Dag allemaal, Ik heb al 2 kinderen en die zijn beide in het ziekenhuis geboren. De eerste in Manila, dus daar is geen sprake van thuisbevallingen en de tweede in NL, puur omdat mijn ex dat een fijner idee vond. Nu met nieuwe partner zijn we van plan om thuis te bevallen als alles goed gaat. We hebben een heerlijk groot hoekbad en volgens onze VK mag je daar gewoon in bevallen. Ook staan ze er positief tegenover. Ik heb eigenlijk alleen maar positieve dingen over gehoord en gelezen, maar je kan niet genoeg weten denk ik. Wie heeft een waterbevalling meegemaakt en wat zijn jullie ervaringen?? Het kan toch niet alleen maar positief zijn, anders zou toch iedereen wel in bad bevallen lijkt me?? Ben heel erg benieuwd.
Ik heb zelf bij de 2de wel mijn weeen in bad opgevangen en vond dat heerlijk. had zelf nooit verwacht dat fijn te vinden. de vk vond t prima en zei.. er komt zo vanzelf een moment dat je uit bad wil. en dat was zo met ong 8 cm wilde ik dus echt uit bad op bed. dus gewoon doen en zien hoe het loopt
Cherie, dank voor je reactie. Ja, dat hoor je ook wel idd.. Ga er gewoon aan beginnen kijk wel hoe ver ik kom...
Ik heb ook ervaring met een badbevalling. Even snel mijn ervaring gekopieerd uit een topic waar het onderwerp eerder al ter sprake kwam Ik ben van mijn zoontje in bad bevallen en vond het echt super! Wilde dit vanaf het begin al en heb het op gegeven moment ook met mijn vk overlegd en die stond er positief tegenover (mits de situatie zo was/bleef dat het verantwoord was natuurlijk). Ik ben zelf thuis, in mijn eigen hoekbad bevallen. Deze is vrij groot en onze badkamer ook, dus daar pasten mijn partner, de vk en kraamhulp prima in tijdens de bevalling. Ik heb uiteindelijk wel juist alleen maar het laatste stukje in bad gedaan, omdat mijn bevalling heel snel ging. Toen de vk voor de eerste keer kwam, had ik al 9 cm ontsluiting. Ik had niet verwacht dat het zo snel zo gaan en wilde niet 'te vroeg' in bad gaan zitten (heb daarvoor wel onder de douche gezeten). Ik heb het laatste stukje dus in bad gedaan en mijn zoontje is onder water geboren. Echt een super ervaring! Alles verliep ook heel rustig en ontspannen, wil het de volgende keer graag weer zo doen! Veel vrouwen kunnen in bad echter de weeën niet goed opvangen of worden helemaal gek van het warme water. Dus dat is voor veel vrouwen de 'negatieve' kant die eraan zit. Maar dat zul je dus zelf moeten ervaren.
Dank je muffinmeisje.. klinkt heerlijk.. maar heel snel gegaan zeker zeg.. ben benieuwd bij mij.. nog een week of 7 en dan gaan we het meemaken..
Klinkt inderdaad heerlijk Toen ik dit afgelopen week toevallig even besprak met mijn bekkentherapeut, zei ze dat er ook nadelen aan zitten zoals grotere kans op infecties?? Ik had hier zelf nog niets eerder over gehoord.
Als je vliezen eenmaal gebroken zijn is de toegang naar je baarmoeder en je kindje helemaal open natuurlijk. Bacteriën e.d. die in je bad(water) rond dwarrelen, kunnen op die manier gemakkelijker binnen komen en eventueel een infectie veroorzaken. Maar het risico daarop is niet zo groot, anders zou een verloskundige natuurlijk niet instemmen met een badbevalling. Je bad moet wel redelijk nieuw en goed schoon zijn (geen oud bad met schimmelplekken of grote krassen waar vuil in blijft zitten) en je mag geen bad hebben met whirlpool-functie, want je leidingen (waar de lucht doorheen gaat) vinden het vruchtwater en bloed niet zo leuk . Dit krijg je schijnbaar niet meer uit het systeem. Als je een bevallingsbad huurt, krijg je er een grote plastic hoes bij, waardoor je bad in principe ook altijd schoon is.
Wij zitten midden in de verbouwing en net sinds 2 weken een bad, dus dat zit wel goed.. heb ook wel eens gehoord dat je niet in bad mag als je vliezen zijn gebroken, maar ja, als je in bad wil bevallen, zal dat toch onvermijdelijk zijn haha.. Mijn VK was erg enthousiast en zei dat ze hoopte dat zij erbij zal zijn.. ze zijn met zijn 3en.. dus heb er alle vertrouwen in.
Geen ervaring mee, maar mij lijkt dat als je vliezen breken als begin van de bevalling en je dus nog moet wachten op verdere ontsluiting je dan neit al die tijd in bad je weëen mag opvangen ivm infectiegevaar. Ik denk dat je dan pas het laatste stukje en bij het persen in bad mag gaan zitten. En niet al bij 2/3cm ontsluiting. Maar als je vliezen niet gebroken zijn en wel weëen hebt kun je volgens mij wel gewoon in bad blijven zitten. Al vraag ik me af hoe een vk dan kan checken of de vliezen gebroken zijn aangezien je dat zelf in het bad niet zal merken.... Of kan je dat dan met toucheren voelen of ze gebroken zijn of niet? Hoe dan ook als het allemaal voorspoedig verloopt denk ik wel heel erg mooi om je kindje dan zo geboren te zien worden!
Er wordt sowieso aangeraden om pas met krachtige, regelmatige weeën en zo´n 4 centimeter ontsluiting in bad te gaan zitten, omdat het warme water soms zo ontspannend kan werken dat de weeën niet goed doorzetten als ze nog maar net begonnen zijn. En volgens mij kan een vk inwendig wel voelen of de vliezen nog intact zijn of niet. Maar ik denk zelf dat je het ook wel merkt hoor, ondanks dat je in bad zit. Het geeft toch een apart gevoel, ook binnen in je buik en je voelt wel duidelijk een stroom vruchtwater tussen je benen door gaan denk ik. En @ ongeduldig: Wat fijn dat je vk er zo positief tegenover staat! Ik ben benieuwd hoe jij het gaat ervaren.
@ muffinmeisje: Bij mijn zoontje waren de vliezen gebroken maar geen stortvloed ofzo wat je wel vaker hoort. Bleef gewoon steeds sijpelen. Kindje was ingedaald dus misschien hield zijn hoofdje veel tegen. Maar dat wat ik had aan hoeveelheid zou ik niet gemerkt hebben als ik in een bad had gezeten. Was wel echt vruchtwater heeft de vk nog getest. Had ook niks gevoeld van een plopje ofzo wat je ook wel eens hoort. Maar denk ook wel dat de vk met inwendig onderzoek dan kan voelen of je vliezen wel of niet zijn gebroken.
Klopt ukkepuk, je mag pas in bad met gebroken vliezen als je sterke en duidelijke weeen hebt. Bij mij zijn bij beide kids de vliezen pas erg laat gebroken, toen ik al volop bezig was, dus dan kan het geen kwaad. Maar ja, elke bevalling is weer anders. We zien het wel.
Ik weet van een kennis daar waren de vliezen in bad gebroken. had ze niet in de gaten. kindje gezond thuis geboren. en bij mij waren de vliezen nog intact. zijn gebroken door de vk toen ik op bed lag