mogelijk gaan voor adoptie

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door nutts, 18 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Hallo meiden,

Wij zitten te denken om misschien een kindje te gaan adopteren. Zijn al gezegend met een kleine via de mmm maar hebben nog genoeg liefde over.

Nu zit ik met het feit dat ik Ivm scheur in mijn trommelvliezen niet mag vliegen. Welke landen blijven dan over? Volgens ons Polen Hongarije Slowakije Nederland vergeten we dan nog landen?

En heeft iemand ervaring met adoptie in een van die landen

2. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Onze oudste komt uit China.

Waar je naar moet kijken is welke eissen de betreffende landen hebben tov de aspirant adoptie ouders.

Je kan wel een land kiezen, maar dan moeten jullie wel voldoen aan hun eissen.

Je kan bij verschillende vergunninghouders op de site bekijken welke landen dus voor jullie in aanmerking komen.

Kinderen uit de oostblok landen zijn meestal FAS kinderen, Foetal Alcohol Syndroom. Dat zijn zeer pittige sn.
    Zou me daar eerst in verdiepen of dat wel pas bij je kleintje wat je al hebt.

Onze oudste heeft een grote hechtingsstoornis en een combinatie aan special needs.

Hou in je achterhoofd dat je alleen nog maar kinderen kunt adopteren met grote special needs, vaak combinaties hiervan.

Het proces van adoptie is een lange weg. Gaat wel een paar jaar overheen.

Je begint met je BKA nummer aan te vragen, dan wacht je op uitnodiging voor de VIA. Dat is een verplichte cursus die je moet volgen en zelf betalen. Bij ons was dat nog 900 euro volgens mij nu al 1200 of zelfs 1600 euro.

Als je de VIA gehad hebt (in onze tijd was dit anderhalf jaar na aanvraag van BKA nummer, nu gaat dat iets sneller, volgens mij wel een half jaar al na aanvraag BKA) dan volgt de raad van de kinderbescherming die gaat screenen. Die gaat kijken of jullie het aankunnen, en jullie en je naaste familie doornemen.

ALs je dat gedaan hebt en er doorheen bent (zij bepalen of je mag adopteren en voor welke sn je mag adopteren en welke leeftijd je mag adopteren, en hoeveel kinderen tegelijk je mag adopteren) krijg je je BT (beginseltoestemming) en mag je inschrijven bij een vergunninghouder.

Kinderen hebben overvolle rugzakjes bij zich en het is heel pittig.

Bij nog meer vragen mag je altijd pb doen.

3. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Kijk op de site van Stichting Kind en Toekomst. Dat is de bemiddelaar voor Oost-Europa.

Hou er wat betreft Polen wel rekening mee dat daar uitsluitend kinderen met FAS vandaan komen. Dit is een zeer ernstige blijvende hersenbeschadiging (ten gevolge van drankgebruik in de zwangerschap). Er zijn bijna geen ouders meer die hier voor kiezen . Daarom heeft dit land ook geen wachtlijst meer.

Voor de andere 2 landen is van toepassing dat de kinderen minimaal 3 jaar oud zijn en een zigeunerachtergrond. En daarnaast bijna altijd ernstige ontwikkelingsachterstanden en/of handicaps hebben.

Verdiep je goed in adoptie en bedenk dat het een zeer lange, intensieve en kostbare procedure (gemiddeld 15.000 a 20.000). En dat je niet in aanmerking komt voor een gezonde blanke baby of klein kind. Maar voor een ouder kind met special needs. Als je daar bewust voor kiest is het prima maar verdiep je er wel heel goed in.

Wat betreft Nederlandse adoptie die kans is zeeeer klein (ongeveer 20 kinderen per jaar). Vaak van allochtone ouder(s) of asielzoekers. Het grote risico is hierbij dat jullie eerst een jaar pleegouder zijn. De biologische moeder heeft namelijk de tijd om zich te bedenken en het kind terug te krijgen.

4. Aaaanne

Aaaanne Nieuw lid

23 sep 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wil je niet uit een verder land adopteren omdat jij niet mee kan ophalen (wil je mee) of omdat je mee zou moeten? Volgens mij zou je man ook alleenaanvrager kunnen worden, en kan hij het kindje daarna evt ook alleen ophalen. Ik weet niet zeker of dat kan, dat moet je dan gaan navragen, en het is vast niet zo leuk, maargoed, misschien weegt dat wel op tegen welke landen mogelijk zijn.

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Misschien iets wat je niet wilt horen: maar de eisen van de verschillende landen veranderen soms.

Dus als je nu wel of juist niet aan de eisen van een land voldoet, tegen de tijd dat je zo ver bent dat je op een wachtlijst geplaatst kan worden, kunnen de eisen al anders zijn.

Ik las trouwens net op de site van Kind en Toekomst dat het ook mogelijk is dat slechts één ouder het kind in China gaat ophalen, dan zou je man kunnen gaan en blijf jij thuis. Even voor de duidelijkheid, dan ben jij ook meteen de moeder, alleen hoef je dan niet mee op reis.

6. Suus8276

Suus8276 Lid

4 jun 2014
    16
    0
    1
  7. Gaat je gescheurde trommelvlies niet over? Mijn vriend had ook een scheurtje tijdens de vlucht opgelopen, maar dit is geheeld.

Deel Deze Pagina