heb zojuist de uitslag terug , ik ben een man van 32 jaar en ben dus na goed nadenken toch maar heen gegaan omdat ik toch graag kids wil en er dus alles voor over heb en dus trots opzij gezet hier de uitslag volume 3.0 ml mot A 30% mot B 17% mot C 3% mot D 50% conc sperma 0.3 10^6/ml abs.aant.prog.beweeglijk 0.4 10^6/ml normale morfologie 6% snap dat het er weinig zijn maar verder niet of spontaan mogelijk is hiermee over 2 maand nieuwe test graag hoor ik van jullie of ik moet balen of toch beetje hoop kan hebben
Allereerst, ik ben geen arts, dus alles is onder voorbehoud. Ik ben wel medisch analist en weet wel het 1 en ander van zaaduitslagen. Het volume is goed. Motaliteit A tm D geeft aan hoe de beweeglijkheid van de zaadjes zijn. A zijn super-snelle jongens, B matig bewegelijk, C spartelend, D dood. Bij jou is dus de helft echt dood. Dat is veel. De concentratie is 0.3 miljoen per ml. In totaal heb je dus 0.9 miljoen = 900.000 zaadcellen in je 'kwakkie' zitten. Dit lijkt veel, maar dat is het helaas niet. Bij morfologie kijken ze hoe de zaadjes eruit zien. Je hebt altijd zaadjes met dubbele hoofden en staarten en andere morfologische (zichtbare) afwijkingen. Bij jou is slechts 6% normaal van vorm. Dit is ook erg weinig. Niemand zal beweren dat je een vrouw niet zwanger kan maken met deze uitslagen, maar de kansen zijn wel sterk verminderd. Mag ik vragen of je een oorzaak kunt bedenken voor deze uitslag? Ontsteking/trauma gehad aan zaadbal of iets anders? Goed dat de test over 2 maanden herhaald wordt! Een eenmalige test geeft niet altijd een representatieve uitslag namelijk. Geef de moed dus niet op!
vroeger wel niet ingedaalde zaadbal gehad vandaar ik steeds niet heen wou omdat ik dus ook gewoon er tegen op zag aan de ene kant erg blij dat er wel wat leeft en ab samen 47 % is beter dan niets hoop wel dat de volgende beter is ik denk eraan om te gaan stoppen met roken rook best wel veel
Alleen aan de a-tjes en b-tjes heb je wat. De rest kan niet meer vooruit komen. Stoppen met roken helpt idd aanzienlijk!!! Ik probeer mijn man ook nog steeds zo ver te krijgen. Zijn zaad is ook niet goed en ik heb zo soms het gevoel dat hij onze behandeling zit te saboteren met zijn roken... Denk eraan dat als je stopt met roken, je pas na 3 maanden iets merkt wat betreft zaadkwaliteit. Zaad heeft namelijk 3 maanden nodig om van aanleg (in zaadbal) echt tot zaadje te ontwikkelen. Ook kun je met regelmatig klaarkomen de productie stimuleren. Sommige stellen zijn zo zwanger geraakt, door jong en snel zaad. Wij moesten voor het zaadonderzoek 4 tot 6 dagen onthouding doen, voor het meest representatieve resultaat. Ik weet niet of je HA dat ook heeft gezegd, maar anders zou ik dat de volgende keer zeker doen!
Wellicht heeft die niet-ingedaalde zaadbal tot een obstructie in de zaadleiders gegeven. Mocht je echt voor een kind willen gaan, dan kan daar in de toekomst ook nog naar gekeken worden. Er is tegenwoordig echt van alles mogelijk. Zelfs mannen zonder ook maar 1 zaadcel in sperma kunnen soms met behulp van een bepaalde techniek waarbij zaad uit de bal wordt gehaald, toch zwanger raken (de vrouw dan he ). Maar goed, zo ver is het nog lang niet. Eerst gewoon rustig het onderzoek een keer herhalen.
ik moest 3 tot 6 dagen onthouden en qua roken tjah als ik daarmee de kans kan vergroten dan stop ik gelijk, een betere reden kan ik niet bedenken heb afgelopen maanden veel stress gehad en heb ook geen idee of dat er mee nodig heeft
er kan een hoop idd maar gelukkig sta ik niet op nul er zijn altijd nog die paar duizend die wel goed zijn gezien vanuit deze eerste test dan
Stress heeft bij mijn weten geen invloed. Wel koorts bv. Als je in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek meer dan 38 graden koorts hebt gehad, dan is het zaad echt een stuk minder van kwaliteit. Ook strakke broeken (zittend beroep, bv chauffeur) kunnen invloed hebben. Je zult nooit de echte topscore halen, maar met kleine maatregelen kun je zeker veel winst behalen
Ik had al bij je eerdere topic geantwoord, dus hier even in het kort. Ik zou zeker stoppen met roken en proberen zo min mogelijk alcohol te drinken, veel groenten e.d. te eten. Dus eigenlijk zo braaf mogelijk leven Het is geen beste uitslag, maar er is goed zaad gevonden. Helaas erg weinig, maar jullie zijn niet uitbehandeld gelukkig! Wil niet zeggen dat het een makkelijke situatie is, de medische molen kan heel slopend zijn maar jullie hebben nog steeds een kans op een kindje van jullie samen. Veel succes!
Heb het even snel bekeken. Het spontaan zwanger worden met deze uitslag is kleiner dan als er niks aan de hand is. Maar zou mogelijk kunnen zijn. Wat mij destijds verteld is dat A en B samen boven de 50% moet zijn. Je zit er net onder. Roken is inderdaad slecht, net als hete baden, strak ondergoed en bv stoelverwarming in de auto. Niet ingedaalde zaadbal heeft ook invloed inderdaad. Stress heeft ook bij mannen invloed alleen minder. Dat is mij verteld door de laborante in het ziekenhuis. Maar om je hoop te geven, met iui of ivf/ icsi zijn er zeker kansen. Een warm bad of sauna heeft 3 weken invloed op zaad, dus doe dat niet in deze periode. Mocht je nog meer vragen hebben stel ze gerust. En wij zijn inderdaad geen arts, dus alles is gebaseerd op wat ons verteld is. En in elk ziekenhuis is dat anders. Heel veel succes. Houdt er rekening mee dat zaadjes er 72 dagen over doen om aangemaakt te worden. Dus mocht je nu stoppen met roken of bv zink gaan gebruiken dan merk je dat pas na 72 dagen.
Mijn vriend heeft ook 'slechter' zaad. De eerste test was echt slecht, maar hij had griep gehad en dat bleek een hele grote invloed te hebben. We hebben nu ook ontdekt dat we iets meer onthoudingsdagen moeten nemen voor een behandeling, het zaad, of in ieder geval het aantal zaadjes, is dan wel beter... Dus gezond blijven, bewegen, goede voeding en onthouding heeft wel iets invloed... Maar helpt helaas niet alles natuurlijk.
Onthouding is niet altijd goed, zeker niet te lang. Voor een behandeling inderdaad wel een paar dagen onthouding maar voor de rest is het juist goed om regelmatig een zaadlozing te hebben.