Hoi hoi, De titel zegt het al: wie kan mij nig helpen met het grote slaapdrama s avonds? Ik weet het echt niet meer, pffff. De situatie is als volgt: Onze dochter van 13 maande wil s avonds niet gaan slapen. Ze wordt op bed gelegd en blinken no time begint ze te krijsen en gaat ze helemaal over de zeik. Ze gaat in bed zitten en krijst echt om aandacht. Aangezien het een volhouder is, houdt ze dit gerust uren vol. Ja we hebben haar laten gaan meerdere kreeften en toen was ze pas na twee uur stil. We hebben echt al van alle geprobeerd. We hebben er ook een paar keer bij blijven zitten, in beeld en ook uit beeld,maar dit maakt allemaal geen verschil. Zodra ze hoort dat je er aan komt wordt ze al rustiger. Ze roept dus eht om aandacht. Ik ben van mening dat er niks aan de hand is. Ik heb ook niet het idee dat het Verlatings angst is. Overdag heeft ze dit gedrag nm niet. Ze zit nu wel in een periode van minder slapen overdag. Ze zit naar mijn idee net in een overgang van twee naar een slaapje per dag.sinds dat speelt, is ze dus s avonds zo onrustig met in slaap komen. Als ze eenmaal slaapt, is er niks aan de hand en slaapt ze tot de volgende ochtend half negen. Maargoed dat is misschien ook niet zo gek, als ze pas rond 22 uur slaapt s avonds. Ik weet eht niet meer wat we nog meer kunnen proberen. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over het wel of niet laten huilen.dus ik zit niet te wachten op een discussie hierover. Maar meer op tips of ideetjes om nog te proberen. Ik ben een beetje bang dat we zo een situatie creëren waarbij ze straks ook overdag dit gedrag gaat vertonen en helemaal weinig gaat slapen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen want het begint aardig op te breken bij mij. Ik kan ook moeilijk tegen huilen. Liefs sannie
Allereerst snap ik je gevoel heel goed moedeloos kun je ervan worden. Wij hebben het met onze zoontje ook gehad. Het vervelende eraan is iedereen kan je tips geven maar het is hoe jij je erbij voelt. Op het moment dat je een tip uitvoert of niet consequent genoeg zal het niet werken. Ook zal de kleine dit aanvoelen en werkt het averechts. Wij hebben ook vanalles geprobeerd en op een gegeven moment werkte niks meer, en omdat je zelf op een gegeven moment zo moe bent zit je in een negatieve spiraal. Ik kan je dus een aantal tips geven alleen voer ze goed uit of helemaal niet of pik datgene eruit wat voor jou goed voelt Vast ritueel aanhouden Samen gordijn dicht doen Samen lampje aan en een boekje pakken. Samen boekje lezen. Dan in bedje leggen. Benoemen wat je gaat doen dus "naam kind" gaat nu lekker slapen. Mama gaat de lamp uit doen en gaat nu naar beneden. De eerste nachten is een drama wat je dan kan toepassen is de 5 minuten regel. (deze werkte bij ons uiteindelijk wel) Dus je kijkt op de klok, laat de kleine 5 minuten huilen. Na 5 minuten stap je rustig de kamer in en legt je kindje neer, aai over de bol. Doe geen lamp aan en zeg niks en ga dan de kamer weer uit. Dan kijk je weer op de klok en laat er tien minuten tussen zitten. En zo vervolg je de bovenstaande stappen.... Of je kunt: Het ritueel zoals hierboven (dus alles samen doen) en dan een stoel naast het bed zetten. Je gaat er naast zitten. Maak geen oogcontact en praat ook niet. Zet de stoel steeds verder van het bed af totdat je bij de overloop bent. ( let op dit kan wel een poosje duren en moet je ook niet te snel willen anders ben je terug bij af) Als je de stoel onhandig vind kan je het ook staand doen alleen omdat het tijd in beslag neemt krijg je wel vermoeide benen. Deze tip werkte bij ons niet omdat ik te ongeduldig werd wat de kleine ook weer merkte en ook heel onrustig hiervan werd. Tja welke of wat je ook kiest je zult het consequent moeten toepassen en er echt rekening mee houden dat het tijd kost omdat er sprake is van een gewenning.
Lastig. Als je vermoed dat het aan de overgang van slaapjes ligt, zou ik cold turkey op 1 slaapje overgaan en hopen dat het binnen een week klaar is. Het laten huilen ( Zeker geen 2 uur lang ) zou ik echt zelf niet doen, maar je kindje geruststellen en erbij blijven tot ze slaapt. Maar hier zijn lastige perioden 's avonds ook te verhelpen door ze overdag minder te laten slapen.
Bij ons hielp het inderdaad ook als ik boven even ging rommelen. Deur op een kier, licht aan op de overloop en kleren opvouwen en liedje neuriën ofzo. Dan hebben ze toch het idee dat je er bent, zij het op een afstand. Succes...want het kan heel slopend zijn!
