Brandwond; wat aan doen? (met fotootje...)

Discussie in 'De lounge' gestart door Estha, 24 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Estha

Estha Actief lid

12 nov 2008
    487
    4
    18
    Hi,

Ik heb mezelf afgelopen maandag gebrand aan de oven :cool:.
    Direct even onder lauw water gehouden en op zich had ik er niet zoveel last van. Zag er wel indrukwekkend uit als ik de kids moet geloven maar echt pijn deed het niet.
    Gisteren was ik druk aan het opruimen en heb ik mijn arm twee keer (precies op die plek) gestoten en is het plekje een beetje open gegaan.
    Vanaf gisteravond begon het eigenlijk pas een beetje zeer te doen.
    En vanaf vandaag begint de huid er om heen ook rood te worden.

Hebben jullie tips wat ik er op kan doen? De één zegt een zalfje en de ander zegt gewoon niks...?!

Groetjes,
    Estha

Bijgevoegde bestanden:

• au2.jpg
      au2.jpg
      Bestandsgrootte:
      12,6 KB
      Weergaven:
      91
  2. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.901
    113
    't Gezellige Brabant
    Bij een brandwond moet je goed oppassen op infectiegevaar. Goed schoonhouden dus en liefst niet afdekken. Maar het is wel een flinke plek. Als je het vermoeden hebt dat het niet beter gaat, maar wel slechter dan zou ik gewoon even contact zoeken met je huisarts. Wij zijn tenslotte ook geen medici hier op zp....

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    nou... wat denk je van even de HA bellen...;)

4. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.238
    1.892
    113
    Vrouw
    Zou er even een arts naar laten lijken. Of op zn minst overleggen met de assistente.
    Kan gaan ontsteken.

5. Estha

Estha Actief lid

12 nov 2008
    487
    4
    18
    Serieus? Dat hoeft toch niet altijd met een brandwond(je)?
    Ik had het idee dat dit niet een dusdanige brandwond is wat door een arts gezien hoeft te worden...

6. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Als je bezig bent kun je het afdekken met een pleister met zo'n anti plak laagje aan de binnenkant. Het beste is om aan de lucht te laten drogen. Maar ja, als het open gaat door kleine kinderen en het huishouden levert het ook niets op.
    Als je het gevoel krijgt dat het gaat ontsteken ( roodheid, pijnlijker en warm worden van de plek) dan zeker even bij de huisarts aan de bel trekken.

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

De huid eromheen wordt nu rood, schrijf je. Dat kan wijzen op een ontsteking. Het is toch een open wond.

Zou toch met deze wond (op de foto lijkt het geen wondJE namelijk) even langs de huisarts gaan.

Zat er ook een brandbaar op die open/stuk is gegaan?

Daar komt ook nog eens bij dat ik niet weet of dit littekenvorming zal opleveren....Dat zou een arts je dan ook nog kunnen vertellen.

8. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Eerste graads brandwond is een gewone wond en moet je dus net zoals bij andere wonden oppassen voor infectiegevaar. Ik bedoel hiermee: niet meer of niet minder dan anders.
    Huid wordt altijd rood rondom een wond. Is het vuurrood, dan kan het duiden op ontsteking. In denk in dit geval eerder irritatie omdat je het 2x open gestoten hebt. De roodheid op de foto is absoluut niet zorgelijk, is minimaal.

Als aan de lucht drogen niet lukt zou ik een los dun laagje erover dragen met een verbandje met een niet plakkende laag erop. Ik persoonlijk zou het 2 dagen laten zitten, of evt 3. Dan losweken (als nodig) en kijken hoe het gaat.

9. Estha

Estha Actief lid

12 nov 2008
    487
    4
    18
    Ja, klopt. Vanaf vanochtend eigenlijk dat mij het opvalt dat het roder wordt om de plek heen. Ook voel ik het nu meer dan eerst, maar had het idee dat dat komt omdat ik de plek twee keer gestoten had.
    Er zat inderdaad een blaar op maar die ging de dag erna (dinsdag) al kapot.

10. Estha

Estha Actief lid

12 nov 2008
    487
    4
    18
    Juist, dat dacht ik ook. Het is wel wat rood, maar niet heel vurig gelukkig. Zo'n verbandje/pleister kan ik waarschijnlijk bij de apotheek halen?

11. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Ik zou het goed in de gaten houden, vind het er niet heel rustig uitzien. Een blaar die stuk gaat, dan is het infectiegevaar zeker wel aanwezig.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Volgens mij is dit een tweedegraads brandwond, dan wordt dat wel aangeraden: 2e graads branwond
    Tevens lijkt er een ontsteking bij te zitten, dan is het helemaal aan te raden om contact op te nemen.

13. Estha

Estha Actief lid

12 nov 2008
    487
    4
    18
    Dank je wel, ik ga het zeker in de gaten houden :)

14. Ik zou het inderdaad even goed in de gaten houden, oogt niet heel rustig.

En... een fijne vakantie voor je ouders! ;)

15. Estha

Estha Actief lid

12 nov 2008
    487
    4
    18
    Haha, dank je wel :D

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Wond aan de lucht laten drogen is achterhaald. Een wond geneest jet beste in een schoon en vochtig wondmilieu. Een korst is bescherming, geen genezing.

De huid is open, dus pd geen eerste graad meer.

Ik zou:spoelen en afdekken met niet klevend wondverband.
    De oppervlakte vind ik flink, als de huid erom heen warm wordt of er viezige afschieiding komt: even langs ha. Wrs krijg je iets van honingzalf ofzo.

Succes

17. ikke24

ikke24 Actief lid

29 jan 2011
    197
    26
    28
    Vrouw
    Kort geleden ook een soort gelijke wond gehad. Toen ik voor advies de assistente van de huisarts belde moest ik toch langskomen en heb ik flammazine zalf gekregen. Dit is ontstekingsremmend en verkoelend en word gegeven bij brandwonden die open zijn en groter dan een 2 euro munt. Ik denk dus dat het misschien toch zinvol is om de huisarts even te laten kijken.

18. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Steriel afdekken!

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.218
    16.581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb zelf zo'n brandwond gehad afgelopen voorjaar boven op mijn hand door verbranding in de oven.
    Ik ben zelf dokters assistente en toen de blaar kapot ging begon het echt te trekken en heb ik het afgedekt met een zalfgaasje.
    Daardoor geneest het mooier en je houdt ziekteverwekkers buiten de deur. Als het toenemend rood wordt dan even langs de assistente/ huisarts voor een evt antibacteriele zalf, Flammazine is achterhaald. Met een zalfgaas is het lichaam over het algemeen prima in staat om zelf te herstellen.
    Ik heb er wel een litteken aan overgehouden maar wordt wel iets vager maar ach...

20. Estha

Estha Actief lid

12 nov 2008
    487
    4
    18
    Dank jullie wel! Ga het zeker in de gaten houden en zo meteen even van die zalfgaasjes halen bij de apotheek.

Deel Deze Pagina