Vraag over zaad analyce!!

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by vonnie30, Nov 3, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vonnie30

vonnie30 Actief lid

Jul 16, 2009
    240
    0
    0
    hallo dames,

Ik weet niet of ik goed zit in dit topic!! Maar stel mijn vraag toch. We hebben op 23 september een zaadanalyce gehad de uitslag daarvan was

3ml
    1,4miljoen per ml
    waarvan 2 procent goed bewegelijk.

kreeg bij deze uitslag ook gelijk te horen dit is een zeer slechte uitslag en een gewone zwangerschap zal er niet in zitten kortom me man was verminderd vruchtbaar er waren niet eens genoeg voor een IUI traject. Er werd ook vertelt dat het nooit veel beter zal worden.

Nu hebben we op 22 okt weer een zaad analyce gehad de uitslag daarvan was

5ml
    36,4miljoen per ml
    waarvan 5 procent goed bewegelijk

Wat moet ik hiervan denken ik snap het allemaal niet meer is bovenstaande nu wel goed of niet goed, hoeveel goed bewegelijke heb je nodig voor een natuurlijke zwangerschap??? De Uroloog zegt dat het een slechte uitslag is terwijl de gyn weer zegt dat het een goede uitslag is, nu weten we dus eigelijk niet waar we voor staan omdat er dus ook 2 verschillende dingen word gezegt over 1 uitslag.

Kan iemand mij iets vertellen want eerlijk is eerlijk ik ben maar een leek in die getallen, en ik kan op internet er ook heel weinig over vinden ook kan ik niet vinden hoeveel er nodig is voor een natuurlijke zwangerschap

Liefs

2. hypo

hypo Fanatiek lid

Oct 28, 2008
    1,940
    0
    0
    Hoi Vonnie,
    Het opvallende is dat de twee uitslagen zo verschillend zijn.
    De eerste uitslag is enorm slecht. Dit is vergelijkbaar met het zaad van mijn man. Daarbij is alleen ICSI mogelijk.
    De tweede uitslag is echter veel beter, omdat de concentratie veel hoger is (dat is die 36,4 milj per ml). De norm vna de concentratie is 20 miljoen. Maar......van die 36,4 milj is maar 5% beweeglijk en dat is weer heel laag. De norm van de beweeglijkheid is 50%.
    Dus dit maakt t lastig, omdat het ene wel goed is, maar het andere niet.
    Ik weet wel dat mijn gyn de beweeglijkheid altijd belangrijker vond dan de concentratie (liever minder zaadcellen die goed bewegen dan een heleboel die niet bewegen).
    Mogelijk zullen ze nog een keer een opwerktest doen. Dat is een test waarbij ze het zaad bewerken. Ze proberen dan de goede zaadcellen eruit te halen zeg maar.
    Afhankelijk van zo'n test wordt vaak gekeken of IUI mogelijk is.
    Als het zaad zo blijft als de laatste test dan denk ik dat ze eerst IUI zullen proberen. Wordt het weer zo slecht als de eerste test dan is IUI niet mogelijk.
    Heel veel sterkte!
    Ps: Lees anders eens in t topic "slechte kwaliteit sperma".
    Groetjes, Hypo

3. vonnie30

vonnie30 Actief lid

Jul 16, 2009
    240
    0
    0
    HI Hypo,

Ja ik vond dat ook een hele verschil hoor!! Alleen nu willen ze kijken of mijn eileiders goed door gankelijk zijn. En dan weer 4 mnd op eigen houtje proberen. Ik had namelijk ook gelezen dat de bewegelijkheid 50 procent moest zijn en dat is zeker niet het geval.

Bij de eerste analyce hadden ze idd gezegt dat er alleen ICSI mogelijk is en ook gelijk het eindstation. Terwijl bij de tweede test (gedaan door uroloog) de uroloog zegt is een slechte test en eigenlijk niets meer mogelijk is. Nu gister bij de Gyn geweest te zijn vertelde zij mij dat met de tweede uitslag je gewoon spontaan zwanger kan zijn. Ik snap ook wel dat er altijd een kans zit, maar hoe groot met deze uitslagem?

