2 weken geleden heb ik te horen gekregen dat we een tweeling verwachten. Iedereen om ons heen is super blij voor ons zelfs mijn vriend is blij behalve ik. Ik voel me heel alleen hierin. Ik heb het meerdere mensen verteld en zelfs in mijn handschrift gezet dat we een tweeling verwachten in de hoop dat ik het zou kunnen verwerken en ook blij zou kunnen zijn. Maar het lukt me niet en het frustreerd me zelfs dat niemand me snapt want ik moet toch blij zijn dat ik zwanger kan worden. Iedereen zegt dat het wel goed komt maar ik weet het niet. Ik maak me erg veel zorgen vooral voor de toekomst. Kunnen we het wel betalen? Maar ook nu we moeten de kamers verbouwen veel nieuwe spullen kopen. Dit alles maakt me meer ongelukkig dan gelukkig met de zwangerschap. Moest het even kwijt. Sorry voor de mensen die ik hier misschien mee kwets dat ik er zo over denk en dat sommige vrouwen niet zwanger kunnen worden of moeilijk zwanger raken. Maar dit is ook niet wat ik gewild heb. Zo voel ik me nu eenmaal en kan de hele dagen wel erom huilen dat ik me zo ongelukkig voel...
Geef het even de tijd misschien moet je het nieuws nog even verwerken, en 2 wondertjes in je buik hoe bijzonder is dat Ieder geval gefeliciteerd probeer toch te genieten
Ik snap wel dat je geschrokken bent hoor. Je krijgt niet 1 maar 2 kindjes. Dat is inderdaad dubbele spullen, dubbele drukte, maar ook dubbel zoveel liefde en mooie momenten. Ik denk dat je gewoon nog even aan het idee moet wennen. Je hebt waarschijnlijk ook last van je hormonen. Heb ik in ieder geval wel, vooral de eerste 12 weken dat ik me eerder rot voelde dan dat ik blij was met de zwangerschap. Na de 12 weken trok dat weg en ging ik juist genieten. Over een paar maanden ga je ze voelen, ga je namen verzinnen, ga je de kamertjes of kamer klaar maken dan wen je vast helemaal aan het idee en kan je je niet meer voorstellen hoe het zal zijn met maar 1 kindje in je buik.
Hoi Kwebbel, Ik denk dat je eerst moet stoppen met verwachten van jezelf dat je het leuk MOET vinden. Het is ook een hele schok en geef jezelf daar de tijd voor. Zolang je blijf vechten met ik moet genieten werkt het alleen maar averecht. Wees eerlijk over je gevoel. Zeg eerlijk dat je nog wel heel erg aan het idee moet wennen en praat er over met mensen waar je je goed bij voelt. Neem je tijd en vind het vooral niet raar dat je aan het idee moet wennen. Sterkte
Allereerste gefeliciteerd met je zwangerschap! En idd stap af van het idee dat je blij MOET zijn. Ik denk dat het niet voor niets is, dat een zwangerschap 40 wk duurt, gun jezelf de tijd te wennen aan het idee dat je straks twee kindjes hebt. Kun je het wel met je partner bespreken? Als ik jouw verhaal zo lees, heeft het niet zozeer met blijdschap te maken, alswel met zorgen over de toekomst en financiën. En niet iedere mama is een "stralende super blije" aanstaande mama hoor. Dat wil echt niet zeggen dat jij straks niet super veel van je kindjes gaat houden!
kan me voorstellen dat je behoorlijk geschokt bent, gooi daar nog een boel hormonen bij en dan snap ik heel goed dat je allerlei beren op de weg ziet. Inderdaad stoppen met het vinden dat je blij moet zijn. Dat ben je of dat ben je niet. Eerst maar eens meer aan het idee wennen hoor. iedereen om je heen kan wel roepen o wat leuk maar die hoeven geen twee kindje te dragen en op te voeden.
