voedingsschema 6 maanden

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Roosje1984, 16 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje1984

19 mrt 2014
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn zoontje van ruim 6 maanden eet steeds meer vaste voeding. Hij vindt alles lekker en eet goed. Zijn schema ziet er momenteel als volgt uit:

- 7.30 uur: fles 180cc + 6 scheppen opvolgmelk
    - 9.30 uur: fruithapje
    - 12.00 uur: half sneetje brood met wat boter (soms met een dun laagje appelstroop/jam) en nog een kleine fles van 120cc + 4 scheppen opvolgmelk
    - tussendoor: rijstewafeltje/broodkorstje en slokjes biologische fruitthee of water uit tuitbeker
    - 16.00 uur: fles 180cc + 6 scheppen opvolgmelk
    - 18.00 uur: avondeten
    - 20.00 uur: papfles van 180cc + 6 scheppen opvolgmelk en 3 scheppen 'fijne granen'

Wat vindt u van bovenstaand schema? Zou hij om 12 uur ook al een hele boterham mogen met wat thee? Dan kan ik die fles laten vallen, zodat we op 3 flesvoedingen komen...

En welk broodbeleg behalve appelstroop en jam mag mijn zoontje nog meer? En wat zijn verantwoorde tussendoortjes behalve rijstewafels, soepstengels en fruit? Ik ben geen voorstander van babykoekjes. Moet hij al extra zuivel hebben in de vorm van volle kwark/yoghurt ofzo?

Is het trouwens beter om de papfles naar de ochtend te verplaatsen?

Ik zou graag wat advies willen om bovenstaand schema eventueel te verbeteren.

Alvast bedankt.

Groetjes roosje

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Hi Roosje,

Dankjewel voor je vraag op het forum. Wat ziet het dagmenu van jouw zoontje er keurig uit, complimenten hiervoor!

Tot de leeftijd van 7 maanden heeft hij nog 4 flessen nodig, dus ik zou willen adviseren om in de middag de fles met boterham aan te houden. Wel mag je, als hij hier behoefte aan heeft, gerust een hele boterham geven met boter en broodbeleg. Qua broodbelegsoorten mag je afwisselen met (smeer)kaas, magere vleeswaren (zoals kip/kalkoenfilet, ham rookvlees), ei, magere kwark, sandwich spread, fruitstroop, fruit (bijvoorbeeld banaan) en jam. Vanaf 7 maanden mag je terug naar 3 flessen op een dag (ochtend, middag en avond), dus dan zou je 1 fles mogen vervangen door water, thee of diksap.

Qua tussendoortjes mag je afwisselen met vers of gedroogd fruit, rauwkost, een cracker of klein (krenten)bolletje met beleg, klein kinder biscuitje, rijstwafel of soepstengel. Kies voor producten waar zo min mogelijk suiker of zout aan toegevoegd is. De papfles mag je aanbieden in de ochtend en avond, dus je mag dit zowel in de ochtend- als de avondfles toevoegen.

Ik hoor dat alles zo duidelijk is.

Fijne dag!

Groetjes,

Anne-Lotte

3. Roosje1984

19 mrt 2014
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie en tips Anne-Lotte!

Deel Deze Pagina