Volwassen kat overnemen

Discussie in 'De lounge' gestart door Tweekids, 12 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Kennissen van ons zijn helaas genoodzaakt hun kater van 3 jaar weg te doen (hebben hun overgenomen van familie). Maar Het gaat gewoon echt niet met hun hond ook niet na 1,5 jaar intensief begeleid enzovoort. (kunnen we lang of kort over lullen gaat t nu niet om.) ingeeent, ontvlooid, gechipt enzovoort dus dat is in orde. Maar nu, het is een buitenkat. Hoelang moet hij binnen blijven tot hij niet meer verdwaald buiten? En wanneer weet je of die er klaar voor is? Eerste dagen met rust laten weet ik maar verder misschien nog tips? :D We gaan begin januari op vakantie , is het verstandig m daarna pas op te halen? Of als we m bijv van t weekend ophalen dan is die tegen die tijd ruim gewend?

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Bel even een dierenarts die kan je denk ik goed advies geven.

3. cathymoon

cathymoon Actief lid

7 apr 2014
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zeker een maand binnenhouden en lekker rustig laten wennen. Katten zijn soms heel eigenzinnig en doen het liefst alles op eigen tempo... Ik zeg wel eens gekscherend een hond heeft een baas, maar een kat heeft personeel.... Maar t klopt aardig....

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    haha

5. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Wij hebben onze katten allemaal anderhalf tot 2 weken binnen gehouden voor ze naar buiten mochten. Ook toen we verhuisd zijn gedaan.

6. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Als je kat naar een nieuw huisje gaat (dus niet bij dezelfde eigenaar) dan zou ik zeker een maand uittrekken voor je hem/haar naar buiten laat.
    Je zou hem best nu al op kunnen halen, januari is nog best wel ver weg.
    Verder zou ik vragen naar bepaalde gewoontes van de kat, het eten etc.
    Wel heel lief trouwens dat jullie hem/haar in huis nemen!!

7. Drieka

Drieka Niet meer actief

Katten moet je minimaal 6 weken binnen houden in een nieuwe omgeving en dan langzaam buiten introduceren. Beter wat langer dan korter binnen houden.

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Twee weken binnen houden was voor de (drie!) poezen hier ruim voldoende. En dat was al bijna niet meer houdbaar...

9. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Wij hebben onze katten een week binnen gehouden. Daarna hebben we ze beide 24 uur niet gezien, dus vermoedelijk de hele buurt verkent.

10. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik heb ook een buitenkat van 3 jaar overgenomen. Na een week zat-ie al buiten. Hij is niet weggelopen.

11. Birdies

Birdies Actief lid

18 jul 2014
    207
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is het algemene advies 1 maand maar het hangt er ook vanaf hoe snel de kat zich aan je gaat hechten. Onze asielkat hebben we na 3 weken naar buiten gelaten en dat ging prima. Je kan hem misschien ook eerst in de tuin een keer laten en kijken of hij dan weer mee naar binnen gaat

Komt er tijdens jullie vakantie iemand op de kat passen of gaat hij naar een pension?

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw

Er komt een vriendin op t huis passen dus ook op de kat :)

13. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.796
    496
    83
    Wat lief dat hij bij jullie een nieuw huisje vindt!

Ik zou hem zeker 2/3 weken binnen houden, als het lukt langer. Onze kat ging van m'n vader naar m'n moeder (gescheiden toendertijd) en m'n moeder liet hem helaas na 2 dagen naar buiten. Ondanks dat hij 15 jaar bij ons was, is ie toch weg gelopen en hebben we hem pas na een maand weer terug gevonden.

Misschien als hij voor het eerst naar buiten gaat, een stukje met hem meelopen? Het is jammer dat het winter is, anders kon je de deur ook nog open houden en in de deuropening zitten, zodat hij je kant zien.

En ze zeggen wel eens boter onder de pootjes he, dan ruiken ze goed waar ze vandaan komen. Of het overigens echt werkt weet ik niet, lijkt mij dat de kat gelijk z'n pootjes gaat wassen en het er af likt ;)

Deel Deze Pagina