Ik las ergens dat er misschien bezuinigd zou worden in 2013 op IVF. Van vergoeding van 3 IVF naar 1. Nu is dat dit jaar nog niet ingevoerd, maar er stond wel ergens dat dit hoogst waarschijnlijk in 2014 wel ingevoerd gaat worden.. Ik maak me er best druk over! Want 1 keer IVF schiet toch niet op.. In sommige landen is er een vergoeding voor 6 keer IVF! Wat denken jullie? Zal 't mee vallen, of denk je er soms ook wel over na?
Ja, het zat al in de pijplijn ... Ik ben het er ook niet mee eens, vooral niet met de manier waarop in NL wordt omgegaan met de pogingen. Poging 1 is doorgaans een probeer poging, doe-maar-iets en dan kijken we wel waar het schip strand Ik vind het een slechte ontwikkeling, maar de denkwijze erachter is dat fertiliteitsbehandelingen geen must zijn, geen levensbedreigende aandoening o.i.d. Wellicht dat verzekeringen e.e.a. mee kunnen vergoeden in aanvullende verzekeringen, maar dat het duur wordt is een feit.
En dan is het stoppen met roken heringevoerd met vergoeden.. Terwijl dat simpelweg een keuze is, klinkt cru, maarbetaal dat lekker zelf t stoppen, je bent immers ook ooit zelf begonnen en kan wekelijks ook et betalen om die stinkdingen op te halen Een ivf poging is neit iets waar mensen voor de grap voor kiezen, belachelijk!!! Verkeerde manier van bezuinigen als je het aan mij vraagt
Dat ze bezuinigen oké maar misschien op een ander manier. Bijv leeftijdgrens verlagen naar 40 ( zal er vast een paar op de kast jagen, sorry) ipv boven de 35 keuze uit 2 embryo's dit gewoon meteen aan het stel overlaten. Gewoon 3 kansen geven dus. Verder zorgen dat zowel vader als moeder er alles aan doen om de kans op slagen te vergroten door niet te roken en of te drinken en bmi te verlagen indien nodig en dit te controleren met bloedonderzoek. Beter keer extra bloed onderzoek en eventueel IVF uitstellen dan IVF kans niet optimaal benutten door slechte basis.
Is het niet zo dat de inhoud van het basispakket pas bekend wordt gemaakt op prinsjesdag? Ik ben bang dat er op prinsjesdag pijnlijke bezuinigingen bekend zullen worden gemaakt, maar het verder beperken van IVF vind ik vooralsnog nergens terug. Overigens is 6 pogingen nou ook niet wat het lijkt. In Nederland staat de teller na een doorgaande zwangerschap weer op 0, in België krijg je maximaal 6 pogingen, ook als het in een doorgaande zwangerschap alsnog misgaat. Edit: 3 IVF pogingen lijken in het basispakket te blijven: Wijzigingen basispakket 2014 - Wat krijg je volgend jaar - GezondheidsNet
Mocht dit inderdaad besloten worden, vind ik dt een tragische zaak voor iedereen met een kinderwens die ongewild de mmm in wordt geslingerd. Hopelijk weten ze een manier te vinden om dit geen doorgang te laten vinden
Shit dat ook nog ja. Was me na alle heisa van vorig jaar eigenlijk ontgaan. Gelukkig was er toen dat akkoord gekomen, maar als de bezuinigingen niet hebben geleid tot wat er afgesproken is, gaan er alsnog 2x IVF uit het pakket. Het besluit valt inderdaad op Prinsjesdag.
Berte: Oeh, als dat zo is; dat zou super zijn! Hopelijk blijft het gewoon op 3 keer IVF! Dat van 6 keer IVF in het buitenland wist ik niet, ik dacht dat dat 't zelfde was als hier, maar dan is 3 keer inderdaad ook gewoon prima. Hopelijk kan er inderdaad op een andere manier bezuinigd worden.. Dat zou fijn zijn! En inderdaad de 1e poging ook beter gebruiken dan maar kijken hoe 't loopt.. Ik las van Spanje dat ze 1 maand 'proberen' qua medicijnen en dan geen punctie en dan pas de maand erop, zodat ze eerst een maand hebben om te kijken welke medicijnen goed zijn e.d. Kost alleen natuurlijk ook weer geld. Hopelijk blijft 't er gewoon nog in in 2014!
