vetten en olie vanaf 6 maanden?

Discussion in 'Voeding' started by thirza72, Jun 9, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. thirza72

thirza72 Actief lid

Dec 28, 2009
    259
    0
    0
    Nou lees ik op veel website's dat het belangrijk is om je kindje vanaf 6 maanden vetten en of olie te geven. Nou vraag ik me af hoe jullie dit doen? Ik maak de groente hapjes zelf. Op dit moment (ze is 5 maanden) geef ik alleen 1 groente (zonder aardappel) Als ze 6 maanden is wil ik graag de groente meer gaan mengen, ook met aardappelen. Maar hoe voeg ik dan olie of en vetten toe???

Als ze straks evt een boterhammetje gaat eten, wat voor boter smeren jullie er dan op en evt wat voor beleg? En als ze een broodje eet, moet ik dan de evt vetten en olie in de groente hap achterwegen laten?

Iemand nog meer tips voor zelf te maken groente en fruithapjes!

2. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Je kunt er een theelepel olijfolie door doen of een beetje boter.
    Roomboter bevat goede vetten voor je kindje.
    In elk geval geen halvarine. En én op brood én bij het avondeten. Kindjes in de groei kunnen wel wat vetten gebruiken.

3. thirza72

thirza72 Actief lid

Dec 28, 2009
    259
    0
    0
    Red88, dank je voor de info.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier doe ik ook een lepeltje olie door de groentehap als ik dat pureer. Juist als ik stukjes geef kan ik er eigenlijk geen vet aan toevoegen. Qua boter op brood; volle vetten, dus roomboter of olijfolie. Kindjes hebben geen profijt aan light, dieet, halfvol etc.

Overigens kregen wij als tip van de dietiste wel halvarine (ivm KMA kan roomboter hier niet, dus hier is het olie of margarine/halvarine, maar dan bij halvarine 2 theelepeltjes ipv 1 theelepeltje )

5. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Op brood gebruik ik becel dieet margarine en door het avondeten doe ik hier een theelepeltje van bij. Wel alleen bij een gerecht met aardappel. Mijn zoontje wilde overigens geen brood. Vandaag at hij het voor het eerst wel, hier had ik wat vers fijn gemalen fruit op gesmeerd.

tips voor recepten: Recepten voor babyvoeding, van groentehap tot fruithap | Smikkels.nl

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik gebruik BlueBand Idee (geen idee of dat halvarine of margarine is), dat smeren we op brood en doe ik voor de kinderen vaak door het eten om het wat smeuiger te maken.
    Ook bij stukjes: beetje 'boter' over de boontjes, aardappels, spruitjes of wat je ook maar eet. Smelt er keurig overheen, koelt het gelijk wat sneller af. Wordt wel wat glibberiger, maar daar hadden ze geen moeite mee.
    Roomboter deed ik op die leeftijd nooit, omdat ik ze niet zo jong al aan koemelkproducten wilde hebben. Zo geweldig zijn die vetten uit roomboter overigens niet, ze zijn merendeels verzadigd en voor zover ik weet zijn onverzadigde vetten beter voor zowel kinderen als volwassenen.

Olijfolie of zonnebloemolie kun je ook door het eten doen.

7. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik smeerde tot anderhalf roomboter. (op aanraden van een allergoloog omdat dit het minst belastend en zuivere product is) extra vet bij avondeten doe ik niet. hij kreeg gewoon een stukje vlees wat gebakken is maar dan echt maar een reepje.bij eenpasngerechten als nassi bami macaroni krijgt hij automatisch wat vet binnen omdat je eerst eht vlees aanbakt, bij ons ons in olijfolie of vloeibare boter. tegenwoordig gebruik ik die kinder bleuband voor hem.

8. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik wissel af met olijfolie en plantaardige vloeibare boter door de groentehap.

9. thirza72

thirza72 Actief lid

Dec 28, 2009
    259
    0
    0
    Bedankt voor ale reactie's, steek er een hoop van op. Ook al merk ik dat iedereen het op zijn eigen manier doet. Ik ga mijn gevoel ook maar laten spreken.

Rebekka84, bedankt voor de tip van de site smikkels.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Da's sowieso een goed idee, je eigen gevoel volgen!

We hebben allemaal onze eigen ideeën en dingen die we zwaar laten wegen. Wel of geen koemelk, wel of geen zout, wel of geen natuurproducten. Als er één beste keuze voor iedereen was, zouden we dat allemaal wel doen. Maar er zijn volop mogelijkheden om je kind wat extra vetten te geven!

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik deed vaak wel wat olijfolie op de groente of een klontje roomboter. Ik vind dat het dan ook gewoon beter smaakt.

12. mamaeva

mamaeva Lid

Dec 29, 2010
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb hier het boek opperdepop van AH, erg fijn boek!
    Gewoon voor dagelijkse hapjes per leeftijdscategorie.

13. fafje

fafje Niet meer actief

ik bak vaak in olijfolie sowieso..met stukken geven idd bij sperzieboontjes of worteltjes altijd een klontje boter ...
    als ik een stamppotje maakte ook altijd klonjte boter..ik gebruik voor brood ook blueband

Share This Page