Wachten op miskraam, ervaringen gevraagd

Discussie in 'Miskraam' gestart door MissPeach, 31 dec 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissPeach

    MissPeach Lid

    25 nov 2021
    15
    9
    3
    Vrouw
    Hi lieve allemaal,

    Afgelopen vrijdag heb ik helaas te horen gekregen dat ik een miskraam kan verwachten. Bij de 1e echo liep het vruchtje al 1 week achter op de groei (6 ipv 7 weken) en na vrijdag bleek dat het vruchtje onvoldoende was gegroeid (zou nu 8+2 weken moeten zijn). Het hartje klopte nog wel maar heel erg langzaam en al met al zei de verloskundige dat het er niet goed uitzag en deze zwangerschap in een miskraam gaat eindigen.

    Nu verlies ik al een dag of 4 heel licht bruine vloed (ook slijm?) en heb ik lichte krampen (dit was ook de reden voor de extra echo). Ik denk dus dat mijn lichaam zich al aan het voorbereiden is op de miskraam. Echter weet ik niet wat ik nu kan verwachten. Het verdriet is groot bij mij en mijn vriend en we zitten nu af te wachten tot er iets gaat gebeuren. Ik wil wel mijn lichaam eerst de kans geven om de miskraam zelf in gang te zetten.

    Hoe is dit bij jullie verlopen? Duurde het erg lang na het starten van bruin/roze verlies? En wat is jullie advies om te doen in die ‘wachttijd’?

    Liefs
     
  2. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Sterkte..het is zo heftig om dit mee te moeten maken.

    Hier begon het ook met vegen bloed. Daarom een echo aangevraagd. Zag er voor termijn niet goed uit. Hier ging het vervolgens snel. Begin bloed was op zaterdag. Echo maandag. Dinsdag vruchtje spontaan verloren. Donderdag echo en ik was schoon. Het duurde wel 7 weken voor mijn cyclus terug was (toen werd ik wel weer meteen (blijvend) zwanger.

    Meestal hoor ik dat het wat langer duurt. Hopenlijk komt het vanzelf en heb je een spoedig herstel.
     
  3. April89

    April89 Lid

    24 dec 2023
    9
    2
    3
    Vrouw
    Wat een ongelooflijk verdrietig nieuws! Wij hebben net iets soortgelijks meegemaakt (alleen dan dat bij echo rond 8 weken het hartje echt net gestopt was met kloppen). Wij hebben eerst ook afgewacht. Dit nieuws kregen we op dinsdag. Een paar dagen daarna kreeg ik ook licht bloedverlies rozig/bruin hield paar dagen aan en uiteindelijk op zondagavond heeft de miskraam doorgezet.

    Veel sterkte met het verlies van jullie wondertje!!
     
  4. Minimensje83

    Minimensje83 Fanatiek lid

    19 jan 2014
    1.357
    891
    113
    Vrouw
    Hier kwam het na de 6 weken nooit vanzelf. Bij eentje telkens wat bruinverlies vanaf week 5 wat bij week 10 nog steeds zo was (ging mis bij 8 weken) > curettage gehad. Ander ging mis bij 8 weken geen bloedverlies, kwam ook niet. Bij kleine 10 weken ook curettage gehad.
    Meestal (zeggen de statistieken) als je al bloedverlies hebt kan je binnen 2 weken en vaak met 1 week de miskraam verwachten. Haal voor de zekerheid een pakje kraamverband. Bij sommige vrouwen is het meerdere dagen fikse menstruatie, anderen hebben een leegloop binnen 1-2 dagen en dan is kraamverband wel fijn. Sterkte!
     
  5. MissPeach

    MissPeach Lid

    25 nov 2021
    15
    9
    3
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties en medeleven en wat erg dat jullie dit ook hebben moeten meemaken. Voor nu wel de beste wensen voor 2024 uiteraard!

    Ik heb gister en vandaag vrijwel geen roze of bruine vloed gehad en ook geen krampen meer. Wat mij natuurlijk onzeker maakt, ook omdat het hartje nog klopte vrijdag. Morgen belt mijn verloskundige, ik wil dan eigenlijk vragen voor een extra echo zodat we dan in ieder geval weten of het hartje intussen gestopt is..zeker nu er niets vanzelf op gang gekomen is nog. Ik denk dat we dan wel iets meer rust krijgen, want het voelt nu nog alsof het ergens nog kan goedkomen.

