Waarom zo vroeg met bijvoeding willen beginnen?

Discussie in 'Voeding' gestart door Lt20, 27 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hier (wel op advies van KA) met 4 maanden begonnen, omdat ons mannetje maar af bleef vallen ipv aankomen. In het begin kwam hij heel veel aan met bv, toen dat terugliep met fv begonnen (ook op advies KA) en daarbij viel hij af. Gelukkig ging de bijvoeding (op pap na, die vertikte hij te eten) goed en begon hij weer op gewicht te komen.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die 'nieuwste' onderzoeken zijn al weer weerlegd hoor. En 2 van de 3 onderzoekers waren in dienst van een babyvoedingsfabrikant...

3. adi

adi Niet meer actief

Oh, niet door de groenteboeren?

Er zijn geen nieuwste onderzoeken geweest, en ik vraag me door wie die zijn weerlegd? Niet toevallig door mensen wieins theorien minder geld zouden brengen als mensen ineens eerder gaan bijvoeden?

(er zijn maar heel weinig mensen in de wereld echt objectief)

4. Es85

Es85 Niet meer actief

Ach ja, wat ik alleen maar wilde zeggen is dat er zoveel tegenstrijdige berichten zijn. En ik denk dat iedereen zelf een keuze moet maken wanneer ze willen beginnen met bijvoeden. Als iemand bij 2 maanden denkt (stel he...) dat het goed is, dan zal diegene daar zijn redenen voor hebben. Hetzelfde geldt als je met 6 maanden begint, dat is ook prima. Zolang je kindje het er goed op doet, geen reacties krijgt op de voeding etc....
    Dus ben nergens op tegen of nergens extreem voor. Ben vooral van mening dat je naar je kindje moet kijken en moet doen wat het beste is voor hem/haar!

5. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier pas na 6 maanden begonnen ivm kma, maar in mijn omgeving iedereen met 4 maanden: en waarom niet? Als er geen allergien in de familie voorkomen en je vindt het leuk: lekker doen!

Ik ben niet zo van dat paternalistische dat onderzoeken bepalen wat jij met je kind moet doen, over elk onderwerp als het gaat om baby's is er een positief onderzoek te vinden en is er altijd en negatief onderzoek te vinden:

van fabrikanten, van puristen, van borstvoedinglobby etc, heel vermoeiend. Mensen moeten hun intuitie gebruiken, de beste raadgever.

6. MiSe

MiSe Niet meer actief

Waarom niet? Vanaf 4 maanden is OP DIT MOMENT de minimum leeftijd. 20 jaar geleden was het met 3 maanden en over 5 jaar is dit misschien wel pas bij 1 jaar. Je weet niet wat het beste is want het is elke keer anders. Je gaat ervan uit dat wat 'deskundigen' zeggen goed is en daar handel je naar. Daarbij kijk je uiteraard naar de signalen van je kindje. Zal vast wel goed komen..

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Nou, ik lees hier op 't forum bijvoorbeeld regelmatig over kindjes van nog geen 4 maanden die al papflessen krijgen. Of al een week voor de 4 maanden leeftijd bv beginnen met hapjes. Zo word het ook steeds vroeger, toch? Een collega van me gaf al fruithapjes toen ze terug kwam van zwangerschapsverlof!

8. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    #48 Suzannes, 2 jun 2011
    Laatst bewerkt: 2 jun 2011
    Mee eens. Al die richtlijnen veranderen iedere keer op allerlei vlakken. Zowel wat je wel/niet mag tijdens de zwangerschap, hoe je je baby het veiligst kan laten slapen, wat een kind wel of niet mag eten en hoe oud. Al die richtlijnen veranderen continue om de zoveel tijd.
    Iedereen moet dus gewoon doen wat hij/zij denkt dat het beste is voor je kindje. Ik vind dat er sowieso ( los van dit onderwerp) af en toe erg panisch word gedaan over het opvoeden van kinderen ( je bent bij wijze al een verschrikkelijke moeder als je je kind af en toe laat huilen of dat je je kind al vroeg in een eigen kamer legt). Ooh gut, je kind krijgt meteen een trauma als je het even laat huilen of'je gaat voorbij aan de ''mamahonger ( wat een kotswoord, sorry). Tsja, ik voel waarschijnlijk mijzelf prettiger bij de wat ''oudere stempel hoe ze het vroeger deden''. En daar bedoel ik meer mee: niet dat eeuwige geneuzel en ellenlang gefilosofeer over wat dit/dat allemaal tot gevolg kan hebben ( al die richtlijnen veranderen zo vaak!), maar gewoon handelen naar je eigen gevoel. Denk dat de komst van internet daar ook wel een grote rol in speelt, vroeger had men dat niet en deed men alles op gevoel ( met advies van CB) en werden kinderen ook prima groot. maar nu is dat allemaal anders en is overal wel weer een theorie voor te verzinnen ( wat natuurlijk ook wel weer voordelen heeft en snap ook wel dat er in de loop der jaren nieuwe inzichten zijn gekomen). sorry, ik wijk af, maar moest het even kwijt ;) Dus: lekker handelen op eigen gevoel.

9. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik kan me aansluiten bij de meningen dat iedereen zelf moet weten wanneer je begint, maar dat roept bij mij weer wel de vraag op of ouders dan daadwerkelijk herkennen wanneer hun kindje er aan toe is.

Ik bedoel: Prima dat je begint met bijvoeding als je kindje honger heeft, niet voldoende groeit, op advies KA etc. Maar als je begint met bijvoeding omdat je kindje dus het eten uit je mond kijkt, op zijn handje sabbelt, hij 4 maanden oud is (of jonger) of omdat je het zo leuk lijkt, dan moet je het nog steeds zelf weten, maar dan vraag ik me echt af of je je er als ouder wel in verdiept.

Je hoeft het niet eens te zijn met de onderzoeken die zeggen vanaf 6 mnd beginnen, maar je moet wel weten dat het op de hand sabbelen, eten uit je mond kijken geen signaal is dat je kindje honger heeft/aan bijvoeding toe is.

Maargoed.. Ik heb een strijd in mijn schoonfamilie gevoerd omdat wij ons kindje niet eerder bijvoeding gaven dan 6 mnd (paar daagjes eerder) terwijl mijn schoonzus al met 3,5 mnd begon, want hij had zo'n interesse/trek (ahum..) Kindermishandeling (dat wij niet eerder begonnen dan he. ;) ) Dat gaat me dan ook weer veel te ver.

10. fafje

fafje Niet meer actief

maar dat de darmen er niet aan toe zijn, da is over een aantal jaren toch niet anders...

en dat allergieen een nog grotere kans hebben om te ontwikkelen, zal toch ook niet terug gedraaid worden...

ik vind niet dat je iets moet vergelijken met vroeger...kennis groeit toch...dan zal er toch wel iets van waar zijn, of doen ze het om ons te pesten...dnek het niet!?

Er is toch uit vele onderzoeken gebleken wat het op langere termijn kan doen als je te vroeg begint...

Buiten dat, het is een advies...tja je volgt em op of niet heh...maar als je kind later BIJV gevoelige darmen aan over houdt, dan dnek je hier niet meer terug...dat is dan ook weer jammer

11. Es85

Es85 Niet meer actief

Bij ons op het CB zeiden ze juist dat dat nog maar de vraag is. Volgens de CB arts kan het (volgens haar kwam dat uit een onderzoek) zo zijn dat allergieën zich juist minder snel ontwikkelen als je wel op tijd begint. Maar ik weet dat dus niet zeker, voor ik hier allemaal reacties op ga krijgen :p.

Maar goed, ik kan me voor de rest vooral vinden in de meningen die hiervoor geschetst zijn. Namelijk dat je vooral naar je kind moet kijken en sowieso altijd goed moet kijken hoe je kind op bepaalde voeding reageert

12. fafje

fafje Niet meer actief

nee dat klopt ook, maar op tijd beginnen denk ik dat het meest past bij, wanneer heeft het lichaam die voedingstoffen ook ehct nodig...en dat is vanaf 6 mnd...

maargoed iedereen moet het ook zeker zelf weten,d ara gaat het niet om..

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De richtlijnen zijn al jaren hetzelfde:

Bijvoeden 'moet' vanaf 6 maanden (dan is alleen melkvoedingen onvoldoende) en mag vanaf 4 maanden. Het wordt aangeraden om exclusief 6 maanden borstvoeding te geven (dit mag je ook vertalen naar 6 maanden exclusief melkvoedingen).
    Wanneer er geen bekende allergieën zijn, is het binnen de reguliere richtlijnen om vanaf 4 maanden te starten met bijvoeding (dat is dus ook rijstebloem). Wanneer het niet nodig is (medisch advies, zeer hongerig, matig slapen etc) lijkt het verstandig om meer richting 6 maanden te starten omdat de meeste (!) kinderen dan fysiek beter in staat zijn tot het verwerken van vaste voeding (ondermeer omdat ze dan veel beter kunnen zitten!)

De discussie over de allergieën betreft het te lang onthouden van bepaalde stoffen (zoals gluten). Vanaf 6 maanden blijft een prima advies. Het is niet aan te raden om bijvoorbeeld met brood te wachten tot 12 maanden behalve wanneer daar specifieke redenen voor zijn.

Voor 4 maanden is alleen op medische advies het verantwoord om met bijvoeding te starten.

Medicijnen, Nutriton etc, is GEEN bijvoeding.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Met Mr K begonnen met 4 maanden om hem aan het poepen te houden (werkte goed)
    Maar hij hapte goed en "snapte" de werking van de lepel ook. Nou klinkt bijvoeding wel heel erg zwaar hoor want het waren 2 theelepeltjes per dag wat hij kreeg wat langzaam meer werd en "pas" met 5 maanden at hij zo'n klein potje leeg.

Ms K heeft de eerste bijvoeding gehad met 5,5 maanden, met haar zolang gewacht en gekozen om haar poepproblemen op te lossen met lactulose omdat ze toen al eczeem had.

15. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Hier ook een erg hongerig ventje dat hypo-allergene melk dronk.
    Heb wel eens gehoord dat dit wat lichter verteerbaar is.
    Hij was niet tevreden en daarom wilden we met 4,5 maand starten met rijstebloem.
    Nou, met een halve theelepel al krampen...ben gelijk gestopt.
    Durfde het hierdoor echt niet aan om eerder met bijvoeding te beginnen.
    Zijn uiteindelijk met 5,5 maand begonnen met groente en met 6 maanden fruit erbij.
    Ben blij dat we gewacht hebben al was het iedere dag weer een puzzel om ervoor te zorgen dat hij onder de liter flesvoeding bleef.
    Nu hij genoeg eet is hij wel veel meer tevreden...

16. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ah, weer een topic waar je lekker met je vingertje naar een ander kan wijzen, want oh, wat weet iedereen toch weer goed wat het beste voor een ander is.

Hier nu 2 keer met vier maanden begonnen, mijn beide kinderen drinken erg weinig. Mijn zoon had daarbij nog eens reflux en met de vaste voeding had hij daar een stuk minder last van. Mijn dochter slaapt trouwens ook gelijk een stuk beter, ook overdag, en is een stuk tevredener. Nou, daar doen we het voor. En wat een ander daar van vindt zal mij aan de bips oxideren.

17. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Jouw kindjes gelukkig, jij gelukkig daar gaat het om!

