De wachtlijsten voor kvd zijn hier zo lang dat ik ruim voor de geboorte van onze dochter een contract aangegaan ben met een kvd. Nu heb ik inmiddels geen baan meer en wil de overeenkomst graag annuleren. Ik doe dit ruim 2 maanden voor ze eigenlijk zou gaan. Nu wordt mij verteld dat als ik dit doe dat ik 2 maanden moet betalen zonder dat ik recht heb op 2 maanden opvang voor mijn dochter. Ik vind het nogal veel geld en zij hebben nog ruim de tijd dus dat plekje wordt echt wel gevuld. Ik snap dat ik wat moet betalen maar dit lijkt me een beetje te gek. Iemand een idee of ik hier wat aan kan doen. p.s. ik overweeg toch door te gaan met het contract omdat ik niet weet wanneer ik wel weer werk heb, maar inmiddels is ons ook een plekje aangeboden op een kvd (begint ook een aantal maanden later) waar ze er niet zulke regels opna houden en dat voelt allemaal wat vriendelijker alleen al daarom wil ik liever dat ze daar naartoe gaat. vast bedankt voor als iemand hier iets over weet
hee!! ik heb er geen ervarning mee maar wat een kromme regel is dat! kan me niet voorstellen dat dat zomaar kan.
klinkt heel raar! ik zou toch de voorwaarden in het contract eens goed lezen. Ik heb inderdaad wel een opzegtermijn van 2 maanden, maar in die 2 maanden zou mijn zoontje gewoon opvang krijgen dan. zeker als het contract nog niet eens in is gegaan lijkt me dit niet kunnen.
ik weet er ook niet heel veel van maar vind het ook een beetje krom. Ik weet wel dat als ik het op zou zeggen datik ook nog 1 of 2 maanden door moet betalen maar dat die kleine gewoon naar de opvang kan. Staat er niks in het contract daarover?
als de opzegtermijn 2 maanden is en je kindje zou pas over 2 maanden of later gaan, dan hoef je niks te betalen. Zou de opzegtermijn 2 maanden zijn en zou de ingangsdatum over 1 maand zijn dan moet je die maand wel betalen.
Ik ben met bovenstaande eens! Zou gewoon even bellen en laten weten dat het onzin is en je niets gaat betalen!!
Wel fijn dat jullie het er mee eens zijn dat het een beetje raar is. Het staat wel zo in het contract annuleringskosten staan gelijk aan 2 maanden opvang ongeacht wanneer dit gebeurt. Verder kan je pas na 2 maanden dat je kind op de kvd zit opzeggen en dan heb je nog 2 maanden opzeg termijn. (een minimale afname van 4 maanden dus) Het staat er wel maar ik weet niet of je zomaar alles in een contract mag zetten. Heel redelijk vind ik het in elk geval niet.
het is volgens mij toch kdv? maar dat even terzijde ik zou als ik jou was je rechtsbijstand even bellen je hebt er wel voor getekend dus dan moet je inderdaad gaan kijken wat volgens de wet geregeld is ik ben eigenlijk bang dat je wel zult moeten betalen ik denk niet dat er zoiets speciaal in de wet staat en zoals gezegd, je hebt er voor getekend maar bel even de rechtsbijstand!
oeps ja ik zie het niet eens Ja ik vrees het ook, wil het alleen wel graag weten voor ik betaal, ik heb net een mail gestuurd naar het juridisch loket, als ik geen duidelijk antwoord krijg zal ik inderdaad ook nog even gaan bellen. Bedankt
zou dit idd juridisch uitzoeken. ja je hebt getekend. maar dan nog zijn er bepaalde wetten. en dan zou je betalen voor een dienst die niet geleverd wordt. beeeeeeeetje vreemd. want als ik het zo lees betaal je dus ALTIJD! 2mnd waar geen opvang gegeven wordt?
Als je opzegt (wat kan na minimaal twee maanden) is er een opzeg termijn van 2 maanden maar in dan heb je die tijd nog wel opvang.
Phoe he. Ik zou denk ik zelfs overwegen een baan te gaan zoeken om dat geld niet te hoeven betalen (en dus opvang afnemen). Wat een geld. Je hoeft niet veel uur te werken om recht te behouden op toeslag.
Wij hebben hier een opzegtermijn van twee maanden. Tot die tijd moet je betalen en is die plek van jou. Dus dan mag je komen. Dus jullie laten betalen terwijl jullie niet meer mogen komen, dat kan zeker niet! Maar een opzegtermijn is niet gek, want ze hebben natuurlijk wel gerekend op die inkomsten. Ik zou het dus ook gaan uitzoeken!
Ze hebben niet alleen een opzegtermijn, ze hebben ook een minimale afname. Ze zit nog voor die 2 maanden, dus ze kan tijdig aangeven dat ze de plek toch niet nodig heeft. Maar daarvoor moet ze dus toch betalen, ivm die minimale afname. Ik vind het maar een rare gang van zaken, want ze kunnen de plek lijkt mij nog prima opvullen met een ander kindje.
dat bedoelde ik dus ook, een opzegtermijn is een opzegtermijn en als zij binnen de opzegtermijn opzegt, dan hoeven ze echt niet te betalen bij ons hoor. Rare gang van zaken.
Het is wel zo, dat je als KDV alles in je contract mag zetten wat je wilt, ook al is het nog zo raar, volgens mij zijn er (nog) geen wetten, zolas bijvoorbeeld voor winkels of zo. Als je ervoor tekent gaan ze er van uit dat je het wel hebt gelezen en het ermee eens bent. In de praktijk leest bijna niemand en kom je er pas achter als er een probleem is. Ik heb een kindercentrum opgezet en we hadden toen een opzegtermijn van 2 maanden, anders gaat mensen zich opgeven, maak je een planning, komen ze toch maar niet. Als het nou een keer zo was dat iemand echt (zoals in jouw geval) een goede reden had, dan hadden we een gesprek en kwamen we vaak overeen dat ze niet of maar gedeeltelijk hoefden te betalen. Het klinkt in elk geval niet erg klantvriendelijk wat ze doe en als jij of iemand anders die je kent nog eens opvang nodig hebben gaat vast niemand naar dat KDV meer toe!
Als ik opzeg voor ik opvang afgenomen heb, noemen zij dat niet opzeggen maar annuleren en dat kost 2 maanden opvang.
Ik heb het contract wel gelezen, maar als je opvang nodig denk te hebben heb je niet zo heel veel keuze. Als je niet tekent heb je ook geen plek. En nee het is niet heel klantvriendelijk alleen daarom voelt het nu niet helemaal lekker om haar toch daar naar toe te laten gaan, maar tegelijkertijd gaat het erom of het fijn is voor haar dat en dat staat wel weer los van het beleid.
Het antwoord van het juridisch loket is dat als je tekent dat je ook akkoord gaat met de algemene voorwaarden. "Alleen als algemene voorwaarden voor de consument onredelijk bezwarend zijn dan kunnen deze nietig of vernietigbaar zijn. Dit komt echter niet snel voor." Ik heb morgen nog een afspraak om bij de kdv langs te gaan, misschien dat dat helpt om een beslissing te maken. Bedankt voor jullie reacties.