Ik ben het met de vorige sprekers eens: Stap af van het MOETEN genieten! Er moet helemaal niets namelijk. Er zijn maar weinig mensen die er serieus rekening mee houden dat ze te horen krijgen dat ze een tweeling verwachten. Ik kan me voorstellen dat je je een aap schrikt en dat dat ook niet meteen over gaat. Je hebt nog 6 à 7 maanden de tijd om rustig aan het idee te wennen en ernaar toe te leven. En ook na de geboorte zal het wennen zijn, ook voor je enthousiaste vriend. Ik meen te lezen dat je je vooral druk maakt over de praktische dingen. Dat hoort bij het zwanger zijn, of je er nu 1, 2 of 4 verwacht! Een tweeling is duurder dan een eenling, maar niet twee keer zo duur. Vraag het maar aan andere tweelingmoeders, er zijn hele clubs hier op het forum! Wat betreft verbouwen en aanschaffen van nieuwe spullen: Maak lijstjes zodat je wat overzicht (en dus rust in je hoofd) hebt en zodat de berg aan dingen die moeten gebeuren uiteen valt in kleinere taken, die je één voor één kunt aanpakken. En ik zou ook vooral die extreem enthousiaste familie van je om hulp vragen bij de praktische zaken. Enne: gefeliciteerd!
lieve meid. misschien vind je wel dat ik niks mag zeggen omdat ik helaas nog niet zwanger ben maar zit pas ronde 4 haha. maar ik begrijp helemaal dat je geschrokken bent. je verwachtte er eentje en krijg je er een bonuskindje bij. ik zou ook schrikken. misschien heb je net uitgerekent dat je met 1kind het financieel aankan. en net het kamertje in orde en ineens komen er dubbele kosten! maar probeer aan het idee te wenben meis. tweelingen zijn altijd heel erg gehecht aan elkaar. en ze hebben een brusje van eigen leeftijd! en wat de tweede reactie zij. dat is waar. je krijgt dubbel zoveel liefde. maar ook dubbel zoveel poepluiers (sorry) het is inderdaad wel harder werken maar meis. als de twin er is zal je het de dubbe kosten en poepluiers waard vinden. twee schatjes van je eigen vlees en bloed. dubbel zoveel liefde en dubbel zoveel mooie momenten en ook dubbele kinderbijslag. om je financieel iets geruster te maken. wen er aan en inderdaad als je je kleintjes voelt zal je je niet voor kunnen stellen hoe het er zou zijn met éen. dubbelgefeliciteerd dus. en sterkte ook om het beetje aan te wennen!
Toen ik zwanger was van onze eerste ben ik me ook kapot geschrokken. Niet dat het een tweeling was, maar omdat het direct raak was. Daar moest ik echt even aan wennen en vond het de eerste periode ook niet echt leuk. Ik had ook echt aan het zuurstof gemoeten als het een tweeling was geweest!! Ik begrijp je dus echt wel. Maar het gevoel gaat idd over. En zie, ik ben bijna uitgerekend van de derde.
He kwebbel1984, Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap... Ten tweede, ik ben zelf al 2 jaar bezig met zwanger raken en weet dus dat het een heel groot wonder is dat je zwanger raakt en al helemaal van een tweeling, maar ik hoop geen tweeling te krijgen (ook al weet ik dat met de hormonen die ik spuit, deze kans wel aanzienlijk groter is), ik denk persoonlijk dat ik er ook niet meteen blij mee zou kunnen zijn... Dus ik snap helemaal je gevoel!! Ik vind persoonlijk dat als jij je zo voelt je dit ook kenbaar mag maken, want het is ook niet niks voor een kindje gaan en er dan op eens 2 tegelijk krijgen... Je MOET niet blij zijn, je mag er 9 maanden aan gaan wennen (of ja 7 ondertussen) en hopen dat je, je dan prettiger voelt... Ondanks je gevoel wens ik je toch een mooie en fijne zwangerschap toe en ik hoop dat je een beetje aan het idee gaat wennen... Succes!!!
Ik begrijp hoe je je voelt!!! Bij mij dachten ze ook dat ik misschien een tweeling verwachte maar was nog te vroeg om te kunnen zien. Ik was geschrokken en vond het echt niet leuk maar mijn man in tegenstelling wel. Ik deed alsof ik het leuk vond maar maakte me echt druk. Alles is 2x zo duur en het word zwaar etc etc Uiteindelijk was ik eraan gewend en vond ik het juist super leuk 2 kindjes tegelijk en misschien 1eiig en vond het leuk worden en toen kwam ik erachter dat het er maar 1 was moest ik weer terug schakelen en was ik weer teleurgesteld. Ik denk dat het even wennen is bij mij duurde het 2 weken..
