kon geven. Dat heb ik echt wel als voordelen ervaren, nog veel meer dan de punten die jij noemt.

Inmiddels zijn we weer een paar jaar verder en wil ik bij de volgende wel weer bv gaan proberen. Want buiten dat het de beste voeding is, lijkt het me, als het goed loopt, ook praktische voordelen hebben (die overigens wel altijd als voordeel genoemd mogen worden): Altijd voeding bij de hand, geen gedoe met flesjes, de hormonen die vrijkomen tijdens een nachtvoeding etc.

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik kan me geen andere reden voorstellen dan onzekerheid. Je zoekt bevestiging/validatie voor jouw eigen keuze en iemand die het anders doet is dan 'bedreigend'. Zeker als diegene dan zegt dat zijn/haar aanpak (bewezen) beter is.

7. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Tuc wordt niet aangevallen op sta ze in het verleden schreef. Ze staat altijd vooraan waar het gezond/ongezond onderwerpen betreft. Snap niet waarom je niet kunt toegeven dat borstvoeding het beste IS maar misschien niet voor jou in jouw specifieke situatie. Maar als je uitgaat van kind geboren dan is het logische gevolg kind krijgt bv. Daar heeft je lichaam zich namelijk op voorbereid speciaal voor jouw kindje. Als de omstandigheden het alleen niet toelaten of je wilt het om welke reden dan ook niet geven, prima. Er is een keuze maar ga niet zeggen dat die keuze het beste is. Ja, wel in jouw situatie maar niet in het algemeen voor alle baby's. Dat is volledig situatieafhankelijk maar dat bv het beste is, is een feit kwa samenstelling van de melk.

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Kijk: even heel erg gechargeerd, maar omdat je geen zín hebt (dus niet omdat het niet lukt) van te voren al kiezen voor kv ipv bv, dat zou je een egocentrische of gemakzuchtige keuze kunnen noemen. Want zo iemand plaatst haar gevoel/gemak boven de (gezondheids)voordelen voor haar kindje. En 'welke goeie moeder doet dat nou?!' (Dit is dus een gechargeerd vooroordeel he) En ja, dan is het fijner als je zou kunnen beweren dat inhoudelijk de twee soorten voeding gelijkwaardig zijn. Want dan maakt het namelijk niet uit dat je voor de ene soort gekozen hebt, vanwege wat jij fijner vond...

Maar wat nou zo mooi is... je mág het jezelf makkelijker maken. Mijn keus om rond 1jr te stoppen was ook omdat IK er klaar mee was en het wel best vond.

Alleen moet je dan niet lafjes proberen je keuze te vergoeilijken door te gaan beweren dat kv en bv hetzelfde zijn.

9. Betsy

Betsy Niet meer actief

Joehoe egoistische en gemakzuchtige moeder hier! Ik heb er bewust voor gekozen kv te geven, en daar nog geen moment spijt van gehad. Ik heb niet eens geprobeerd om borstvoeding te geven. Maar ik trek me er ook echt geen fluit van aan wat een ander daar van vindt :D

Ik ben het er mee eens dat borstvoeding een beter afgestelde voeding is voor een baby dan kunstvoeding.
    Maar ik ben het er niet mee eens dat het geven van borstvoeding per definitie beter is dan het geven van kunstvoeding. Dat is namelijk situatie gebonden, en alleen al daarom pertinent niet waar.
    Dat moeders zich vervolgens verdrietig gaan voelen om wat een ander vindt, tja... daar zullen ze zelf iets mee moeten.

En dan ga ik nu weer even heel gemakzuchtig en egoistisch knuffelen met mijn dochter.. Joe! ;)

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Waarom het sarcasme als het je niets kan schelen? Dat snap ik niet zo goed. Want hoewel ik het deels met je eens ben doet het sarcasme je woorden teniet?

11. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Als ik het zo even lees zijn de meeste het eens hoor: bv is qua samenstelling en dus voeding absoluut de beste keuze maar niet de beste keuze in elke situatie. Flesvoeding kan dan zelfs een betere keuze zijn.
    Nou dat is toch prachtig!

12. Betsy

Betsy Niet meer actief

Omdat ik het een domme opmerking vind die vraagt om een sarcastisch antwoord.
    Zou niet weten waarom dat mijn woorden teniet doet.

13. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Omdat je blijkbaar niet goed begrepen hebt wat Hilly schreef. Je pikt alleen dát eruit waar je op kunt hakken en negeert voor het gemak de rest. Zo blijft deze discussie maar in rondjes gaan. Zonde toch?

14. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik hakte nergens op.
    Ik ben het niet eens met een opmerking.
    Al zeg je 100x dat het gechargeerd is, en een vooroordeel, en dat het 'gezien zou kunnen worden als', dan nog vind ik het een domme opmerking.
    Ik word daar over het algemeen nogal sacastisch van.

Daarnaast heb ik volgens mij een genuanceerd antwoord gegeven over de discussie. Namelijk dat het situatie gebonden is, en dus het 1 niet perse beter is dan het ander.

Dat jij moeite hebt met mijn sarcasme heeft niets met die discussie te maken.

15. Deliana

Deliana Niet meer actief

Wel erg kort door de bocht: Een bepaald aantal voedingen en hoeveelheden.... als kraamverzorgende zou je toch moeten weten dat je ook KV op verzoek kan geven. Wie gaat er nou wachten tot de 4 uur voorbij zijn als je kindje na 3 uur al trek heeft toch....

16. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Dames!!!!!! Ipv deze bijzonder vriendelijke woorden over en weer kunnen jullie beter lekkere hapjes gaan maken en een wijntje gaan drinken!!!!!

17. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik heb dat ook nooit begrepen. Borstvoeding is prachtig maar kunstvoeding is ook prima en ik zou niet weten waarom ik iemand zou moeten veroordelen omdat die voor het een of het ander kiest (en soms is het niet eens een keuze). ;)

18. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Nee je schrijft gelijkwaardig. Terwijl het compleet verschillende producten zijn. Of bedoel je hiermee de keuzes/de mensen achter de keuzes? ;)

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik sluit me hierbij aan.

Tijdens mijn zwangerschap zaten we bij zo'n bv-cursusin het ziekenhuis (ja, echt. hele zaal vol met stellen waarvan de moeders alleen maar kv hadden gegeven, dus thuis niemand die het ons uit kon leggen :D ).

En na mijn (zware) bevalling kon ik niks, laat staan dl vasthouden. De lieve kraamhulp heeft 2 weken lang dl aangelegd, en leren aanhappen etc. Anders was het nooit gelukt.

Dus wat ik geleerd heb is eigenlijk dat je zoiets niet alleen moet willen doen (en daarvoor moest ikzelf wel het nodige loslaten). Maar achteraf erg fijn!

20. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Wat ik me nou afvraag (ontketen ik nu een nieuwe rel? ;)), is of borstvoeding nou echt zó geweldig veel beter is dan flesvoeding op het moment dat moederlief zelf wel allerlei voedsel eet en drinkt met conserveringsmiddelen, kleur-/geur-/smaakstoffen, veel suiker/zout etc er in? Dat geef je toch net zo goed door aan je kind? Of eten de borstvoedingsdames echt superkeurig alleen pure en zelfgemaakte producten?

(Ik bedoel ik eet zelf behoorlijk netjes vergeleken met veel mensen maar ook hier gaan er regelmatig chocoladerepen en potten chocopasta doorheen die in fabrieken worden gemaakt en thee van pickwick en nou ja... alles bij elkaar zal er toch nog veel aan E-stoffen mee komen en dat zal een eventueel kind ook binnenkrijgen.)

Deel Deze Pagina