beste , ik heb een vraagje , ik heb me op in feb ziek gemeld bij me werkgever, omdat ik een nierbekkenontsteking had , nu heb ik een kuurtje gekregen en afgemaakt en gaat het nu beter , wel loop ik medische in het ziekenhuis en wordt ik onder controle gehouden door de verloskundige en cardioloog ik heb met mijn werkgever gesproken en we zijn er beide overeen dat ik na mijn zwangerschap fulltime mama gaat worden , omdat mijn dochter adhd heeft (traumatische) en mijn zoontje wordt nu getest op Autisme ik kan dit psychische niet aan , wel heb ik voldoende hulp zoals ggz en JZ , heb dit ook tegen me huisarts gezegd en die zeg dat het voor mij beter is om nu thuis te zitten omdat de schoonmaak voor mij veel te zwaar is en geen eigen spullen heb , dus moet alles tillen vanuit de schoonmaak kast nu heb ik een brief gekregen van de arbo dat ik langs moet komen om weer aan het werk te gaan, maar mijn dokter heeft persoonlijk mij geadviseerd dat ik thuis de rust moet nemen omdat mijn kinderen al zo ''druk'' zijn en ik dat niet aan kan als ik moet gaan werken erbij + de zwangerschap ( stress) maar mijn baas heeft me verteld als ik in de zw komt , gaat hij niet mee betalen en zolang ik in de zwangerschaps ziektewet ziek vind hij alles best ik heb geen idee wat ik nu moet doen , kunnen jullie me helpen a.u.b.
Beste moeder1987, Je zit in een belastende thuissituatie en hebt daarnaast ook lichamelijke/psychische klachten. Daarom heb je van je huisarts het advies gehad om te stoppen met werken. Je ontvangt nu een Ziektewet-uitkering van UWV omdat (een deel) van je klachten door je zwangerschap zijn veroorzaakt. Zolang de arts van UWV blijft vinden dat je klachten het gevolg zijn van de zwangerschap zul je deze uitkering blijven ontvangen. Vanaf 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum kom je in aanmerking voor een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Je werkgever vraagt dit voor je aan. Ben na deze WAZO nog steeds ziek vanuit de zelfde oorzaak dan kan je dit aan je werkgever melden. Hij geeft dit dan aan UWV door. Als de arts van UWV ook vindt dat je ziek bent door je zwangerschap en/of bevalling ga je weer een Ziektewet-uitkering ontvangen. Ben je wel ziek maar is dit niet als gevolg van je zwangerschap of bevalling? Dan meld je jezelf ziek bij de werkgever. Meestal betaalt hij/zij dan je loon door. Weigert je werkgever dit en wil je weten waar je recht op hebt? Dan kun je dit navragen bij een vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020). Actuele informatie over het recht op Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je veel sterkte bij je lastige situatie en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare