wazo uitkering

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by 0611inge, Jul 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 0611inge

0611inge Actief lid

Feb 9, 2011
    188
    0
    0
    Ik zit even met het volgende. Ik werk sinds januari via een uitzendbureau in een invalpool voor de kinderopvang. hier heb ik zeer onregelmatig gewerkt en heb ik dus nooit echt 4 weken achter elkaar inkomen gehad daarvan. Daarnaast werk ik voor 2 uur per week vanuit huis voor een taxibedrijf en dit doe ik al ongeveer 2 jaar.
    Nu zit ik sinds 3 weken in de zw ivm lage bloeddruk en werk ik dus niet meer via het uitzendbureau. Wel werk ik die 2 uur nog vanuit huis, want dat is in goed overleg nog goed te doen. Nu is het zo dat ze daar voor de komende weken waarschijnlijk iemand zoeken die dat werk wat ik doe ook voor meer uren kan doen ivm vakanties. Ik heb dus aangeboden om dit te gaan doen, zodat ik uit de ziektewet kan.
    Maar nu is mijn vraag hoe wordt straks mijn wazo dan berekend stel dat ik dit nu voor 4 of meer weken nog kan doen. En wat gebeurt er als dit niet doorgaat, hoe wordt dan mijn wazo berekend?
    Lastige vragen en hoop dat iemand er antwoord op heeft.

Alvast bedankt in ieder geval

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste 0611inge,

Je hebt een vraag over de berekening van de zwangerschaps-en bevallingsuitkering (WAZO).
    De zwangerschapsuitkering is 100% van het dagloon. Dat dagloon is gebaseerd op het gemiddelde SV-loon (loon sociale verzekeringen) per dag in de maand of 4 weken voordat je met verlof gaat. Het SV-loon staat meestal op de loonstrook.

Was je loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan kijkt UWV naar de periode van 4 weken of 1 maand daarvóór.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. 0611inge

0611inge Actief lid

Feb 9, 2011
    188
    0
    0
    Bedankt voor het antwoord. Heb ik alleen nog de volgende vraag:
    stel dat ik dus nog voor mijn verlof een 6 weken bv voor het taxibedrijf extra uren draai en daarna weer terug ga naar 2 uur per week, wordt dan mijn wazo naar hun uitgekeerd of krijg ik dan zelf deze uitkering op de rekening?

alvast bedankt

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste 0611inge,

De WAZO wordt meestal aan de werkgever overgemaakt. Hij betaalt vervolgens je loon door.
    Wil je liever dat UWV direct aan jou betaalt? Dan moet je werkgever dat op het aanvraagformulier vermelden.
    Jij krijgt dan tijdens het WAZO-verlof wekelijks een uitkering van UWV en tijdelijk geen loon van je werkgever.

De hoogte wordt gebaseerd op het gemiddeld loon van de laatste periode van vier weken of een maand voorafgaand aan het verlof.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. 0611inge

0611inge Actief lid

Feb 9, 2011
    188
    0
    0
    Oke bedankt voor het antwoord. dan gaan we nu kijken wat de mogelijkheden verder zijn qua uren.

groetjes Ingrid

Share This Page