Hoeveel echo's tijdens de zwangerschap worden er vergoed?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Mlissa, 31 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mlissa

Mlissa Actief lid

28 apr 2014
    219
    1
    18
    Hoi allemaal!

Het is voor mij niet helemaal duidelijk hoeveel echo's je nou krijgt en wat er vergoed wordt. Normaal gesproken een termijn echo rond de 10 weken, 20 weken en 36 weken toch? Die worden ook vergoed vanuit de basisverzekering?

Ik heb nu mijn eerste echo gehad, maar was nog maar 8 weken, dus mag over 2 weken weer. Moet ik die dan zelf betalen of hoe gaat dat? :(

En hoevaak krijg je een gewone controle zonder echo?

2. Wilsy

Wilsy Actief lid

9 jan 2016
    360
    0
    16
    Nederland
    De termijnecho en de 20-weken echo zijn 'standaard'. Andere echo's krijg je alleen als die noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld nog een extra echo aan het begin van de zwangerschap om de definitieve bevaldatum vast te stellen, een echo rond 30 wk ivm de ligging van de placenta of een groeiecho, en met 36 weken als je kans hebt dat het kindje bijvoorbeeld in stuit ligt. Tot nu toe heb ik de eerste zwangerschap 5 echo's gehad en deze ook 5, waarvan 1 pretecho en nog 1 te gaan.

3. TigerAngel7

TigerAngel7 Fanatiek lid

2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Ik heb met 8 weken een echo gehad,
    met 10 weken een echo gehad omdat ze niet precies konden zien hoever ik was vandaar deze extra
    15 weken een pretecho gehad
    20weken krijg ik op 2febru
    en 25weken laat ik weer een pretecho doen

4. Givenchy

Givenchy Bekend lid

28 jan 2016
    873
    0
    16
    Ja officieel alleen de 10 weken (termijn) echo en de 20 weken echo.

de rest is alleen bij noodzaak, of pret echo's (die pret echo's moet je wel zelf bekostigen)

5. Mlissa

Mlissa Actief lid

28 apr 2014
    219
    1
    18
    Oké bedankt! Hoorde laatst ook iemand die met 16 weken de geslachtsbepaling had, moet je dat dan ook zelf betalen? Vk heeft er eigenlijk helemaal niks over verteld, maar vraag het me nu opeens af 😊

6. Aliwen

Aliwen Actief lid

7 aug 2015
    394
    31
    28
    Kleuterjuf
    Gelderland
    Onze verloskundige is ook echoscopist. We krijgen bij elke controle een echo zei ze.
    En dat maakte niet uit voor de verzekering, het apparaat staat er toch zei ze. Ik geloof dat ik geluk heb met deze verloskundigenpraktijk!

7. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Geslachtsbepaling is gewoon voor jezelf..... geen noodzakelijke echo en in het ziekenhuis doen ze hem ook niet. Hier (bijna) weekelijks echo ivm ziekte en dat kost me dan niks. Ga ik buiten ziekenhuus een geslachtsecho doen, dan moet je daar voor betalen

8. Givenchy

Givenchy Bekend lid

28 jan 2016
    873
    0
    16
    oh dat is echt fijn zeg! wat super!

9. jongmama20

jongmama20 Actief lid

16 dec 2015
    251
    0
    16
    Vrouw
    Heb zelf eerlijk gezegt ook geen idee maar wat ik van mijn verloskundige heb begrepen krijg ik alle echo's die ik bij hun krijg gwn vergoed.

laten we het hopen iedergeval en dat ik niet voor verrassingen kom te staan haha.

10. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Als je meer echo's krijgt worden die als t goed is gewoon vergoed. Mijn vk maakt zelf ook echos en krijg er daardoor ook standaard meer. Met 7, 9, 11, 13, 20, 30, 32 en 36 weken.

Bij mijn vorige zwangerschap ook zoiets gehad en heb geen een rekening gezien.

11. Trapizia

Trapizia Lid

17 jan 2016
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    Alle echo's aangeboden bij verloskundigen krijg je gewoon vergoed. Inderdaad per verloskundige afhankelijk hoeveel echo's dat zijn. Bij mijn eerste kreeg ik 8,10 (12 combinatietest dus zelf betaald), 20 en 34.
    Nu in ziekenhuis en bij iedere controle echo en uitgebreide echo's bij 12,16 en 20 ivm eerdere chromosoomafwijking.

12. Watermann

Watermann Niet meer actief

Standaard: 7,12,20 en 36 weken.
    Ik heb 1 extra gehad met 16w i.v.m. combinatie test.

Ik loop nu bij de gyn, dus ik heb wat meer echo's dan anderen.

13. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Dat is niet standaard hoor.
    Ik had in principe alleen recht op de termijnecho en de 20 weken echo.
    Met 7 weken een echo gehad ivm een eerdere miskraam
    En met 31 weken een groei echo omdat ze dachten dat ze te klein was.
    Met 39 weken een echo in het ziekenhuis omdat mijn bloeddruk veel te hoog was en ik der niet had gevoeld die dag.

Maar die laatste 3 zijn niet standaard.

Edit; excuus ik zie dat je bij een gyn loopt. Daar weet ik niks van.
    Bij een vk is in principe alleen de 10 en 20 weken standaard.

14. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Ik heb met 7 weken een echo gehad om te kijken of er een kloppend hartje aanwezig was en of de baby op de goede plek zat.

Met 10 weken de termijnecho.

Met 19 weken de 20 weken echo.

En nu mag ik meedoen aan de iris-studie en krijg ik 2 extra echo's :D super leuk.

15. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Bij onze vk krijg je standaard een vitaliteitsecho ( tusse 7 en 9 weken) een termijnecho ( tussen de 11 en 12 weken) en een 20 weken echo.
    Bij m'n vorige zwangerschap had ik bij 8 weken een extra echo ivm bloedverlies en vanaf 27 weken om de week een groeiecho.

Deze zwangerschap bij 7 en 11 weken een echo gehad en de 20 weken echo krijg ik nog en waarschijnlijk nog een paar (medische ) groeiecho's

16. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Mijn verloskundige maakte ook zelf de echo's maar ik heb alleen bij 9 en 12 weken (termijn echo's) en bij de 20 weken een echo gehad. Groeiecho rond de 30 weken was er bij mij net uit bij de verzekering. Als er een indicatie was dan had ik die wel vergoed gekregen. (Gelukkig) waren er geen bijzonderheden en hebben we bij 29 weken zelf een pretecho laten doen. Ik hoop dat ik een volgende keer wel een groeiecho te krijgen aangezien dl p90-p95 bij de geboortr was.

17. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Eerste echo 6 weken,
    Pretecho 8 weken
    Termijn echo 10 weken
    Pretecho geslachtsbepaling 16 weken
    20 weken echo
    22 weken,....vervolg 20 weken echo kleine lag niet helemaal goed.
    26 weken Pretecho 3d/4d
    En dan komen er nog 2 groeiecho's

18. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Bij onze verloskundige zijn er naast de 10 en 20 weken ook nog 2 groeiecho's standaard

19. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Dat heb ik ook! Sterker nog, als ik bel omdat ik het niet vertrouw mag ik zo langs komen voor een echo! Heb er nu al 4 gehad daar inmiddels

20. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Volgens mij is alleen de termijn echo (rond 12 weken) en de 20 weken echo standaard en die worden dus vergoed. Maar ik heb meerdere echo's gehad ivm een miskraam hiervoor en heb dat ook niet hoeven te betalen...

Deel Deze Pagina