waarom zoveel verschillende antwoorden..

Discussie in 'Voeding' gestart door niek, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. niek

    niek Fanatiek lid

    31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    hoi meiden,

    ik zou graag jullie mening horen over voeding. Ik heb drie kinderen en bij mijn eerste kind werd er gezegd dat we absoluut niet eerder dan 6 maanden mochten beginnen met voeding (hooguit rijstebloem). gezien het de eerste was toch stiekum wat eerder begonnen:) Bij mijn tweede wederom en toen ook netjes gewacht tot 6 maanden. Maar nu lees ik echt overal dat iedereen al begint met 4 maanden (soms eerder) om fruit en groente te geven en ik krijg zelfs folders van Olvarit binnen waarin staat dat we mogen beginnen:$ Mijn zoon krijgt bv en ja, hij knabbelt veel maar groeit goed en slaapt goed. Wat is nou het beste, het cb laat het antwoord ook een beetje in het midden. tsja je kunt het proberen, gaat het niet goed dan stop je..
    Ook al is het de derde, je blijft toch twijfelen:D
     
  2. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    De richtlijnen veranderen met nieuwe kennis. Een aantal jaar geleden (jaren '90) was het nog met 3 maanden beginnen, dat is nu opgeschroefd naar 4 maanden omdat met 3 maanden de darmpjes nog helemaal niet rijp genoeg zijn en het zelfs allergieen kan triggeren.
    De algemene richtlijn is nu 4 tot 6 maanden.

    Voor borstvoeding blijft exclusief 6 maanden bv het geldende advies. Met kunstvoeding kan je gerust al eerder beginnen met groente en fruit, maar je moet dan gewoon naar je kindje kijken.
     
  3. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    hahaha.. wel leuk dat je de jaren 90 een aantal jaar terug noemt.. we hebben het over 1 tot 2 decennia! :D

    Maar wat je schrijft klopt helemaal en is al zeker een jaar of 10 gangbaar:

    niet voor 4 maanden starten
    tot 6 maanden exclusief bv (ivm productie)
    uiterlijk met 6 maanden starten
     
  4. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Haha ja, die richtlijnen waren geldig in mijn broertjes tijd ('92), en voor mij blijft het toch een 'paar jaar geleden' dat hij zo klein was. :D
     
  5. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik ontken ook dat ik steeds ouder wordt :D

    Verder eens met wat gezegd wordt.
     
  6. fafa

    fafa Niet meer actief

    owwww, is het vanwege je eigen productie? Dat heb ik dus nooit begrepen. :) Vond het altijd zo vreemd dat het advies voor bv en fv verschilde.

    Maar met die anderhalve hap vast voedsel die mijn dochter in het begin at zou mn productie er echt niet onder hebben geleden ;)
    Maar dat ligt er misscien aan dat ze rapley'de, dan gaat er toch vaak een stuk minder in.
     
  7. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Rapley is sowieso vanaf 6 maanden :D
     
  8. fafa

    fafa Niet meer actief

    klopt, maar ook tussen 6 en 10/12 maanden at ze nauwelijks vast voedsel (vond alles lekker, maar had na 2 happen genoeg) dus ook toen geen enkel gevaar voor mn productie. :)
     
  9. niek

    niek Fanatiek lid

    31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    bedankt voor de antwoorden. ik blijf het lastig vinden om te zien of hij meer wil, maar gezien hij volledige bv krijgt en ongeveer 5-6 x per dag, hou ik het daar nog even op.
     
  10. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je mag voor de 6 maanden beginnen, maar het hoeft niet. Er is niets mis met 6 maanden exclusief melkvoeding. Je zou zelfs kunnen stellen dat in 't geval van borstvoeding de darmpjes en het immuumsysteem 't beste uit zijn met 6 maanden exclusief moedermelk.

    Ook niet elk kindje zal voor de 6 maanden willen eten. Is 't niet nodig, waarom zou je 't dan doen. Ik vind 't nogal veel gedoe, alleen melk is zo veel makkelijker als al dat eten!
     
