Wat is nu goed speelgoed voor de grove motoriek? Bijv. iets om leren balance te houden, etc? Zoek vooral dingen die we binnen kunnen doen, i.v.m. geen tuin, en amper plek in wijk om buiten te spelen. Dochter is bijna 2,5 jaar.
Als je de grove motoriek wilt stimuleren heb je niet perse duur speelgoed nodig. Ik geef een paar voorbeelden: - een hinkelbaantje voor binnen (rubber knutselmatjes, bord omtrekken en met watervaste stift een cijfer erop). Door het rubber glijdt je niet uit en door de losse delen kan je iedere keer wat anders maken. Bv eilandjes en jullie moeten oppassen voor de krokodillen. - cd met dansmuziek - spelen met een ballon - rollen, gooien en vangen met een strandbal (hoe kleine de bal hoe moeilijker) - gooien met sjaaltjes (die je gebruikt met goochelen, die gaan langzaam omlaag dus makkelijk te vangen) - etc etc Als je het voor 5 dec vraagt heb ik de volgende ideeën: - skippiekoe - nopper (makkelijker dan duplo) - zandtafel - ik maakte wel eens een ballenbak door een klein zwembadje op te blazen en daar van die ballen in te doen (dat was een enorm succes, deed ik gewoon binnen) - knappe koppen spel (komt ook veel beweging in voor) Als je kindje echt een achterstand heeft kun je ook wel eens via de speelzaal/kdv wat bestellen. Dan heb je voor een goede prijs echt goede spullen.
Een binnenspeelzaal (ballorig bijv) is de plek om grove motoriek te stimuleren. Een goede speelzaal heeft uitdaging op verschillende niveau's. Daar kan ze klimmen, springen, balanceren, kruipen, klauteren enz. Voor thuis denk ik aan: bal overgooien, hinkelen, dansen met de hoepel enz.
Een step (3 wieltjes), skippybal, klimroute maken over de bank oid, huppelen, over iets heen springen, stoeien, traplopen, driewieler, een zacht kleed en omrollen (over je zij) en koprollen, alle knuffels van afstand in een doos gooien, kruiptunnel, hut bouwen... Alles waarbij ze met haar lichaam moet bewegen, beetje creatief zijn
Bedankt voor de tips, allen! Het zijn idd vaak de 'simpele' dingen. Sommige dingen had ik zelf al bedacht. En voor sommige dingen is ze nog niet aan toe, qua leeftijd (2,5 jr) of motorisch kunnen, maar kom hier alweer een eind mee, idd. Dochter loopt idd wat achter in haar grove motoriek, waar ik haar wat bij wil helpen, naast fysio.