toen ik zwanger was van mijn eerste kindje 7 jaar geleden kreeg je de eerste echo pas rond de 12 weken....maar nu zie ik hier zoveel zwangere die al een echo krijgen met 8 a 9 weken...is dat vervroegd omdat je nu die 20 weken echo extra krijgt? ben benieuwd niet dat ik het erg vind hoor hahah....maar vroeg het me af
Volgens mij is dat vervroegd vanwege de prenatale screening, die moet voor een bepaalde week plaatsvinden.
Bij ons is de echo nog steeds standaard tussen de 11 en 12 weken hoor!! Ik wist niet zeker hoe lang ik zwanger was, vandaar dat ik de echo wat eerder kreeg!
Mijn eerste echo bij beide zwangerschappen was met 4 weken. Dit ivm meerdere miskramen. En daarna had ik wekelijks echo's (2D+3D) om de ontwikkeling in de gaten te houden en dit was allemaal tot 15 weken.
Ik krijg met 8 weken om te zien of je echt zwanger bent, dan met 11 weken ivm nekplooimeting, dan met 12 weken termijnecho, dan met 20 weken de 20-weken echo
De reden is inderdaad dat er nogal eens twijfel is over de termijn van de zwangerschap. Omdat de combinatie test en nekplooimeting uitgevoerd moet worden tussen 11 en 14 weken, komt het nogal eens voor dat bij de eerste echo (bij geschat 12 weken) de zwangerschap toch al verder gevorderd is dan 14 weken, waardoor nekplooimeting niet meer mogelijk is en prenatale diagnostiek alleen nog kan door vruchtwaterpunctie of vlokkentest, wat veel risicovoller is. Bovendien is het fijn om bedenktijd te hebben of je dit onderzoek wilt laten uitvoeren. daarom wordt in het algemeen de eerste afspraak bij de VK en evt echo gemaakt rond 8-10 weken. Eerder dan dat in het algemeen aleen als er medische indicatie is (bijvoorbeeld herhaaldelijke miskramen)
Beide onderzoeken worden aangeboden. Meestal wordt nekplooimeting vergoed als je bij de bevalling 36 jaar of ouder bent, of als Down in de familie voorkomt. De 20 weken echo wordt standaard verricht en vergoed.
bij mijn eerste was de echo met 7 weken omdat ik niet wist hoelang ik zwanger was omdat ik hele lange cyclussen had van 60 dagen. bij de tweede (en derde) was het met 6 weken, omdat mijn zoontje 12 weken te vroeg is geboren, en ik daarom vroeg in de zwangerschap een uitstrijkje moest laten maken om te controleren of ik geen draagster ben van streptokokken b. Hier om mij heen (zwangeren) is de eerste echo vaak rond een week of 10-12.
oke dank je wel voor jullie antwoorden...weet wel dat de nekplooimeting toen 7 jaar geleden gewoon vergoed werd.....ik gaat het is uitzoeken allemaal
Ik kreeg een echo omdat ik niet wist hoever ik was omdat ik een dramatische cyclus.........dan weer 3 maanden niet dan weer wel (drama)!! Ze wilde dat ik een echo liet maken omdat ze wilde weten hoever ik was i.v.m de echo voor de nekplooimeting want die kan maar tussen bepaalde weken. Ik bleek 9 weken zwanger te zijn toen ze de echo maakte, heb de nekplooimeting niet gedaan.
De twintig weken is net zo min verplicht als de nekplooi meting. Je hebt bij biede Dat de meesten mensen wel kiezen voor de 20-weken echo is wat anders.
Ik heb ook een vroege echo gekregen ivm eerdere miskramen. Ik mocht nu met 6 weken en met 8 (wat uiteindelijk week 9 bleek). Nu moet ik geloof ik wel tot week 20 wachten.... errug lang dus.
Ik heb ook met 7 weken en 2 dagen een echo gekregen omdat we niet precies wisten hoe lang we zwanger waren, de volgende hebben we gewoon met 12 weken. Denk ook dat dat per provincie verschillend is.
heb in april een miskraam gehad en ze zei als je de volgende keer weer zwanger bent mag je rond 7 weken komen dan hoef je niet tot 12 weken in de stress te zitten ofdat t wel goed zit
Ik dacht dus ook dat je enkel met medische indicatie een vroege echo krijgt, (dus voor de termijnecho). Maar ik hoor het steeds meer bj mensen die geen medische indicatie hebben. Heeft volgens mij te maken met het feit dat steeds meer VK's gewoon zelf een echo-apparaat hebben... Ik krijg zelf bij 6-8-10-12 weken een echo, als ik weer zwanger raak, omdat ik net een missed abortion achter de rug heb, die we pas bij 12 weken ontdekten, (gestopt met groeien bij 8,5 week). Op zich geen medisch-medische indicatie, want er was niets mis met het weefsel, wat in principe betekent dat een volgende zwangerschap gewoon meer het meeste kans heeft om goed te gaan, maar ze doen dit dus om je het eerste trimester een beetje redelijk stress-vrij door te laten komen, (want aangezien stress net zo schadelijk is als roken, wil je dat niet teveel hebben, juist in dat eerste trimester). Maar zowel bij Thirza als bij de afgelopen zwangerschap kregen wij dus gewoon de eerste echo bij de termijnecho, en dat was mij ook helemaal prima...
ik heb gewoon een vroege echo gehad. omdat de vk dat bij iedereen doet. omdat het nog te klein was met ruim 6 weken mocht ik met ruim 7 wkeen nog weer terug komen. daarna over gegaan naar de gyn daar krij ik nu om de 3 weken een echo ivm medicatie