    @WWJD Dat is heel snel gegaan zeg, wel fijn voor jou/jullie denk ik, dan kon je het ook wat sneller loslaten gok ik. En superfijn dat je zo snel weer zwanger was daarna.

    @April89 Bij jou is het dus binnen een kleine week gebeurd, na het stoppen van het hartje. Dat sluit ook wel aan bij wat @Minimensje83 aangeeft. Ben je intussen helemaal hersteld?

    @Minimensje83 Dat kan natuurlijk ook nog voorkomen, dat het niet vanzelf allemaal oplost. Had je ook medicatie gehad of koos je zelf voor een curettage in beide gevallen? Ik heb kraamverband in huis gehaald en ook van die incontinentie broekjes, dat kreeg ik als tip van een iemand. Ik hoop echt dat het allemaal gaat meevallen, zo shit om te moeten wachten tot het zover is.
     
  6. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Dit inderdaad. En ook als het bloeden bij de mk uiteindelijk enigszins meevalt kan het zijn dat je eerstvolgende menstruatie veel heftiger is. Althans, die ervaring had ik. Dan is het fijn als je voldoende in huis hebt.
     
    MissPeach vindt dit leuk.
  7. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    De beste wensen ook.

    Groot gelijk om morgen te laten kijken met een echo. Die onzekerheid is slopend.
     
  8. MissPeach

    MissPeach Lid

    25 nov 2021
    15
    9
    3
    Vrouw
    Hi allemaal, even een update vanuit mijn kant. Dinsdag heb ik de vk telefonisch gesproken en gevraagd om nog een echo omdat ik geen rozeverlies meer had gehad. Ze gaf aan dat het te kort op elkaar zou zijn als ik dan al zou komen (omdat het hartje nog traag klopte vrijdag de 29e), dus ik mocht vandaag langskomen. Ergens had ik nog een sprankje hoop op een wonder maar ik wist eig wel dat het er niet meer inzat na de laatste echo. Vandaag hebben we dan ook een definitieve diagnose gehad omdat het hartje nu gestopt was. Confronterend maar ook opgelucht dat we nu echt weten waar we aan toe zijn. De klap was vorige week al gevallen waardoor het wel makkelijker was vandaag om dit te horen. We hebben immers afgelopen week al ‘gerouwd’ en tijd genomen om verdrietig te zijn.

    Ik hoop dat de miskraam vanzelf zal komen maar ik heb voor de zekerheid een afspraak gemaakt in het zkh voor as woensdag. Ik wil eig dan medicatie aanvragen voor het geval dat het ‘te lang duurt’. Dan heb je het maar alvast in huis en hoef je niet dan nog voor nog een echo etc. Heeft 1 van jullie ook ervaring met het opwekken van een miskraam dmv medicatie? Ik hoop dat het niet nodig is, ik wil het liefst nog even afwachten maar ik weet ook niet hoelang ik dat volhoud. Liefs
     
  9. Preitjuh90

    Preitjuh90 Fanatiek lid

    21 feb 2020
    1.713
    1.040
    113
    Vrouw
    Wat naar voor jullie :(
    Ik heb gister helaas ook n slechte echo gehad en vroeg me af hoe het bij jou daarna verlopen is?
     
  10. MissPeach

    MissPeach Lid

    25 nov 2021
    15
    9
    3
    Vrouw
    Hi meis, aah wat rot voor jullie ook zeg :( Hoever ben jij?
    Ik ben afgelopen woensdag in het zkh geweest waar nogmaals bevestigd is dat het hartje niet klopte. Ik heb medicatie meegekregen voor als ik het zelf zou willen opwekken. Ik had vanaf maandag al roodverlies wat met de dag toenam, maar had voor mezelf al besloten om vrijdag de miskraam op te wekken als het nog niet gebeurd was. Dat was het geval dus dmv medicatie heb ik vrijdag de miskraam gehad. Ik wilde niet nog langer wachten want dat trok ik niet meer goed mentaal. Moet zeggen dat ik me nu wel opgelucht voel omdat we al zolang in deze situatie zaten en we door het wachten niet echt verder konden. Hoe voel jij je nu? Overweeg jij ook medicatie?
    Heel veel sterkte gewenst
     
    Preitjuh90 vindt dit leuk.
  11. Preitjuh90

    Preitjuh90 Fanatiek lid

    21 feb 2020
    1.713
    1.040
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie.
    Ik vind t mentaal ook best pittig...heel de tijd zwangerschapskwaaltjes en dan denken oh dat is door de zwangerschap...en dan weer denken ohnee die is er niet meer.. vind dat wel confronterend ofzo.
    Ben vandaag 6.5.. vrijdag nog een echo om nog eens te checken en daarna zullen we de keuze moeten maken. Ik twijfel erg en wil afwachten wat de gynaecoloog adviseert.

