Wat ik niet snap, echt niet snap is dat gemier over voedselallergieën en het vervroegen van het bijvoeden vanwege die eventuele allergieën (er is trouwens ook zat onderzoek dat laat bijvoeden bij allergieën juist ondersteunt, maar dat terzijde). Alsof je kind alleen maar last kan hebben van allergieën als het gaat eten! Er wordt helemaal voorbijgegaan aan andere dingen, zoals een verhoogde kans op overgewicht bij bijvoeden voor 6 maanden, een verhoogde kans op andere aandoeningen vanwege te kort bv krijgen, en het feit dat voor 6 maanden bijvoeden vaak een negatief gevolg heeft voor de bv. En met 6 maanden is een hele maaltijd helemaal niet nodig. Het zou mogen, mocht je kind dat willen, maar tot ze een jaar zijn hoeft het helemaal niet.
Ik bedoel met een hele maaltijd groenten met aqardappel/rijst/pasta. Niet perse vlees of vis. Verhoogde kans op ovrgewicht? Vroeger kregen alle babies voor hun 4e maand al bijvoeding en overgewicht kwam juist veel minder voor dan nu.
Overgewicht hangt niet alleen af van vroeg bijvoeding krijgen, natuurlijk. Maar ook van aanleg, erfelijkheid en ongezond eten op latere leeftijd (waarvan de kinderperiode een hele belangrijke is). Een baby die overgewicht krijgt zal daar waarschijnlijk zijn hele leven mee moeten dealen. Idem voor een schoolgaand kind of een puber. Een volwassene met overgewicht kan door dieet en aanpassingen het tij doen keren. Maar zit je met aanleg en overgewicht vanaf jonge leeftijd, is dat echt een stuk moeilijker. Beter voorkomen dan genezen, toch? En wat is vroeger? Het advies niet voor 4 maanden te beginnen met bijvoeden (met kv) dateert volgens mij vanaf de jaren '90. In mijn tijd (midden jaren '80) was het nog 3 maanden, maar mijn jongere broer kreeg met 4,5 maand bijvoeding.
Ik ben ook van de mid eighty's en ik kreeg met 3 maanden bijvoeding. Mijn broers zijn van eind jaren 70 en kregen ook rond die leeftijd bijvoeding. Dus dat bedoel ik met vroeger, in de tijd dat ik een baby was. Geen enorme happen, gewoon wat fruit, ik zie niet in waarom dat zou kunne bijdragen aan overgewicht eerlijk gezegd. Liever wat fruit dan die extra fles of die enorme rijstebloemflessen savonds.