  11. Bri

    Bri Niet meer actief

    Het meest recente onderzoek geeft wel aan dat het voor kinderen met een verhoogde kans op voedselallergie beter zou zijn om met 4 mnd te beginnen met bijvoeden, en niet te wachten tot 6 mnd. Dat is echt van de laatste 1-2 jaar.

    Vanaf 4 mnd mag het, vanaf 6 mnd 'moet' het.

    En dat Olvarit mailings rondstuurt dat het vanaf 4 mnd mag snap ik wel. Aan kinderen die nog geen bijvoeding krijgen valt voor hen geen cent te verdienen...
     
  12. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Het veranderd inderdaad steeds. Mijn moeder heeft een dagboek bijgehouden toen ik net geboren was, en ik kreeg op advies van het cb mijn eerste fruithapje (meloen) toen ik net 2 maanden oud was!!! .. Heb er niks aan overgehouden ;) .. geen overgewicht etc. :) ....

    Nu kregen wij op het cb het advies om met 4 maanden beginnen, ookal gaf ik bv. omdat onze kleine zo een hongerlapje was. We zijn met 4 1/2 maand begonnen en hij was er zo ontzettend aan toe!


    @nescio: Ik heb juist laatst een artikel gelezen dat het bij flesvoeding belangrijk is om te wachten met bijvoeden dan met bv omdat bv een beschermend laagje in de darmen legt.
     
  13. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    @Daantje, dat kan best. Hier wordt gesteld dat 6 maanden bv het allerbeste is voor het immuunsysteem en ook voor de melkproductie van de moeder. En dat 6 maanden exclusief flesvoeding eigenlijk minder 'nut' zou hebben (is de redenatie van het cb hier).
     
  14. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
  15. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik vond persoonlijk 6 maanden erg "laat", omdat ze vanaf dan ook meteen een hele maaltijd kunnen (moeten) hebben. Leek mij te veel tegelijk. Ik ben begonnen met fruit met 4 maanden, groenten met 5 maanden en maaltijden vanaf 6 maanden. Overigens naast borstvoeding en ik had geen problemen met de productie. Die eerste hapjes zijn echt nog geen vervanging voor een hele voeding.
     
  16. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Overigen sis er juist onlangs een onderzoek geweest dat wachten tot 6 maanden niet zorgt voor minder allergieën.

    "Volgens de onderzoekers zijn er aanwijzingen dat het immuunsysteem juist tussen de vier en zes maanden op een punt is dat het goed aan nieuwe voedingsmiddelen kan wennen. Daardoor zou het risico op allergieën kleiner kunnen worden."

    Vaste voeding bij jongere baby's - NOS Nieuws
     
  17. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Vanaf 6 maanden hoeven ze echt geen maaltijd te kunnen eten. Misschien zegt het CB dat, maar toen begonnen wij pas met een aantal stukken groenten. Nu was mijn dochter er wel aan toe en at ze meteen een aardige hoeveelheid weg, maar melkvoeding is het belangrijkste tot 1 jaar, dus als een kindje nog later zou beginnen met bijvoeding is dat echt geen probleem.
     
  18. 7nov12

    7nov12 Bekend lid

    13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit is wat ze mij op het CB ook vertelde. Ze zei dat er nu nog in alle boekjes staat 6 maanden maar dat dat waarschijnlijk weer allemaal gaat veranderen naar 4 maanden.
     
  19. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Voeding... je weet toch!: Die zes maanden

    Bij BV zeggen ze vaker wachten tot 6 maanden en bij FV VANAF 4 maanden. Dit heeft ook ermee te maken dat aan FV een maximum zit en heeft je kindje nog honger ondanks die 30 scheppen FV dan zou je kunnen starten met bijvoeding.
    BV kun je onbeperkt geven, dus kun je bij wijze van spreke nog een keer extra aanleggen of zo.

    Hier gestart met 6 maanden en ze hoeven dan écht nog niet een hele maaltijd weg te werken.
     
  20. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja klopt, het CB zei dat. Ik was al eerder begonnen dus geen probleem, maar als je dan net met de eerste hapjes begint strookt dat advies weer niet.
     

Deel Deze Pagina