Ons zoontje is bijna 4 en is de laatste tijd enorm brutaal. Als ik hem ergens op wijs, krijg ik een schreeuw, huil of een tong...... Vandaag zelfs ten top: ik had hem al meerdere malen op zijn gedrag aangesproken. En toen hij ook nog tijdens het spelen min of meer sloeg met zijn paraplu, vond ik het genoeg geweest. Ik sprak hem aan dat hij nu maar naar zijn kamer moest gaan. Hij ging gillen en schreeuwen........!!! Echt alsof ik hem vermoorde. Ik was echt woest, dit was echt even de druppel. Ik bracht (lichtelijk sleurend) hem naar boven en heb hem daar even gelaten. Na even ben ik met hem gaan praten. Oef wat was ik boos en daarna enorm verdrietig... Het lijkt echt steeds erger te worden. Hij was altijd zon lieve en rustige jongen. Maar in combinatie met andere kinderen kan hij sinds kort zo enorm druk en grenzeloos doen. Helemaal niet passend bij hem. Is dit herkenbaar voor jullie?
hier is het een fase geweest toen ze net op school zat. Leerde veel van de oudere kleuters...was ook vrij snel weer over toen ik duidelijk maakte dat wij zo niet tegen elkaar praten. En ze heeft een tijdje gehad dat ze allemaal vieze woorden over ging nemen terwijl ze niet wist wat ze zei. Nu de afspraak gemaakt dat ze alleen woorden gebruikt die ze kent en wanneer ze een woord niet kent dat aan mij vertelt en ik dan uitleg wat het betekend.
Mijn zoontje is bijna 3,5 en hij kan ook echt vreselijk brutaal zijn. Een grote mond, schreeuwen, stampen, pas zelfs een bakje yoghurt met muesli tegen de muur gekwakt . En bijdehand...niet te zuinig... Als ik zeg dat hij zijn grote mond moet houden zegt hij rustig terug "Ik heb geen grote mond!" . En als ik hem terechtwijs krijg ik een "Niet zo lelijk doen tegen mij!" terug. Zucht....
Herkenbaar! Hier een (stief) zoontje van bijna 4... Als ik zeg dat ie iets niet mag of hem ergens op aanspreek zegt ie direct: "jij bent niet meer mijn vriend" of "ik vind jou niet meer lief." Hij zegt ook op alles nee en wordt erg snel boos! Echt een driftkikkertje!
Heel herkenbaar allemaal. Mijn zoontje gaat tegen alles in. Nee jij moet je grote mond houden! Nee jij gaat maar naar je kamer! Nee jij moet.... etc... Heel erg vermoeiend... Fase, het is een fase ...
Ja herkenbare reacties die jullie beschrijven. Weerwoord en veel boosheid is hier ook steeds. Is het dan een (leeftijds)fase?
Mijn dochter kan er ook wat van. Ze is niet snel driftig, maar ik krijg overal een weerwoord of commentaar op. Erg vermoeiend
Ik denk dat het een fase is! Toe aan school, hier hetzelfde geval met zoon 2. Duidelijk en rustig blijven werkt hier het beste!
Jep, maar het is al iets beter. We hebben afgesproken dat we netjes met elkaar praten en zowaar let hij er beter op. Ik kreeg ook alles teruggekaatst, werd er horendol van. Als hij moe of chagrijnig is lukt het niet altijd even goed en herinner ik hem even aan de afspraak. Afspraak is trouwens gemaakt nadat ik een paar uur alle onaardige uitspraken, onbeleefde vragen e.d negeerde. Ik geloof dat hij zelf doorhad dat hij wel heel weinig respons kreeg en zijn manier van praten en doen dus niet netjes was. We zijn rond de tafel gaan zitten en hebben besproken wat er anders kon/moest, opgeschreven (getekend) en handen geschud. Het is ook wel een fase vermoed ik maar ik had er schoon genoeg van. vanavond had hij weer even een bui, we aten erwtensoep (en dat lust hij niet graag). Hij zat een beetje in zijn bord te roeren en bromde: ik vind dit niks, het smaakt helemaal nergens naar.
Jaaaaa een fase, daar is er weer een. Hier heel wisselend, maar als het mevrouw niet zint gaat ze blazen als een kat, of schreeuwen, of gillen. Ik ben bang dat het bij haar ook een beetje gebrek aan uitdaging begint te worden, dus toe aan school. Hm dat duurt nog even, ze gaat pas na de zomervakantie. Gelukkig hebben ze het op het kdv ook door en hebben ze nog wat extra uitdagende spelletjes etc daar liggen. Voor thuis ook maar eens zoeken.