Gefeliciteerd met je zwangerschap, Ik snap dat je geschrokken bent, Ik heb een beste vriendinnetje en die ws ook zwanger van een tweeling en die schrok in het begin ook , je gaat ervan uit dat je er1tje krijgt en ineens is het 2. Maar probeer er in ieder geval van te genieten, bij mijn vriendin is er 1tje met 20 weken overleden. Die heefft uiteindelijk dus maar 1 dochter gekregen, er kan van alles gebeuren en dan vergeef je je nooit als er iets gebeurt liefs
Kan het me goed voorstellen. Goede tips hierboven: je hoeft niet te genieten op stel en sprong, je mag je gewoon voelen zoals je je voelt. En als de bezorgdheid of zorgen of paniek overheersen, dan is dat maar zo. Niks aan te doen. Waarschijnlijk wordt het vanzelf beter!
Het gaat echt wennen hoor! Ben nu ook zwanger van een tweeling en had bij de eerste echo echt zitten huilen hoe we dat allemaal voor elkaar gaan krijgen. Het idee heeft echt een aantal weken moeten bezinken. Wij hebben ook nog een zoontje van bijna 22 maanden. Ja het gaat druk worden maar kan me nu niet anders meer voorstellen als dat er 2 kindjes bijkomen. Probeer in ieder geval te genieten want het is echt bijzonder!
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Mij had dat zoooo gaag geleken, een tweeling Maar die heb ik nu eenmaal niet. Wat rot voor je dat je er nog niet blij mee kunt zijn. Ik geloof wel dat dat nog wel komt hoor, je bent nu erg geschrokken. Een kindje is een grote verantwoording en dan krijg je er ook nog eens 2!! Maar bedenk wel dat 2 kindjes niet 2x zo duur is als 1 kindje he? En de eerste periode zal zwaarder zijn, maar als ze straks ouder zijn, is het alleen maar leuk!
Bedankt voor jullie reacties. Ik verwacht niet van mezelf dat ik het leuk moet gaan vinden maar ben eerder bang dat het nooit zal lukken. Dit is echt niet wat ik wil. Ik denk ook niet dat we het financieel kunnen redden. We hebben er uitgebreid over gesproken omdat we graag nog een 2e kindje wilden en we kunnen het financieel net aan met 2 kindjes. We willen natuurlijk ook voor hun kunnen sparen en hun geven wat ze willen of nodig hebben en dat verandert nu allemaal. Ik wou ze geven wat ik zelf nooit heb gehad en dat kan nu niet meer...
Wat een shock moet dat ook zijn! Je stelt je in op 1 prachtig wurmpje op het beeldscherm, en dan blijken het er 2 te zijn. Uit ervaring (ben een van twee) moet ik zeggen dat ik het altijd heel erg leuk heb gevonden om een leeftijdsgenootje te hebben als zusje. Altijd iemand om mee te spelen (of om mee te ruziemaken haha) en altijd iemand om je te troosten of te beschermen. Het is even een enorme omschakeling voor jou natuurlijk, maar ik hoop echt dat je er uiteindelijk van kunt gaan genieten. Je financiele zorgen begrijp ik ook heel goed, maar je krijgt straks dubbele kinderbijslag dus 2x 191,65 per kwartaal, en ook krijg je voor het tweede kindje meer kinderopvangtoeslag als je daar gebruik van gaat maken. Er zijn tweelingboxen te koop, en tweeling wagens. En als je dubbele dingen aan moet schaffen voor de kindjes krijg je bij babyzaken ook korting op het tweede artikel omdat je een tweeling verwacht. De BD geeft bijv. 15% korting op het tweede artikel. Zo zullen er vast nog wel meer winkels zijn. En bij een meerling heb je recht op 2 uur extra kraamzorg per dag. Succes meid, en van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Wij krijgen ook een tweeling. Nou moet ik zeggen dat wij er meteen dolblij mee waren, maar ik snap je gedachten ook wel. Financieel, qua spulletjes, de uitzetlijst is aanzienlijk langer enzo. Wij hebben ook we gedacht van goh hoe gaan we dat doen, maar het is creatief denken en eventueel advies vragen bij andere tweelingmoeders. Boekje alles dubbel vind ik een aanrader. www.allesdubbel.nl En voel je niet schuldig hoor. Je bent met de kindjes wel blij, alleen het is praktisch gezien even behoorlijk omschakelen.
Pfffff.... heftig hoor. Is het een idee om alles eens op papier te zetten? Er zijn verschillende tools op het internet te vinden die je kunnen helpen om inzicht te geven. Ook is het idd handig om (via dit forum?) contact te zoeken met andere tweeling (to-be) moeders, zij hebben vast verschillende tips en trucs voor je. Kijk eerst maar eens of je een beetje rust in je hoofd kan stoppen, misschien komt de rest vanzelf wel.... Heel veel succes