Waarschuwing voor gerookte vis

Discussie in 'De lounge' gestart door DaisySanches, 17 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DaisySanches

    DaisySanches VIP lid

    20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Waarschuwing voor gerookte vis

    AMSTERDAM - Voorverpakte gerookte vis kan een schadelijke bacterie bevatten. Daarom moet deze vis voor het eten tot minstens 85 graden worden verhit. Dat heeft de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) dinsdag bekendgemaakt.

    De listeria-bacterie kan ernstige problemen veroorzaken, zoals hersenvliesontsteking.


    Het advies geldt vooral voor zwangere vrouwen, omdat de bacterie een spontane abortus kan veroorzaken. Maar ook mensen met een verminderde weerstand zoals ouderen, moeten volgens de VWA oppassen.

    De VWA heeft gerookte zalm, forel, paling, haring en makreel onderzocht. In ruim drie procent van de visproducten werden meer listeria-bacteriën aangetroffen dan is toegestaan.

    Gevaarlijk

    "Listeria is in het bijzonder gevaarlijk omdat de bacterie zich blijft vermenigvuldigen, ook al is het product vacuüm verpakt en ligt het in de koelkast", legt de VWA uit.

    Risico's

    Listeria is een algemeen voorkomende bacterie die risico's kan opleveren in producten die niet worden verhit. Ook producten als paté, filet américain en kazen van rauwe melk kunnen de bacterie bevatten.

    (c) Novum
     
  2. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    het is toch bekent dat een zwangere vrouwe alleen verse vis mag eten en geen voorverpakte rotzooi uit de koelvakken. maar goed voor de vrouwen die het niet wiste kan het van groot belang zijn
     
  3. go4baby

    go4baby Fanatiek lid

    11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    JUIST als het vacuum verpakt is! Listeria groeit graag zonder zuurstof!
    Listeria schijnt vaker voor te komen in vacuum verpakte waren zoals vis dan in rauwmelkse kazen!
    Ik kan geen bron aanvoeren maar mn zus heeft hier onderzoek naar gedaan.
     
  4. DaisySanches

    DaisySanches VIP lid

    20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Ja, ik wist het ookal, maar omdat het vandaag weer in de krant staat... dacht ik, ik post het maar.
     
  5. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    inderdaad vacuum verpakt is gevaarlijk dit is bekend, dus heb je trek in een visje ga dan gewoon naar de visboer.
     
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Ik heb net mijn gerookte zalm gekookt.

    Dan is het dus weer niet erg om te eten, ;)
     
  7. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Is niet nieuw toch?
     
  8. DaisySanches

    DaisySanches VIP lid

    20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Misschien het stukje van het verhitten? (Want dat had ik nooit eerder gehoord, alleen maar dat het per definitie niet mag, dat wel). Ik weet het anders ook niet wat er nieuw aan is. Maar kennelijk was er een reden waarom het VWA het (weer) onder de aandacht wilde brengen.
     

Deel Deze Pagina