O ja, hier ook. Zl (4 in januari) zei vandaag, toen ik hem even streng toesprak: 'mama is niet lief geweest vandaag, dus geen cadeautjes van Zwarte Piet', compleet met bijpassende boze blik en wijzend vingertje (overigens dreigen wij hier niet met geen cadeautjes bij stout gedrag, dus hoe hij erbij komt...).
Wat hier heel goed helpt nadat ik alle boze buien ook zat was is een soort kalender met allemaal vakjes. Elke boze bui waarin hij goed reageert (dus boos zijn mag maar niet schelden, slaan enz) krijgt hij een blije smilie in een vakje en anders een boze/verdrietige. Bij mijnder dan drie boze smilies op het hele vel mag ie iets uit de supermarkt kiezen (hem maak je niet blij met speelgoed haha). En het werkt echt verbazingwekkend goed. Nu tijdens een boze bui huilt ie of moopert ie even maar niet meer slaan en schelden of gooien met dingen. Van de 15 smilies die hij nu heeft is er maar een boos . En we hebben nog wat vakjes te gaan maar ik houd dit er in. En het hangt op een zichtbare plek. Hij is nu ook heeel snel uit een boze bui omdat als ik zie dat hij het goed doet ik zeg, kom we gaan een blije smilie tekenen en dan js ie gelijk heel blij en trots en is de boze bui over Mijn zoontje is wel net 5 geworden dus weet niet of het bij jullie gaat werken maar het is maar een idee. Overigens heeft hij geholpen de vakjes te tekenen. Hebben we achterop de regels geschreven en allen een handtekening gezet dat we dus zouden proberen boze buien niet uit de hand te laten. Dat vond ie ook heel stoer en tot nu toe gaat het heel goed.
Hier kan tie er ook wat van hoor. En als het hem dan niet zint, zoo kwaad dat tie word! Mij weg duwen, gillen..dan zet ikhem op de gang , en ga daar maar afkoelen... en tegen zn broer gemeen doen, wilt Diego hem troosten, duwt tie hem weg, zo zielig... Maar hij weet t donders goed als ik boos ben, en hij iets doet wat niet mag, dan loopt meneer al weg. Ik laat hem dan maar even, en komt dan zelf naar mij toe voor een knuffel, en zegt dan vaak wel 'sorry mama'' Gelukkig heeft tie niet zo vaak van die buien. Maar kan het merken als het einden vd week is dat tie moe is van school..en dan ook soms van die nukmomenten heeft hahah
Ergens wel fijn die herkenning..! Hier hangt het ook erg samen met kijn gesteldheid hoor.... Voelen ze blijkbaar veilloos aan. Dat beloningssysteem gebruiken we al op een ander punt, dus dan wordt het wel wat veel. We hebben gisteren wel heel duidelijk afspraken gemaakt en de consequenties besproken. Hopelijk helpt het wat!
Dus dit en dan vanaf opstaan tot bed gaan Erg vermoeiend en blij als ze op school is waar ze dit gedrag dus niet vertoont volgens de juf, hier thuis kan ze er wat van Nou moet jij eens even luisteren mama... Ik wil ijs.. NU!! Open maken jij! En ik heb al zo'n kort lontje wij blijven hier gewoon herhalen hoe het wel gezegd hoort te worden en blijven haar op d'r gedrag aanspreken maar uiteindelijk beland ze toch op haar kamer
Erg herkenbaar al is onze zoon wat ouder (6) maar het is vorig jaar begonnen. Vreselijk gedrag en inderdaad gillen / krijsen als hij terecht gewezen wordt . Hij weet zich af en toe niet te gedragen. Erg lastig .... Hij was ook altijd een hele lieve zachte jongen die heel goed luisterde. En uiteraard is hij nog steeds heel lief maar dit gedrag is dodelijk vermoeiend.
Herkenbaar, en hier is ze 'nog' maar 2,5 Als mevrouw moe is, is alles wat wij doen/zeggen sowieso nee. Of ze gooit de koelkastdeur open en gaat er lukraak in graaien. Als ik haar dan wegzet is het brullen, krijsen, niet normaal. Gelukkig duurt dit nooit lang. Verder wil ze alles zelf doen. Van jas aandoen tot sokken, tot zelf haar brood smeren en snijden. Als wij dreigen in te grijpen is het: 'nee papa/mama, stop daarmee!' Of als het echt menens is: 'papa/mama, arret!' (veel Franstalige kindjes op school)
Fayenne: herkenbaar. Hier dus ook zon zachte lieve jongen die nu af en toe echt monsterlijk is... Laatst maakte het me echt enorm verdrietig. Ik hoop echt dat deze fase snel voorbij is. Nescio: ja onze jongste van 2,5 kan er ook wat van hoor. Ook brutaal gedrag kopiëren, alles is nee, zelf doen, gillen... Pff! Maar toch op een andere manier dan de oudste.