Onze dochter heeft ook een paar van deze nachten gehad dat ze ging krijsen met het in bed leggen en rustig werd als ze ons weer zag. In het begin pakte ik haar op, suste ik met haar tot ze weer kon lachen en dan terug in bed maar begon het weer van voren af aan!! Heb toen de 5 minuten regel toegepast, zoals hierboven ook beschreven. Ook ooit bij mn zoontje toegepast als je zeker weet dat er niks aan de hand is behalve aandacht. De eerste nacht heeft ze wel 2x 5 minuten liggen krijsen ( en in je beleving duurt dat zoooooo lang, ik word ook helemaal zenuwachtig van gehuil), maar vervolgens hoor je er pauzes tussen komen en weet je dat je op de goede weg zit. De volgende nacht duurde het al korter en de 3e nacht was er geen probleem meer. Mn zoontje destijds was een maand of 16 en bij hem duurde het wel iets langer. Eerste nacht van 20-23 uur met tussenpozen overstuur geweest. Na een nacht of 5 was het klaar. Dit klinkt misschien bruut, dat laten huilen, maar het was een patroon wat doorbroken moest worden hier. Het begon met snachts wakker worden en kreeg toen een fles om hem weer verder te laten slapen. vervolgens gaven we voor de nacht een fles in de hoop dat de fles snachts niet meer nodig was en vervolgens kwam hij EN voor de nacht uit zichzelf en snachts ook nog eens en wilde hij een fles. en eerder ging hij niet slapen. Dus de oorzaak ligt misschien wat anders, maar ook ik wist dat we even de spiraal moesten doorbreken en vanaf toen was de rust weer terug voor allemaal.
Hier hebben we net hetzelfde achter de rug, drama was het!! Nu lijken we de oplossing gevonden te hebben en bij ons is het minder slapen overdag. Ik liet Kian altijd 2 x slapen en dan sliep hij gemakkelijk 4/5 uren overdag, nu zijn we over naar 1x slapen en hij slaapt dan 2/3 uurtjes en slaapt 's avonds wel direct in. Ik weet niet of je in je ritme hier nog iets in aan kan passen?
Hier hetzelfde gehad en toen definitief overgegaan op 1 middagslaap en extra focussen op een strak avondritueel. Alles waar hij druk van wordt laten we nu weg. Dus geen boekje en tanden hebben we een tijd 's morgens gepoetst. Wel rustig zingen en knuffelen en dan bedje in. Nu gaat het weer beter.
Hoi hoi, Bedankt allemaal voor jullie tips en ideetjes. We hebben voet bij stuk gehouden en haar niet uit bed gehaald. Met als resultaat dat het krijsen , huilen teru gelopen is van 2 uur naar 10 minuten. Gisteravond is ze zelfs in een keer gaan slapen. Wel mot ik er bij zeggen dat ze nu al een paar dagen alleen in de ochtend heeft geslapen en dus smiddags niet. Ik wil naar een keer slapen gaan en dit dan in de middag. Maar de afgelopen twee dagen kwam het ivm ziekenhuiscontroles zo uit dat ze alleen smorgens naar bed kon. Ze trekt een keer slapen op zich wel als we op zon dag ook maar even op pad zijn, zodat ze genoeg afleiding heeft. Hele dag thuis dan wordt ze al gauw wat hangerig en huilerig. Verder maak ik haar smorgens nu om 8 uur wakker.het is nm een uitslaper en meestal slaapt ze tot negen uur, maar nu dus de gehele week al eerder uit bed gehaald. Ik hoop dat we wat bereikt hebben,want ik kon er echt niet meer goed tegen. Voelde me zo machteloos en wist niet meer waar ik nu goed aan deed. Liefs sannie
Hier ook precies hetzelfde gehad, was over toen hij nog maar 1X ging slapen overdag. Wel in de middag, en dat dutje is "heilig". Soms, als hij nog erg moe is, nog maar pas overgegaan, ga ik een eind wandelen, zodat ie "stiekem" nog wat kan slapen 's ochtends... Succes!
Hey, Wij hebben precies hetzelfde gehad....toen zijn we ook gelijk overgegaan op 1 slaapje perdag na de lunch gaat hij nu altijd gelijk naar bed.....dat is meestal rond 12 uur en slaapt hij tot ongeveer 3 uur als hij langer slaapt maak ik hem altijd rond half 4 wakker. Dit werkt echt prima de eerste dagen is het even wennen maar dat zijn ze zo gewend. Verder voor in de avond is het bij ons belangrijk dat er een vast bedgaan ritueel is. als we ervanaf wijken dan slaapt hij echt een stuk minder snel Ons Ritueel: Na het avondeten in bad Na het bad ff tutten insmeren pyamaatje aan Dan kijken we nog even een aflevering Bumba met een flesje melk of water (als hij slecht gegeten heeft een papje) Na bumba gaan we naar de slaapkamer en lezen we een boekje voor, zwaaien we naar de geiten (van de beneden buurman) gaat het rolgordijn dicht krijgt hij zijn knuffels en een kus en kroel van mama of papa (ligt eraan wie hem naar bed brengt) Ik leg hem in bed zegt weltrusten en loop weg..... De meeste avonden is hij nog wat aan het kletsen met zijn knuffels en valt hij zo in slaap...soms als hij zijn slaap niet kan vinden gaat hij roepen hoor je ineens MAAAHHMAAHH......PAAAHHHPAAHHH kort gezegd: 1 slaapje overdag en vast avond ritueel...
Hier hetzelfde gehad.. maandenlang, toen ik het beu was ben ik ong 3 weken lang elke avond als ik hem naar bed had gebracht (idd vast ritueel) op de grond aan de andere kant van zijn kamertje gaan zitten.. zonder hem aandacht te geven.. de eerste week was het elke avond krijsen..als hij ging staan legde ik hem neer en ging weer terug zitten.. als hij sliep sloop ik zijn kamertje uit.. De 2e week krijste hij niet meer als ik er nog even bij bleef.. de 3e week ging ik meteen na het in bed leggen en als hij na 10min nog wakker was gaf ik even een kus en een aai over zijn hoofdje. Sinds die tijd slaapt hij perfect! 's middags van half 1 tot een uur of 3/half 4. 's avond rond 7uur half 8 ligt hij erin.. ik leg hem neer en kan meteen gaan, 's ochtends rond 8 uur word hij wakker..