1 dag in de week KDV, ook PSZ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jubbos, 3 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Per januari gaat ons zoontje 1 dag in de week naar het KDV, laten jullie je kindjes dan ook nog naar de PSZ gaan? Ik zou hem daar nu voor aan moeten melden maar vraag me af of het nodig is.

2. p1982

p1982 Niet meer actief

dochtertje gaat ook 1 dag in de weeek naar kdv en hebben besloten dat ze niet naar psz gaat, kosten zijn evenhoog als kdv (kdv = 10,5 uur en psz is 4,5 uur per week)

anders wordt het ook zo heen en weer gesleep

3. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    tsjah...Een KDV is echt opvang he...een PSZ is een kleinere voorbereiding op school.

Ik vind dat ons meisje veel meer leert op de PSZ nu als op het KDV.....daar was het ook wel spelen en dingen doen enz..maar ging het voornamelijk om het opvoedende aspect zoals verschonen natje droogje en vermaken. Maar op de PSZ leert ze allerlei dingen van hoe een verjaardag gaat (speciaal thema met alles erbij) tot aan hoe je eet met mes en vork! Enz enz...alles met speciale thema dagen en weken......(daarnaast zijn er ook speelmomenten hoor...maar het gaat niet om het verzorgen, meer om het leren)

Als je de keus had...zou ik het wel doen. Ook al is het misschien duurder omdat je voor PSZ geen vergoeding krijgt van de belastingdienst.

Wat je wel kunt nakijken voor de PSZ als je onder een bepaald inkomen zit kun je ook subsidie krijgen van de gemeente! (tenminste hier wel....) En dan scheelt het wel...maar wij betalen 40 euro per maand...voor een ochtend van 3 uur en een middag van 2 uur! dus valt wel mee met de kosten hoor....

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik werk op een PSZ en ik vind dat echt anders dan het KDV. Op het KDV moeten de kindjes veel zelf doen, en draait het om eten, slapen, tussendoortjes. De PSZ is juist tussen het eten en slapen door, en heeft veel meer tijd voor de ontwikkeling van je kindje!

Hier kost het onder een bepaald bruto inkomen (ik geloof onder 1500 euro) niets, dus dan is het gratis! Voor ons zou het geloof ik ook 40 euro per maand zijn, voor 2 ochtenden. Vind ik wel te doen, en errug leuk!

Als je het een gesleep vindt, dan moet je eens kijken naar de kindjes die 4 dagen in de week op een KDV zitten ;)

5. p1982

p1982 Niet meer actief

we zouden het maximale aan psz moeten betalen

dochter is maandag bij papa, woensdag bij opa en oma en donderdag kdv als daar nog 2 dagdelen psz bij komt

en bij ons kdv doen ze ook dingen als voorbereidingen (groepen naar leeftijd) dus het hangt echt aan het kdv

6. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Ik vind het geen gesleep maar vind het wel erg duur worden dan, de PSZ kost ons dacht ik ergens rond de 60 euro en het KDV rond de 80 euro, maar dan zou ik altijd nog kunnen overwegen om het KDV stop te zetten en alleen voor de PSZ te gaan. Ik ga hem toch maar aanmelden dan, afmelden kan altijd nog.

7. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Milan gaat 2 ochtend naar het KDV. Wij hebben gekozen om hem niet naar de PSZ te brengen. Dat heeft meerdere redenen.
    Milan vind afscheid erg moeilijk en heeft moeite met wennen.
    Twee plekken lijkt me alleen maar verwarrend.
    In ons dorp zitten beide instelling in 1 gebouw en delen zelfs de grote speelruimte.
    En als laatst wordt het op het KDV volgens een bepaalde methode (die vrijwel gelijk zou zijn aan de psz, volgens de leiding) en hebben ze speciale 3+ groep.

Maar ja, dat zijn mijn redenen. Succes met je keuze.

8. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

als je kdv niet nodig hebt moet je het lekker doen.
    Wij hebben 1 dag kdv (ivm werk) ik ga geen peuterspeelzaal doen.
    Ik doe lekker dan losse leuke peuter dingen met haar. Gymmen en klap eens in de handjes.
    Oja bij ons doen ze met de peuters ook losse dingen samen. Dus de oudere kinderen gaan wel eens apart van de kleintjes.

9. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Maar daarom gaat haar kindje (en waarschijnlijk om nog veel meer redenen) maar 1 dagje naar het kdv ;):D

Mijn dochter gaat ook maar 1 dag naar het kdv, maar ik vind dat ze daar echt wel heel veel meer doen dan alleen maar eten drinken en slapen verzorgen. Ze zijn nu druk bezig met een verbouwing en ze krijgen een heuse kinderkeuken. Ze leren daar ook heel veel dingen, ze hebben daar alleen vertikale groepen en vanaf 2,5 a 3 jaar nemen ze de oudere kindjes 's middags apart voor de 3+ activiteiten met een pedagogisch medewerker. Dit zou je dus kunnen vergelijken met een psz, de oudere kindjes gaan straks dan dus om en om in de keuken dingetjes doen en ze zijn dan echt druk met de ontwikkeling van de oudere kindjes. Nu is het een vrij groot kdv (met wel kleine groepen) waar mijn dochter op zit dus is dit vast makkelijker te organiseren dan op kleine kdv's maar ik vind het dus ook echt niet nodig om nog naar een psz te gaan.

Ligt dus een beetje aan je kdv of het 'nodig' is. Ken je het pedagogisch plan van je kdv en weet je hoe het er door de dag heen aan toe gaat? Als op jullie kdv het idd alleen eten drinken slapen is dan is het misschien wel leuk/handig om nog een ochtendje naar de psz te gaan.

Deel Deze Pagina