Liefs

4. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

Apr 16, 2008
    10,390
    30
    48
    Als je 36,4 miljoen per ml hebt en er is 5 ml, dan heb je 182 miljoen zaadcellen.
    Daar weer 5% van, dan heb je dus 9,1 miljoen goed bewegende zaadjes per zaadlozing.
    Een prima kans om zwanger te raken dus!

Wel raar dat de uroloog zegt dat er niets meer mogelijk is.
    Geloof me, mogelijkheden zat hoor!

En hoeveel je nodig hebt om zwanger te worden?
    Heel simpel, 1 zaadje!
    Dus blijf goed klussen rond je eisprong, dan heb je kansen zat.

Na een HSG ben je vruchtbaarder, dus vandaar dat ze dan zeggen dat je eerst nog even zelf moet proberen.
    Daarna zullen ze misschien overgaan op IUI.

5. vonnie30

vonnie30 Actief lid

Jul 16, 2009
    240
    0
    0
    Ow nooit geweten dat een HSG je vruchtbaarder maakt, maar hoe maken ze je dan vruchtbaarder??? Ze zeiden alleen dat ze gaan kijken of me eileiders doorgankelijk zijn.

6. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

Apr 16, 2008
    10,390
    30
    48
    Ze spuiten je eileiders door, dus als daar een verstopping zou zitten (hoe klein dan ook) dan is die na de HSG weg.
    En daardoor zijn je eileiders erg toegankelijk waardoor je dus vruchtbaarder bent (ik lees ook wel eens over de vloeistof, dat die een laagje achter laat wat helpt, maar of dat zo is weet ik niet)

7. neletje

neletje Actief lid

Jan 25, 2009
    377
    0
    0
    Hoi meiden,

de eerste test is inderdaad slecht, maar de 2e valt inderdaad mee. Daarmee zou je wel binnen de lijnen voor IUI vallen. Wat alleen niet klopt, is dat je maar 1 zaadje nodig hebt. Dat dacht ik ook, maar toen ik met IUI begon zei de gyneacoloog dat je minimaal 1 miljoen goede zaadjes nodig hebt om zowiezo zwanger te kunnen worden met IUI. Dat komt omdat de zaadjes elkaar helpen zwemmen naar het eitje, en eenmaal daar aangekomen helpen ze elkaar om harde kern van je eitje weg te krijgen. Dat krijgt 1 zaadje, of een paar in hun eentje niet voor elkaar.

succes met je HSG en met zwanger worden.

groetjes

8. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

Apr 16, 2008
    10,390
    30
    48
    Voor zwanger worden heb je maar 1 zaadje nodig ;)
    De grens voor IUI is opgewerkt 1 miljoen zaadjes, maar dat was de vraag niet.
    Er zijn er die al meerdere keren 0 zaadjes hebben gehad en toch spontaan zwanger worden.
    Het is een kwestie van geluk hebben.
    Zolang er zaadjes zijn is er een kans.

9. Zyta

Zyta Actief lid

Sep 16, 2008
    175
    0
    16
    Ik weet alleen dit:
    Mijn vriend is getest. Uitslag 2,2 (waarde weet ik verder niet, weet alleen dat rond de 20 normaal is)
    3 maanden later opnieuw getest....wat denk je......uitslag 31,4....
    Ik vind het maar raar... Dus wat die uitslagen nu precies zeggen weet ik ook niet.

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Zyta, die uitslag zal de VCM zijn geweest. Bóven de 20 is normaal. En het kan variëren.

11. Zyta

Zyta Actief lid

Sep 16, 2008
    175
    0
    16
    Ok bedankt, en is het dan normaal dat daar zoveel verschil in kan zitten zonder enige reden?

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Meestal is er wel een reden dat er zo veel variatie is:
    stress, alcohol, roken, koorts, vitaminegebrek, eetgewoontes etc. etc.

13. Zyta

Zyta Actief lid

Sep 16, 2008
    175
    0
    16
    Hmm dus wel..... zoiets dacht ik al :) dank je

Share This Page