18. Bri

Bri Niet meer actief

hahaha, mooi gezegd.
    4 maanden is toch prima! Fijn als een ander (waaronder ikzelf) kiest voor 6 mnd, die heeft daar ook haar redenen voor, maar er is ook niks mis met 4 mnd.
    Heerlijk als je kinderen tevreden zijn. Gaat toch niks boven?

19. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Ik ben bij mijn dochtertje met vier maanden precies begonnen met bijvoeden. De interesse in eten wat wij deden (het eten uit je mond kijken), sabbelen op haar handjes en dergelijke deed ze al een poosje.

Toen ze drieenhalve maand was wilde ze steeds meer drinken (ze kreeg omneo, overstappen op forte was voor haar geen optie), ze zat twee weken lang op vijf flessen maar tegen die tijd had ze maar net genoeg aan zes (soms zeven!!!) flessen en was echt niet tevreden zonder, huilen, huilen, huilen. Ik heb de week voor ze vier maanden was gebeld met het cb en ze hebben me het advies gegeven om (in haar geval) te beginnen met bijvoeden zodra ze vier maanden was. Met nadruk op vier maanden omdat een paar dagen op die leeftijd al een hele grote stap was.

Nadat ze rijstebloem kreeg in de ochtend en een paar hapjes groente/fruit in de avond was ze wel heel tevreden. Ze ging zelfs van eens in de drie of vier dagen poepen naar iedere dag een flinke poepbroek, zonder krampjes. Ik heb met haar ook nooit problemen ervaren met eten, ze vond het allemaal lekker. Nu eet ze zonder moeite haar boterhammetje, het warme eten (of het nu een potje, of met de pot meeeten) en tussendoortjes.

Bij mijn zoon ben ik later begonnen met bijvoeding (rond de vijf maanden). Hij had niet in die mate behoefte en interesse aan eten rond vier maanden. Hij was er met vijf maanden ook echt aan toe om meer te krijgen dan alleen melk. Ik heb er ook nooit zo'n probleem van gemaakt, het eten en alles eromheen en nu eet hij zelfs olijven, spruiten, garnalen enz. hoewel er ook wel dingen zijn die hij niet zo lekker vind.

Volgens mij moet je gewoon heel goed naar je kleintje kijken. De meeste kinderen zullen pas rond de zes maanden behoefte hebben aan het echte eten (wat ik van anderen hoor dan he), maar als jouw kleintje er eerder al behoefte aan heeft dan is dat ook goed.

Ik moet er niet aan denken dat ik met mijn meisje nog twee maanden door had moeten tobben, terwijl ze met de bijvoeding weer een vrolijk meisje werd. Daar doen we het toch allemaal voor? Om je kleintje een goede, gezonde en vrolijke start te geven? Dat je gewoon geniet van je kleintje, wat dus inhoud dat je de kleine geeft wat hij/zij nodig heeft, dat je geeft wat nodig is waardoor hij/zij tevreden is.

Groetjes

20. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Thirza krijgt nu nog geen bijvoeding. Maar ik merk dat ze nu hongeriger wordt. Ze krijgt het maximale aan voeding, alle flessen gaan gelijk leeg en 's morgens komt ze steeds vroeger. Dus ik denk dat ik ga proberen om rijstebloem in haar laatste fles te doen.

Happen en het eten uit onze mond kijken doet ze al vanaf dat ze 3 maanden is:D. 's Avonds als wij gaan eten, zit ze bij ons aan tafel en dan krijgt ze een plastic lepeltje om mee te spelen/in haar mond te stoppen. Reuze gezellig.

Iedereen moet doen wat ie het beste voor z'n kind vind. Ik lees hier wel tegenstrijdige adviezen van het cb zeg. Bij ons zeggen ze vanaf 6 maanden bijvoeden is het beste.

Mijn collega is met 3 maanden begonnen met groente en fruit. En met 5 maanden heeft ze haar kind al een ijsje gegeven. Persoonlijk vind ik dat veel te vroeg, maarja het is haar eigen keuze.

Deel Deze Pagina