Ik kan alleen maar vertellen hoe ik het heb gedaan en dat was met 3,5 maand kreeg F. bij mij al bijvoeding. Toen hij van de nutramigen afging en gewone nutrilon mocht had hij zo'n honger dat hij om 6/7 flessen van 180+6 vroeg. Gewoon telkens veel te veel. En het cb gaf niet thuis. Als is ze dan belde was ja geef hem maar wat water want het is echt te veel mevrouw. Nee mevrouw, zoveel voeding mag niet slecht voor de nieren en kan op overgewicht. Nou daar zat ik dan met een klein mannetje dat eerst ruim 5wkn slecht had gegeten omdat hij geen nutramigen meer luste, en toen hij normale voeding kreeg niet vol te krijgen was. Ook niet met rijstebloem door de fles. Toen heb ik besloten dat hij er een fruithapje bij kreeg en mijn mannetje werd eindelijk te vreden. Later was zijn kinderarts er helemaal mee eens. Hij was namelijk bij de volgende controle ruim 5cm in 4wkn gegroeid en 500gr. Terwijl hij daarvoor (op nutramigen) in de zelfde tijd maar 100gr en 1cm was gegroeid. Dus ik ben blij dat ik naar mijn kindje heb geluisterd want hij heeft gewoon een achterstand ingehaald, en ik kon het niet over mijn hart krijgen om hem te laten huilen om eten.
Mijn dochter kreeg met 5,5 maand haar eerste papje, bv gemengt met rijstebloem. En met 6,5 maand haar eerste gekookte worteltjes, fijngestampt en een beetje nattig gemaakt met bv. Wij zijn begonnen met bijvoeden omdat ik toen het idee kreeg dat ik niet meer genoeg bv had.
Ik denk dat iedereen zo zijn eigen redenen heeft om eerder of later te beginnen met bijvoeding. Hier zijn we met 9 weken begonnen met 3 hapjes fruit per dag (in overleg met ha) om verstopping tegen te gaan. Wel kreeg ze geen bv maar kunstvoeding met jbpm (dus al geen ha). Op een gegeven moment is ze gewend geraakt aan fruit krijgen en met 3 maanden gaven we halve potjes en nu ze 4 maanden is krijgt ze ook rijstebloem en groenten 's avonds. Ze doet het er hartstikke goed op en het CB vond het allemaal prima . Ik denk ook dat je moet vertrouwen op je moederinstinct met dit soort vragen, meestal weet je toch wel wat goed is voor je kindje en anders kun je altijd medisch advies inwinnen.