Betekent een miskraam in eerste trimester ook groter risico op miskraam in tweede trimester?

Discussie in 'Miskraam' gestart door HS91, 13 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HS91

HS91 Lid

29 dec 2022
    12
    1
    3
    Vrouw
    Hi :)

Mijn man en ik hebben een heel zwaar jaar achter de rug met 4 miskramen in het eerste trimester (1 hele vroege en 3 missed abortions dus heel traumatisch om elke keer bij een echo totaal verrast te worden door het feit dat het hartje niet (meer) klopte). Nu weer 13 weken zwanger en de nipt en 13 weken echo waren goed. Ik ben nog elke dag bang. Heeft iemand ooit data gezien over je kans op een miskraam in het tweede trimester als je meerdere miskramen gehad hebt in het eerste trimester? Ik wil graag weten of ik nu kan rekenen met de “normale” (gunstige) statistieken of dat ik nu nog steeds been veel grotere kans heb op een miskraam dan normale mensen.

Liefs,

Helena

2. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    Nee hoor je hebt nu echt niet meer kans dan normaal. Moeilijk om vertrouwen te hebben hé, ik heb eigenlijk bijna wekelijks echo's gehad tot 20wk omdat ik zo angstig was.

3. WWJD

WWJD Niet meer actief

Ik heb even teruggelezen wat jullie hebben meegemaakt en dat is echt heftig. Ik snap vanuit daar ook je angst en onzekerheid.

Ik ben het eens met hierboven benoemd dat je kans niet anders is dan bij anderen. Fijn dat de 13 weken echo en nipt goed waren. Ik denk dat na wat je meegemaakt hebt je pas wat zekerder wordt als je de baby gaat voelen en je dagelijks bevestiging krijgt daardoor. En dan nog is er genoeg om onzeker te zijn. Zwanger zijn kan zoiets over zich heen hebben wat zowel mooi als naar en onzeker is.

Wat je eerder zegt over dat jullie makkelijk zwanger worden en er in onderzoeken niks naar voren is gekomen, doet mij eerder denken dat bij jullie mogelijk alles wat vormt zich innestelt of het levensvatbaar is of niet.

En dit kindje is voor nu, gezien een goede 13 weken echo, gezond. Ik hoop en bid voor een mooi wonder wat geboren wordt voor jullie over een maand of 6.

4. HS91

HS91 Lid

29 dec 2022
    12
    1
    3
    Vrouw
    Dat is goed om te horen :) Blijft echt heel moeilijk om er vertrouwen in te hebben. Tot nu toe ook elke week minstens 1 echo gehad omdat ik zo bang ben.. maar dit geeft weer iets meer hoop! Dankje :)

vlinderCN vindt dit leuk.
  5. HS91

HS91 Lid

29 dec 2022
    12
    1
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor je lieve berichtje! En ja dat vermoeden wij ook, dat mijn lijf niet “selectief” genoeg is en dat de vorige zwangerschappen misschien wel afwijkingen hadden. We zullen het nooit weten want in NL kun je de embryo (na miskraam) niet laten testen voor 12 weken.

6. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    Ja dat kan zeker wel, zeker als het de 2e of 3e miskraam al is. Helaas moet je daar wel om doorzeuren...
    In UZ Gent doen ze dit sws,maar goed nu gelukkig niet meer nodig want dit wordt jullie prachtige regenboogbaby!
    Ik zou, indien jullie wens voor een 2e hebben wel direct naar UMC maastricht of uz Gent gaan mocht je weer een miskraam krijgen, daar wordt veel meer onderzocht.

7. HS91

HS91 Lid

29 dec 2022
    12
    1
    3
    Vrouw
    Ah oke, de ziekenhuizen waar wij in NL waren / waar we de medicatie voorgeschreven kregen voor het opwekken van de miskramen wilden het nooit testen, alleen eventueel als ik een d&c zou doen. Bedankt voor de tip! Ik ben inderdaad na de 3e miskraam naar Düsseldorf overgestapt en ook nog een second opinion in Gent. Daar werd niks gevonden maar kreeg wel Utrogestan (vanuit dusseldorf). Daarna ging het weer fout en toen zijn we door Dusseldorf doorgestuurd naar Frankfurt voor immunologie onderzoek. Daar bleek uiteindelijk dat de oorzaak (waarschijnlijk) is dat ik de embryo’s afstootte doordat mijn lichaam het niet herkent. Ik krijg nu 5mg prednison tot 24 weken en IVIg infusen.

8. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    Ah helemaal super dat je daar achter bent al, dat scheelt weer voor evt volgende.
    In Maastricht geven ze nu ook ivig infusen geloof ik en via een kliniek in Keulen kun je ze ook regelen mocht de afstand een probleem zijn.
    Uit welke test was gebleken dat je de embryo's afstoot?

9. HS91

HS91 Lid

29 dec 2022
    12
    1
    3
    Vrouw
    Oops, ik had je reactie helemaal gemist! Maar goed om te weten dat Maastricht en Keulen ook een optie zijn - dan is de zorg op dit vlak toch niet in héél Nederland prehistorisch ;). Ik maak veel te weinig antipaternale antilichamen aan (0-5% terwijl het >50% zou moeten zijn (weet niet precies waar die % op slaan, maar dat was in ieder geval de referentiewaarde). Daarnaast had ik verhoogde Cytotoxische T cellen (>160 terwijl het <100 zou moeten zijn). Op basis daarvan zeiden ze dat er een grote kans is dat immunologische afstoting de oorzaak is.

10. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    Ja daar zou ik dan ook van uitgaan idd.
    Ik bedoelde trouwens de Keulen kliniek in Tilburg, iets te snel verzonden ;)

Deel Deze Pagina