Domme pech of probleem?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Vlinderkind, Dec 8, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlinderkind

Vlinderkind Niet meer actief

Hai dames,

Even wil ik jullie het volgende voorleggen:

Mijn vriend en ik zijn nu in ronde 16. In ronde 6 en ronde 12 heb ik een vroege miskraam gehad. Na mijn 2e miskraam heb ik een vaginale echo gehad om te kijken naar eventuele problemen. De gyn gaf aan dat ik 'mooie grote eitjes' had en dat hij verder op zich geen problemen verwachtte met zwanger worden.
    Inmiddels ben ik dus in ronde 16 beland en afgezien van de constante en deprimerende teleurstellingen bij iedere menstruatie, begin ik me echt zorgen te maken. Dit ondanks de geruststellende woorden van de gyn. Nu heb ik wat vragen, waarvan ik hoop dat jullie die misschien kunnen beantwoorden.
    1. Welke eventuele problemen kunnen worden 'getraceerd' via een vaginale echo? (m.a.w. als die er 'goed' uitziet, ben je er dan redelijk zeker van dat het allemaal goed zit bij mij?)
    2. Zijn er andere onderzoeken die jullie kunnen aanraden na de bovenstaande informatie?
    3. Hoe groot denk je dat de kans is dat er sprake is van domme pech of van een probleem?

Ik snap dat het op zich allemaal heel positief is dat we in elk geval 2 keer zwanger zijn geworden, maar op dit moment zakt me de moed ook wel eens gewoon in de schoenen omdat het weeeer niet is gelukt.

Hopelijk kunnen jullie hierop wat duidelijkheid verschaffen.

Alvast erg bedankt,
    Anouk.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Anouk,

op een vaginale echo kun je zien of de baarmoeder en de eileiders er goed uitzien. Als dit ok is, dan ben je al een heel eind. Ook het feit dat je twee keer zwanger bent geweest is heel hoopgevend, blijkbaar kun je binnen de normale termijn zwanger worden.
    Ook al is het voor jullie heel vervelend, medisch gezien is er wat betreft vruchtbaarheidsonderzoek geen reden om verder te kijken.
    Wel kom je in aanmerking om onderzoek te laten doen naar de oorzaak van de miskramen.
    Als je dat wilt dan kun je daar een verwijzing voor vragen aan je huisarts. Stel je er niet teveel van voor, er komt meestal niets uit, maar ik kan me voorstellen dat je alles wilt proberen.
    Voor meer informatie verwijs ik je naar de website: www.nvog.nl, kies vervolgens fertiliteit en dan de folder "habituele abortus" (dat is een duur woord voor herhaalde miskramen).

Ik acht de kans dat er sprake is van een probleem erg klein. Ik besef dat het heel lastig is, maar waarschijnlijk wordt je vanzelf weer zwanger en is het gewoon een kwestie van tijd.

Veel sterkte gewenst!

Mirjam

Share This Page