    Fijn dat je opgelucht bent nu. Kan ik me heel goed voorstellen..je zit er anders maar zo tegen aan te hikken..
    Heb je gewoon gewerkt of heb je je ziek gemeld?
     
  12. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.919
    1.172
    113
    Die periode tussen hoop en vrees vond ik altijd wel het ergste. Zodra het definitief einde verhaal was vond ik het makkelijker. Bij mij adviseerde de gynaecoloog pillen dat was toen bij mijn ziekenhuis ook wel de standaard. Maar laatste miskraam in 2017 gehad, dus even geleden.

    De eerste keer had ik besloten dat ik eerst wilde afwachten. Dat was oké, na een week terug en toen was ik er zelf ook wel klaar mee. Pillen leken me alleen echt verschrikkelijk dus gekozen voor een curretage, ondanks advies voor pillen. Curretage verliep prima, alleen is mijn cyclus een jaar van de leg geweest, werd pas voor het eerst licht ongesteld na 20 weken. En pas na een jaar voelde het weer als vanouds.

    De tweede keer dus gekozen voor pillen en dat was een ‘fijne’ ervaring. Maar de ervaringen lopen enorm uiteen wat dat betreft.

    Ik heb tijdens mijn miskramen (in totaal 4 helaas) altijd gewerkt. Even afleiding, als ik thuis op de bank zat dacht ik er alleen maar meer aan en voelde ik elke dingetje. Heel veel sterkte, het is echt enorm naar en verdrietig.
     
    MissPeach en Preitjuh90 vinden dit leuk.
  13. Preitjuh90

    Preitjuh90 Fanatiek lid

    21 feb 2020
    1.713
    1.040
    113
    Vrouw
    Wat erg dat je er 4 gehad hebt. Bedankt voor het delen van je ervaring. Zo lang wachten op een cyclus lijkt me heel naar, je wilt natuurlijk weer door zodra t kan..
    Ik heb me voor nu ziek gemeld. (Ik ben sinds sept terug aan t werk na een lange depressie periode dus moet nu gewoon opletten dat ik niet door ga draven..)
     
  14. MissPeach

    MissPeach Lid

    25 nov 2021
    15
    9
    3
    Vrouw
    Ja precies, die kwaaltjes hebben en dan weten dat het 'voor niks' is dat is wel echt shit. Ik vond dat ook echt lastig. Moet zeggen dat nu de miskraam geweest is die kwaaltjes wel echt snel afgenomen zijn. Daar voel ik me ook beter door. En door het feit dat het nu 'gebeurd' is en je er niet meer op zit te wachten of tegenaan zit te hikken. Ik was ong net zover als jij. Bij mijn 1e echo (7 weken) werd ik meteen een week teruggezet. Maar toen maakte de VK zich nog geen zorgen. Ikzelf had al wel een onbestemd gevoel, gek genoeg al vanaf het begin van deze zwangerschap. Tijdens kerst en oud&nieuw kreeg ik wat rozeverlies en dat gecombineerd met mijn gevoel maakte dat ik een extra echo kreeg, waaruit dus bleek dat het een miskraam ging worden. Het vruchtje is ook niet ouder dan 7 weken geworden uiteindelijk. Na deze echo heb ik precies 2 weken gewacht tot het op gang zou komen.

    Ik was net als @Marlau echt angstig voor de medicatie maar het is me alles meegevallen. Mocht je het willen weten dan vertel ik mijn ervaring wel (wil het niet zomaar posten, straks zit je er niet op te wachten :|). Ik heb me ziekgemeld, ik vind het wel fijn om eventjes te rusten en lekker op de bank te liggen met een serie. Maar voor iedereen is iets anders fijn.

    cc @Marlau Wat heftig zeg, 4 miskramen jeetje. Bedankt indd ook voor het delen van jouw ervaring.
     
    Preitjuh90 vindt dit leuk.
  15. Preitjuh90

    Preitjuh90 Fanatiek lid

    21 feb 2020
    1.713
    1.040
    113
    Vrouw
    Ja ik ga nu al n week naar t toilet met t idee, dalijk zit alles onder t bloed. Vind dat best killing, die gedachten. En als we dalijk weten dat t Def mis is, zal dat nog erger worden. Dus ik neig daarom naar de medicatie..
    Als dat zo is kom ik misschien bij je terug voor je ervaring! Lief van je..

