20 weken echo: klein kindje

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kniekie, 14 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kniekie

Kniekie Actief lid

26 okt 2014
    379
    62
    28
    NULL
    Utrecht e.o.
    Hoi allemaal,

Vandaag hadden wij de 20 weken echo, een GUO in een academisch ziekenhuis.
    Alle controles waren goed, alleen is het kindje aan de kleine kant. Ik heb geen P-waarden gekregen (heb helemaal geen papieren meegekregen) maar ik zag in de grafiek op de computer dat alles dichtbij de ondergrens zat. Ik ben vandaag exact 20 weken zwanger, de metingen kwamen allemaal tussen 19w1d en 19w3d...
    Over 2 weken moeten we terug komen om de groei te controleren, dus of de lijn verder afbuigt of dat de groei op dezelfde lijn blijft voortzetten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik maak me behoorlijk zorgen... We zijn zo lang bezig geweest om zwanger te worden en ik begon er eindelijk vertrouwen in te hebben dat het goed zou gaan. Nu is dat vertrouwen weer helemaal weg en probeer ik mezelf weer op een teleurstelling voor te bereiden.

Al met al zijn we met een heel naar gevoel bij de echo vandaan gekomen, het was heel zakelijk allemaal en we hebben bijna geen informatie gekregen.

Hoop dat iemand positieve ervaring heeft, maar alle ervaring is welkom...

2. diana285

diana285 Bekend lid

6 jan 2016
    813
    363
    63
    Mijn meisje liep met 20 weken ook achter, werd niks over gezegd omdat alles in verhouding klopte.
    Bij de volgende echo's bleef ze kleiner dan hoorde, maar groeide voldoende.
    Ze is geboren met precies 40 weken 44 cm en 2750 gram, ze was helemaal gezond.
    Nu nog steeds is ze klein en licht maar volgt netjes haar eigen lijn.

Probeer je een beetje te ontspannen, waarschijnlijk valt het allemaal mee

3. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Mijn dochter was ook klein bij de 20 weken echo. Ongeveer net zoals bij jou. Ze zat op P23. Heb me daar toen ook wat druk om gemaakt omdat mijn zoontje toen al op P90/P95 zat.
    De gyn vond het niet zorgwekkend en ik hoefde niet terug te komen. Daarna bij echo's bleef ze klein maar kwam steeds meer richting P50. Ze is heel gemiddeld geboren met 3470 gram en 50 cm.
    Meer dan twee weken afbuigen is pas zorgwekkend. Als alles in verhouding is dan is het waarschijnlijk gewoon een wat fijner popje :) plus het kan nog makkelijk bijtrekken. Nog groeispurtjes genoeg in het vooruitzicht.

4. Baloo

Baloo Actief lid

23 okt 2012
    430
    672
    93
    Vrouw
    Om je een beetje gerust te stellen.. Mijn kleine dame was bij de 20wkn echo ook klein, twee weekjes kleiner ongeveer. Nu meerdere roeiecho’s gehad en groeit ongeveer P8. Maar kerngezond en geen reden gevonden! Dus alles helemaal prima. Ze liep rond 30 weken zelfs 3 weekjes achter ongeveer. Gewoon lekker klein. Hoop haar snel in mn armen te hebben. (Nu 38.4 weken)
    Het is pas zorgelijk als ze afbuigen (flink!) van hun eigen lijn. En dat is wat ze in de gaten houden. Maar een weekje verschil hoeft niet heel erg zorgelijk te zijn. Vanaf een week of 15 groeien ze allemaal met hun eigen sprongetjes. Misschien maakt je kindje volgende week weer een inhaalslag.
    Ik snap wel heel goed het ongeruste gevoel. Als je zo hard en lang heb moeten knokken wil je dit soort onzekerheden gewoon helemaal niet hebben.. Ik hoop dat ze je gerust kunnen stellen. Anders bel je het ziekenhuis morgen op en leg je het uit. De arts kan je dan misschien even terugbellen.

5. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Een 20 weken echo is ook helemaal niet leuk.... echt heel zakelijk en klinisch. maar wel jammer dat het niet goed is uitgelegd en dat je geen info mee hebt gekregen!!

Ik weet nog bij onze dochter dat er bij alle metingen bij stond voor welke termijn dat was. Zat soms wel twee weken verschil in, vooral bij beentjes. Ze is geboren met 39+5 met 3470 gram en heeft nog steeds korte beentjes (net als papa en mama hihi).

Hopsatee vindt dit leuk.
  6. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Paar dagen achter op gemiddeld is toch prima? 2 weken voor en 2 weken achter valt gewoon binnen de gezonde curve hoor
    Zou je niet druk maken om niks! Alles was goed, wees blij! :)

Mississippi vindt dit leuk.
  7. dame82

dame82 Fanatiek lid

29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Hier ook een kleine dame aan de ondergrens, maar dus wel nog binnen de normaalwaarde. Ze werd ook kleiner gemeten dan de termijn, maar alles was in verhouding. Ik krijg 12 maart een extra groeiecho, maar dit ivm mijn bmi die te laag is.
    De verloskundige heeft niets van bezorgdheid of twijfel laten merken. Het is gewoon een fijn kindje. Dus me eigenlijk nog geen moment zorgen gemaakt!
    Wat vervelend dat jullie er wel zo een naar gevoel bij hebben. Hopelijk neemt de echo over twee weken dit weer weg.

8. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Wat vervelend dat je je zo'n zorgen maakt. Ik vind het nogal meevallen als ik heel eerlijk ben. Een week achterstand zegt in mijn ogen niets. Onze dochter was bij de ene echo ook ineens aan de kleine kant en de andere keer liep ze weer gelijk. Die kleintjes maken vaak groeispurten dus grote kans dat ze over 2 weken weer gelijk loopt qua termijn.

Overigens bij onze groeiecho bij 28 weken bleek dat onze dochter onder de P3 lijn zat. Uiteindelijk is ze geboren met 35 weken en het was een klein dikkertje. Kortom; laat je niet gek maken! Het zijn maar momentopnames en ze kunnen er naast zitten.

9. Kniekie

Kniekie Actief lid

26 okt 2014
    379
    62
    28
    NULL
    Utrecht e.o.
    Bedankt dames voor jullie fijne reacties! Het stelt me gerust :)
    We zullen de volgende echo af moeten wachten voor de groei en nu dan genieten van het feit dat de kleine verder gezond lijkt op de echo :oops:

Baloo vindt dit leuk.
  10. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.042
    17.010
    113
    Dit! Valt gewoon binnen de geaccepteerde marges :)

11. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Maar dat is toch ook niet gezegd dat de groei in de gaten gehouden moet worden en je volgende echo moet afwachten?
    Er is echt niks geks aan. Zou toch mooie boel worden als alle kinderen precies op de dag af tzelfde groeien ;)

12. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik heb heel veel medische echo’s gehad bij de laatste twee zwangerschappen en daarbij is altijd gezegd dat metingen 2 weken voor en 2 weken na de termijn prima zijn, dus 4 tot 6 dagen voor is m.i. echt normaal!

13. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Die paar dagen verschil is echt niks om je zorgen over te maken :)
    Zeker niet met jouw termijn.
    Je hebt nog zooooveel weken te gaan.

Mijn kleine loopt ongeveer 1,5 week achter en zelfs daar worden geen zorgen over uitgesproken omdat ze haar eigen lijn blijft groeien. Dat is belangrijker dan het gewicht.

Dus voor nu echt niks om je zorgen over te maken. Lekker genieten dat je een goede echo hebt gehad!

14. Anonise

Anonise Bekend lid

21 feb 2017
    588
    315
    63
    Hier loopt de kleine juist een week voor.. Vriendlief vroeg er nog naar. De verloskundige gaf aan dat het helemaal niet raar is.. In het begin wordt het termijn bepaald en kan een kleine meetafwijking al een aantal dagen schelen. Maar het termijn wordt niet meer aangepast omdat de groei dan niet meer gemonitord kan worden. Dus iets voor of achter lopen valt binnen de normale waardes. Daarbij zei ze, baby's komen niet uit de fabriek, in de ene familie hebben ze kleine hoofden in de andere lange benen, logisch dus dat baby's niet altijd de lijntjes volgen.

Dus ik zou gewoon lekker blijven genieten!

15. Ohm

Ohm Bekend lid

21 jun 2017
    526
    464
    63
    De verschillen zijn nog heel klein rond de 20 weken. Een kleine afwijking is al reden om de groei in de gaten te houden. Mijn dochter was ook klein bij de 20 weken echo, maar rond de 36 weken groeide ze zo snel dat ik met 38.3 ben ingeleid en toen was ze 3,7kg.

16. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik heb eerlijk gezegd helemaal geen vertrouwen in metingen bij echo's.
    Bij de oudste zoveel stress en groeiecho's en uiteindelijk zaten ze er dik naast en scheelde het een kilo! in de plus gelukkig.
    De middelste zou heel klein zijn, was ook ' gewoon' 53 cm en bijna zes pond en onze jongste zou echt een korte kleine baby worden.
    Nou die mini was bijna 55cm en ruim zes pond:roflmao:.

Maar vervelend dat je je zorgen maakt want dat is echt niet fijn!:(

17. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Hier ook een kindje wat kleiner dan gemiddeld was bij 20 weken echo. Iedere 2 weken groeischatting gehad en flow meting om te kijken of placenta goed bleef werken. Rond 34 weken begon groei af te buigen en bij 38 weken is onze dochter dysmatuur geboren (ingeleid) met 45 cm en 2500 gram. Nu nog steeds klein maar wel normale ontwikkeling :)

18. Simmy

Simmy Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.067
    313
    83
    Ik heb precies hetzelfde gehad en baby is ook bij 38 gehaald (keizersnede) kleine man idd, net voorbij 2 kilo maar kerngezond en nu een blije peuter. Gewoon fijntjes gebouwd denk Ik!

19. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Onze kleine man begon vanaf 20 weken ook een groei achterstand te hebben. Uiteindelijk kwamen op 10-12 dagen uit. Ben van de verloskundige naar de gynaecoloog gegaan. Mocht niet thuis bevallen doordat hij klein was.we hebben streng onder controle gestaan. Bij ons is nooit een oorzaak gevonden. Hebben de hele zwangerschap rond de p3 gezeten. Mijn vriend en ik zijn allebei niet lang. Zolang de placenta etc goed is is er weinig aan de hand . Ik ben met 40+ 6 ingeleid. Hij had even een moeilijke start maar doet het nu prima. Is als 2 jarige nog steeds klein en en fijn

20. Leo78

Leo78 Bekend lid

10 feb 2012
    910
    394
    63
    Hier ook een kleine baby met 20 weken. We werden doorverwezen voor een guo, een soort vervolg op het seo, maar daar vond de gynaecoloog het er goed uitzien, het kindje was 'gewoon' klein. Drie weken later, met 25 weken, kreeg ik een groeiecho. Niet naar aanleiding van de eerdere echo's, maar omdat ik om een heel andere reden medisch was. En toen was het foute boel, de groei boog af. Ruim 7 weken, vele echo's, ctg's, andere onderzoeken en 4 weken ziekenhuisopname verder is ons kindje geboren op 32w4d. Ze woog 1120 gram... Veel en veel te klein voor die zwangerschapsduur. Ik dank god op mijn blote knieën dat ik al bij eem gynaecoloog liep en dat ik na die 20 wekenech en guo nog een echo kreeg. Als ik bij een vk had gelopen had ik die niet gehad, ik wil niet aan de mogelijke gevolgen denken. De oorzaak was bij mij placentainsufficiëntie. Ik wist niet eens dat dat bestond. Moraal van dit verhaal, ik wil je niet laten schrikken, maar laat je nietzomaar wegsturen als je kindje klein wordt geschat. Eis een extra groeiecho rond de 25-28 weken.

Deel Deze Pagina