Hallo Dames, heb een klein 'probleem' ik heb een kindje van bijna 3 en wij zouden best wel een 2e willen gaan maarrr ik durf niet ik ben zo bang voor de bevalling ! Terwijl het dus eigenlijk best goed is gegaan de eerste keer thuis bevallen klein hechtje. weet niet zo goed wat ik van jullie wil maar ben er zo mee bezig... liefs
hoi engeltje, ik vind het stiekem ook best wel een eng idee, ik ben nadat het thuis niet lukte om te bevallen uiteindelijk in het zh beland met een spoedkeizersnee, en op zich is dat wel goed gegaan, maar zou het liever niet nog een keer meemaken. Dat heeft me er ook wel een beetje van weerhouden om voor een 2e te gaan, maar de wens is nu toch veel sterker dan de angst. nu nog afwachten wanneer het gelukt is
hej engeltje, dat lijkt me echt een lastig probleem. Heb je er al met je man of je huisarts/ verloskundige over gepraat? Fijn dat je eerste bevalling zo goed is verlopen! Probeer daar dan aan te denken.
@ remina kan ik me heel erg goed voorstellen dat jij het ook een beetje eng vind, een spoed keizersnee is erg heftig lijkt me, daarom snap ik mezelf niet zo goed.. vind het zo laf van mezelf! Er zijn zoveel dames die een moeilijke bevalling hebben gehad en die gewoon voor nmr 2 of 3 ect gaan! respect daarvoor! @ Bibo we hebben het er geregeld over en ben ik weer helemaal gerust gesteld door mn man ....TOT het moment van proberen zeg maar dan durf ik niet meer. Vind het een goede tip om er met de verloskundige over te hebben bedankt ! liefs
Dag Engeltje, Lastig probleem. Ik heb er ook wel wat angst voor, maar mijn wens overwint toch wel! Ook al ben ik iemand die helemaal niet goed tegen pijn kan. Het is natuurlijk ook mijn eerste kindje, dus weet niet wat me te wachten staat. Maar eens praten met een verloskundige / gyn lijkt mij geen slecht idee. Als dat niet helpt misschien eens met psycholoog ofzo? Misschien is er iets gebeurd dat nu in je onbewustzijn zit waardoor je angst hebt.. Ik hoop dat je je er snel kan over zetten en dat je snel zwanger mag zijn!
Hoi hoi, Er is wel wat aan 'angst voor de bevalling' te doen. Bij mijn tweede zwangerschap heb ik de cursus Hypnobirthing gevolgd bij Aveta ~ HypnoBirthing zwangerschapscursus Zwolle ~ Watergeboorte. Dat is een cursus gericht op het wegnemen van je angsten door diepe ontspanning en andere oefeningen. Het werkt echt!!!! Als je bijvoorbeeld op YouTube de zoekterm Hypnobirthing intypt zie je dat vrouwen heel ontspannen zijn tijdens de bevalling, ook al zitten ze al in de laatste fase van de ontsluiting. Voor vele vrouwen was dit de oplossing tegen de angst voor de bevalling.... Helaas is het nog niet zo bekend.... En soms zijn vrouwen er huiverig voor omdat de naam doet vermoeden alsof je onder hypnose gaat, maar dat is niet zo... Je hebt zelf alle controle en bent juist meer bewust bij de bevalling dan als je veel pijn of stress hebt of pijnbestrijding gebruikt. Wanneer ik in de toekomst weer zwanger ben, dan ga ik het weer op de Hypnobirthing-manier doen; oftewel met diepe ontspanning (onder begeleiding van de ingesproken ontspanningsoefeningen) en ademhalingsoefeningen. Als je gaat googlen kan je misschien best wel wat 'zweverige' website tegenkomen, maar daar heb ik destijds doorheen gekeken en gelukkig kon ik het met mijn nuchtere karakter toch heel erg goed toepassen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Groetjes!
Hoi hoi, misschien heb je niks aan mijn reactie, maar ga hem toch even posten. Ik heb 3 kinderen en dacht tijdens de bevalling van de eerste: Dit nooit meer. Terwijl ook ik geen echt zware bevalling heb gehad. Toen ik zwanger was van de 2e en ook bij de 3e zag ik verschrikkelijk tegen de bevalling op. Het gekke alleen is dat ik het blijkbaar in mijn hoofd veel erger maakte als dat het daadwerkelijk was. Tuurlijk heb ik mijn momenten gehad dat ik dacht, nooit meer, maar tijdens iedere wee dacht ik: Het ergste moet nog komen, terwijl ik op mijn ergst zat zeg maar . Ik zou je angst zeker bespreken met de vk of met een psycholoog. Ik heb hem uitgesproken bij de gyn en werd door hem enorm gesteund en heel erg goed voorbereid op de bevalling en op de mogelijkheden van pijnbestrijding, die ik overigens bij geen van mijn 3 bevallingen nodig bleek te hebben, maar het was wel heel fijn om je begrepen te voelen en eventuele scenario's van te voren door te spreken.
@ oermama ga morgen even kijken naar jou linkje (zit nu op mobiel ) hoop dat er nuttige info opstaat, bedankt vast. @mamabri ja het helpt wel dit te lezen stelt toch een beetje gerust, maar ik ga het er zeker ook met de verloskundige over hebben ! Denk dat ik het mischien ook erger maak in gedachten. Bedankt voor de reacties !