Krijg je alleen maar problemen mee. Artsen en ZP-ers gaan zelf meer eh voorschrijven/spuiten om meer follikes te kweken, voor meerdere embryo's, en zo krijg je weer een overstimulatie, met ziekenhuis opname. Tja, dan hadden ze toch beter 3x IVF kunnen vergoeden, aangezien een zh-opname ook niet goed koop is. Misschien te simpel gedacht, maar dit gaat echt gebeuren als er nog maar 1 wordt vergoed. Vind t schandalig!!!! :x
Ik vind het al verschrikkelijk dat er sinds 2013 nog maar 1 embryo word teruggeplaatst bij de eerste 2 pogingen. Als ze meteen drastische van 3 naar 1, zou dat echt super erg zijn voor alle stellen die in 2014 ervoor gaan. Hoop met heel mijn hart, dat dit geen doorgang vind. Ben dan wel blij, dat wij meteen in april van start zijn gegaan met onze pogingen.
Als ze de vergoeding naar 1 IVF behandeling terugdraaien dan is dat de zoveelste kloof tussen arm en rijk. Iemand met genoeg geld kan onbeperkt behandelingen doen terwijl iemand met weinig geld er dan nog maar 1 mag doen. Te zot voor woorden. :x
Deze info vind ik op de website van de Rijksoverheid: Per 1 januari 2014 vinden er een aantal wijzigingen in het basispakket plaats. Het betreft de voorwaardelijke toelating van twee nieuwe behandelingen, een wijziging in de organisatie van de Geestelijke Gezondheidszorg en een wijziging in de bekostiging van twee soorten medische hulpmiddelen. Er verdwijnen volgend jaar geen behandelingen of hulpmiddelen uit het pakket. Ook in 2014 dus 3 pogingen vergoed!
Het zou fijn zijn als er niets zou veranderen. Ik vind die 3 pogingen in totaal ook al karig. Ik snap niet waarom ze niet per jaar bijv. 2 (of 3) pogingen vergoeden als 3 in totaal. Zo is voor mensen in de mmm de geestelijke druk af van dat max. aantal wat steeds dichterbij komt en kun je zo nodig altijd nog evt. een poging sparen als je meer dan dit aantal per jaar wil doen. Ook heb je nog voldoende mensen die tijdens het ivf-traject alsnog spontaan zwanger raken (en die dus geen verdere behandeling meer nodig hebben).
Oh gatver! Het kost zo veel om te roken, waarom in godsnaam vergoeden :s Al die methodes bij me kaar is nog goedkoper dan een jaar lang supply in peuken. Ik zou het niet vinden kunnen als het maar 1x vergoed zou kunnen worden.. Is kinderen krijgen voor mensen die verminderd vruchtbaar zijn dan ook ineens alleen voor de rijken? De sterkte van een kinderwens zou niet gebonden mogen zijn aan de diepte van iemand z'n portomonee!
Zooo eens met fidel, kan ik niks meer aan toevoegen. Ik hoop echt dat het linkje van berte klopt. Het heeft echt al door mijn hoofd gespeeld dat door de bezuinigingen dit weer onder vuur kon komen te liggen. En hoewel we enorm genieten van Olivier, en nog niet (directe) plannen hebben voor een 2e. Zat ik al te denken een nieuwe poging te starten eind dit jaar, om een kans meer te hebben. Dat zou dan nog even uitgesteld kunnen worden. 3 pogingen moeten gewoon blijven, anders gaan we met zijn allen naar israel.. Had laatst een documentaire gezien en daar wordt onbeperkt ivf vergoed.. ook al ben je boven de 45, en ook al heb je 20 mislukte pogingen gehad.
Ik mag hopen van niet, 't is allemaal al moeilijk genoeg. Zo wordt er alleen maar nog meer stress veroorzaakt dan de MMM al met zich meebrengt, ik zou het schandalig vinden en dan is dit waarschijnlijk nog maar het begin.