    Ik heb me ziek gemeld..maar mn leidinggevende zei meteen dat ik afleiding heb op werk en dat ze ervan uit gaat dat ik er donderdag weer ben na 1 dagje thuis blijven..pff :(
     
  16. MissPeach

    MissPeach Lid

    25 nov 2021
    15
    9
    3
    Vrouw
    @Preitjuh90 Jeetje meen je dat, dat vind ik wel heel ongevoelig zeg. Dat is niet aan iemand anders om te beslissen, hoe jij je moet voelen of wat wel/niet werkt voor jou. Ik schrik er gewoon van..Ik zou vooral doen waar jij behoefte aan hebt.

    Ik herken wat je zegt, het houdt je eig de hele dag bezig.. :( Wanneer heb je een afspraak? Of weet je dat nog niet? Wat hadden ze bij de echo aangegeven eigenlijk (omdat je zegt een slechte echo te hebben gehad)?
     
    Preitjuh90 vindt dit leuk.
  17. Preitjuh90

    Preitjuh90 Fanatiek lid

    21 feb 2020
    1.713
    1.040
    113
    Vrouw
    We konden niks zien in t vruchtzakje.. maar ik vond haar ook erg klungelen om uberhaubt mn baarmoeder te vinden.
    We hebben vrijdag een echo gepland staan bij vruchtbaarheids kliniek, die stond al. Daar hebben ze denk ik wel betere apparatuur en zijn het natuurlijk gynaecologen ipv vk.
    Maargoed, in principe ziet het er niet heel hoopvol uit, en toch heb ik ergens nog wat hoop. Echt irritant.

    Nee ze is heel ongevoelig. Echt heel slecht... ze is op kraambezoek geweest na een echte horror bevalling..neit gevraagd hoe het ging, uiteindelijk ben ik mede daardoor bijna 2 jaar uit de running geweest. (Incl verlof). Daarna toen ik terug kwam werd ook niet gevraagd hoe het ging...echt schandalig! Maargoed..
     
  18. MissPeach

    MissPeach Lid

    25 nov 2021
    15
    9
    3
    Vrouw
    Hee hoe gaat het nu met je? En hoe was de echo afgelopen? Ben ook benieuwd hoe het met je werk is afgelopen..Sta er nog steeds van te kijken hoe je behandeld bent voorheen, echt schandalig indd. Hopelijk gaat het intussen wel beter met je!

    Ikzelf moet straks voor controle naar het zkh, het is nu bijna 2 weken geleden maar heb nog wel bruin/rozeverlies (heel weinig maar toch). Hopelijk is alles schoon.
     
    Preitjuh90 vindt dit leuk.
  19. Preitjuh90

    Preitjuh90 Fanatiek lid

    21 feb 2020
    1.713
    1.040
    113
    Vrouw
    Oh wat spannend, alvast veel succes!! Hopelijk alles schoon en kun je "verder"..

    Lief dat je het vraagt! De echo was hetzelfde beeld dus ben maandag bij de gyn geweest. Dinsdag begonnen met medicatie, gister 1e dosis vaginale tabletten, gistermiddag vruchtzakje verloren. Ik verlies maar weinig bloed, wel stolsels. Dus na overleg met VK vanmorgen 2e dosis van de vaginale tabletten genomen. Ze gaf aan dat t zonde zou zijn als je over 2 wkn erachter komt dat niet alles eruit is en dat ik er nu alles aan doe. Dus dan nog maar een dagje buikpijn nemen....balen wel!

    Wat werk betreft, kreeg ineens heel attent n berichtje vrijdag voor de echo en ze begreep okk dat ik niet kwam werken als ik bezig was mer medicatie deze week. Dus dat verbaasde me erg. Ik hoop zelf dat ik maandag weer kan werken, voel me een beetje slap op de benen nu maar hopelijk trekt dat gauw weg.
     
  20. MissPeach

    MissPeach Lid

    25 nov 2021
    15
    9
    3
    Vrouw
    Beter om meteen de 2e dosis te doen indd, voor het geval dat. Ik heb dat zelf ook gedaan. Hoe gaat het nu met je? Voel je je oké?
    Ik was gelukkig helemaal schoon, een hele opluchting. Kan daardoor dit ook wat makkelijker achter me laten nu merk ik. Beiden eierstokken zaten ook vol met nieuwe eitjes dus mijn cyclus is weer netjes opgestart. Heb jij ook een controle gepland?
     
    Preitjuh90 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina