Hoi, Ons ventje van 13 maanden slaapt niet door. Heel soms een nachtje of een paar nachtjes. Maar ik moet er vaak 1x uit en momenteel ben ik vaak wel een dik uur bezig. Nu zou ik straks wel weer voor een tweede willen gaan maja als de eerste niet door slaapt?? Ik heb maar 1 paar handen en heb natuurlijk wel wat slaap nodig Haha. Ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen of komt het bijna nooit voor? Nu denk ik vooral s nachts als ik constant in de weer ben, hoe moet dit als er een tweede is???? Door de weekabonnement ben ik altijd alleen. Ik hoop nog steeds dat hij snel gaat door slapen maar zie het nog niet gebeuren 😔
Hmm, lastig. Wij zijn ook voor een tweede begonnen toen ons manneke 1 was, maar hij sliep wel al door. Tja, het kan zo meteen over zijn of het kan nog een tijdje duren, hangt er van af of je het nu wil of niet. Tegen dat de baby er is ben je al weer bijna een jaar verder. Ik zou er voor gaan als je het echt wil.
Ik heb er 2. De oudste van 3 moet ik er nog regelmatig voor uit. Gelukkig niet een uur. Maar voor een slokje water, een plasje of gewoon een aai over haar bol. Voor de jongste hoef ik er niet meer uit sinds hij 6 maanden oud is. Ik kan mij de laatste keer niet herinneren dat ik 's nachts naar hem toe moest. Ja, in het begin zitten er soms slechte nachten bij, maar al met al is het te overzien. Ik heb die periode alleen wel extra koffie nodig gehad De tweede kan zomaar wel een doorslaper zijn. Maar goed, uiteindelijk telt alleen jouw/jullie gevoel. Weegt de wens voor een tweede al groter dan je bezwaren. Je moet niet aan iets beginnen waar je niet achter staat.
Eh tja, ook al slapen ze wel door, is geen garantie voor de toekomst. Onze oudste sliep vanaf 3 maanden door. Tot ze 2,5 was....... Inmiddels was de jongste geboren dus ja gebroken nachten hadden we toch. Gelukkig sliep nr 2 ook vrij snel door, maar de oidste wordt nog regelmatig snachts wakker. Ik zou het geen reden laten zijn om niet voor een tweede te gaan. De eerste jaren zijn gewoon zwaar qua slaap. Als je oudste juist goed sliep zou je denk ik balen als de baby wel steeds wakker is
Ik denk dat gezien de leeftijd van je kindje, de kans relatief groot is dat het wel door slaapt tegen de tijd dat een broertje of zusje er zou zijn. Dit is gewoon nog even een lastige periode met al die tandjes, verder opbouwen van het immuunsysteem en alle relatief grote ontwikkelingssprongen. Als het goed is kom je over een half jaartje ofzo in rustiger vaarwater en heb je redelijk wat kans dat het doorslapen of vanzelf goed komt of je zou kunnen beginnen met een vorm van slaaptraining waar jij en je kindje je goed bij voelen. Dus als het enige dat je nu tegenhoudt de angst is dat je straks twee nachtbrakertjes hebt, dan zou ik er gewoon voor gaan! Een ander punt is echter wel dat als je snel zwanger zou raken, je nog best in een pittige fase kan zitten tijdens de eerste maanden van je zwangerschap. Als je partner je dan niet wat meer zou kunnen ontzien, lijkt het mij best hetfig. Juist die eerste drie, vier maanden ben extra moe en misschien ook wel misselijk. Dus ik zou het denk ik laten afhangen van of mijn partner me de aankomende maanden (in het geval van een zwangerschap) s nachts zou kunnen ontzien of niet.
Hier houdt mijn man zich bezig met nr 1 als die wakker is (hij is overigens 7 met een beperking, dus wachten op doorslapen was hier geen optie), baby krijgt borstvoeding, dus taakverdeling is duidelijk . Als onze zoon wel slaapt, neemt mijn man trouwens de baby over na de voeding, want zij moet nog zo'n 20 minuten overeind gehouden worden (milde reflux, overeind houden na de voeding is voldoende). Je autocorrectie heeft er denk ik wat geks van gemaakt, maar ben je nou alleen doordeweeks s nachts? Tsja, het duurt natuurlijk ook nog minstens 9 maanden voordat nr 2 er is, dan kan het al weer zo anders zijn, denk niet dat je dan teveel moet nadenken over het doorslapen (of je moet een hele zware zwangerschap verwachten?).
Ik werd zwanger toen mijn dochtertje 12 maanden was en zij slaapt ook pas door sinds ze 14 maanden is. Het heeft ons niet weerhouden in ieder geval. Ze is nu 16 maanden en heeft heel sporadisch nog eens dat ze eens wakker wordt, maar dat is nu gelukkig uitzondering geworden en geen regel meer.
Hier een huilbaby en toch besloten voor een tweede te gaan.... Wederom een huilbaby. Ach als je het met zijn 2-en doet lukt het allemaal prima hoor!
Als je daar op moet wachten zou je in theorie pas aan een tweede kunnen beginnen als de oudste 4 (of ouder) is hahaha. Onze zoon was een jaar toen ik zwanger raakte van de tweede en hij sliep ook nog niet door. Doet hij nu nog steeds niet. De jongste slaapt echter al door sinds ze 6 weken oud is. Ze is nu 3,5 maand. Dus tja, het valt vooraf gewoon niet te voorspellen. Het kan ook zo zijn dat als jouw zoontje ineens doorslaapt het na de komst van de tweede ineens weer over is. De komst van een broertje of zusje is natuurlijk ook een hele impact.
Onze oudste sliep pas door met dik 3 jaar. Nr 2 en 3 vanaf 6 maanden. Tja, het was heel heftig. Maar wat als dit kindje door gaat slapen met 3 en je er dan voor de baby weer 3 jaar uit moet (doemsenario) dan ben je 6 jaar onder de pannen, haha.
Mijn dochter slaapt nog steeds niet door, wordt elke nacht 1 keer wakker. Ik zou er niet aan moeten denken om er een baby bij te hebben, wanneer moet ik dan slapen 😅
Bedankt voor jullie reacties. Ik zie nu ook dat mijn telefoon er wat raars van heeft gemaakt😊 maar door de week ben ik altijd alleen. Ik denk ook als ik dit lees het loopt vast wel los. Alleen als ik weer een paar hele slechte nachten heb gehad, zoals nu, denk ik hoe moet dat als we wel voor een tweede gaan. Eerst nog maar eens goed over hebben met mijn partner Zoals ik dit lees zijn we ook geen uitzondering met een nachtbraker Haha.
mijn oudste ging pas beter slapen met 2,5 Hij was tussen 1,5 en 2,5 echt uuren wakker snachts en ik vaak ook, ik was in die periode echt een vaatdoek. Ik had niet eens energie om nog een kind te verwekken laat staan verzorgen Dus ik heb wel echt bewust gewacht tot het beter ging met slapen. Hier was het over toen alle kiezen door waren trouwens. Maar je hebt doorslapen en doorslapen: ze worden nu allebei nog weleens wakker, maar zolang ik na een knuffel en een slokje water weer verder kan slapen trek ik dat prima. Als ik maar globaal ergens 6 uur slaap krijg lukt het wel.
Mijn eerste sliep ook niet door, die was 4 keer per nacht wakker sliep pas om 22.00 en werd om 05.00 alweer wakker en daartussen nog vier keer wakker, toch kozen wij voor een tweede onder het mom van ach we zijn dan toch al wakker Toen ik 20 weken zwanger was hebben we een groot bed gekocht hij was toen 15 maanden en toen sliep hij de nacht door en mochten we tot 05.30 blijven liggen, dus hij sliep Door toen zijn zusje 3 maanden later geboren werd. Afgelopen feb bleek ik zwanger van de vierde, de derde van toen bijna 1,5 jaar sliep toen ook nog niet door, ze was letterlijk wakker en aan krijsen van 22.00 tot 00.00 en van 03.00 tot 06.00 en om 06.30 moest ik opstaan om mijzelf en de andere kinderen klaar te maken voor school, zij heeft astma en keel neus en oor ontstekingen dus daar lag ze steeds wakker van, we zagen de bui al hangen, een kind van 2 dat niet doorslaapt en een baby die de fles wil straks zijn we hele nachten wakker met de twee jongsten ! Daar zagen we dit keer toch een heel stuk meer tegenop dan van de eerste naar tweede. Toch is ze is nu redelijk gaan slapen in de loop der maanden, ze heeft buisjes, neusamandelen eruit en binnenkort gebeuren haar keel amandelen, ze word nu nog paar keer per nacht wakker en uiteraard op andere tijden als dat ons zoontje van 2 weken voor de fles komt maar ze is niet meer de hele nacht wakker dus het is te doen Ik zou zeker voor een tweede gaan, ook met 2/3 jaar kunnen ze fases krijgen van slecht slapen,of ziek zijn dat langer duurt,
Mijn oudste ging steeds slechter slapen vanaf 18 maanden... en tja, toen was ik al zwanger van nr 2. Tegen de tijd dat ze geboren werd, moesten we er 3-8 keer per nacht uit voor oudste . En toen kwam er dus een pasgeboren baby bij . Maar ja, wat doe je eraan? Veel slaapgebrek gehad, zeker dat eerste jaar, maar ook het jaar daarna (mijn nr 2 ging enigszins doorslapen vanaf 2 jaar, maar echt goed slapen pas vanaf 4 jaar). Door hobbelen, af en toe vloeken en voor een gedeelte raak je er ook aan gewend... Heeft me wel doen besluiten dat ik zeker weten voor een derde zou wachten tot ze allebei (langere periode) doorsliepen! Het idee dat je er voor 3 kinderen uit moet iedere nacht, dat zag ik echt niet zitten! (heb het overigens wel een paar keer moeten doen, met zieke kinderen e.d. Was idd geen aanrader ha ha) Je weet het dus maar nooit en je bent altijd weer 9 maanden verder voor baby daadwerkelijk geboren is. Volg je gevoel.
Ik zou er denk ik gewoon voor gaan. Stel het duurt een paar maanden voor je zwanger bent en dan heb je nog 9 maanden zwangerschap dus dan ben je ook zo een jaar verder voor je uberhaupt bent bevallen. Tegen die tijd kan de situatie al heel anders zijn en slaapt je kind wel door. Mijn zoontje slaapt eigenlijk vanaf het begin al door en tot 6 weken had ik maar 1 nachtvoeding. Dus wij hadden daar geluk mee en mijn dochtertje slaapt ook de nachten door dus ik heb er verder geen ervaring mee. Maar zoals ik al zei voor er een baby bij is duurt het nog een hele tijd.
Wij zijn toen de oudste een was voor een tweede gegaan. Ze sliep nog niet door. Met 2,5 jaar slaapt ze nog steeds niet door. De jongste van negen maanden trouwens ook niet.... Helaas.... Het is inderdaad wel pittig zo..
Onze zoon had wel behoorlijke opstartproblemen maar is 's nachts altijd een goede slaper geweest. Met periodes natuurlijk dat hij ineens vroeg wakker is/ziek is etc. Dan zuchten en steunen wij direct omdat we het niet gewend zijn. Voor ons ook een reden om nu voor een tweede te gaan. Nu zitten we nog een beetje in het ritme