Begrijpelijk dat het allemaal te veel word. Had ik bij mijn vorige zwangerschap ook. Eerst de schone schijn ophouden en daarna brak het me op. Ook na de vruchtwaterpunctie. Deze keer sta ik er wat nuchterder in en heb het gevoel dat het allemaal wel goed zit. Denk dat over 3 weken hier de stres uit gaat breken. De volledige uitslag en de 20 weken echo.. Over die volledige uitslag maar ik me drukker dan trisomie 13, 18 en 21. 13 en 18 had ik volgens de kansberekening geen verhoogd risico. En 21 wel. Maar ons kindje heeft duidelijk een neusbotje wat weer niet bij 21 hoort bij de nekplooimeting (kan heeel af en toe wel voorkomen) Daarbij is trisomie 21 bij mij een beetje een dubbel gevoel. Hoe vaak ik gehoord heb (en nog vaak hoor) van mensen; "ahh, gelukkig heeft jullie zoontje niet het downsyndroom.." Ik ga er niet meer op in. Denk altijd maar dat die mensen niet beter weten. In het begin ging ik er op in en zei dan dat ik gehoopt had dat hij down had en dat hij er dan zoveel beter aan toe zou zijn als nu... Mensen denken dat down het enige is waardoor kinderen gehandicapt zijn.. Het dubbele eraan is wel als blijkt dat dit kindje nu down heeft dat we de zwangerschap gaan afbreken. Moeilijk...zeker omdat dit kindje (waarschijnlijk) meer zou kunnen dan ons zoontje. Maar we hebben er goed over nagedacht en ons besluit staat darin vast... Maar vooralsnog gaan we er "gewoon" van uit dat alles goed zal gaan...
Hoeveel kans heb je op 21? Wij 1 op 5, en op ons kindje heeft wel een neusbotje. Maar volgens de gyn maakt dat bij een kans onder de 1 op 50 niet zoveel meer uit???? Het zou onze kans dan niet meer verbeteren. Daar snap ik dus geen bal van, want als het kindje geen neusbotje zou hebben zou dat de boel wel verslechteren neem ik aan. Nog 30 uur voor ons, ik zit echt af te tellen Ik kan me heel goed voorstellen dat je toch besluit af te breken ook al zou een kind met down meer kunnen dan jullie zoon. Jullie weten al wat een zorgen je hebt om een kind met een beperking. Ik heb al zorgjes om mijn gezonde dochter. En je weet ook al wat een werk erin gaat zitten. Wij staan ook 100% achter ons besluit, wij breken de zwangerschap af bij een slechte uitkomst. Tis inderdaad niet normaal wat mensen allemaal voor onzin uitkramen he.. Het valt me op dat mensen met 2 of meer gezonde kinderen allemaal zeggen dat ze de zwangerschap niet af zouden breken, en mensen zonder kinderen of al oudere mensen zeggen dat ze hetzelfde als ons zouden doen. Ik vind het sowieso al bijzonder dat mensen gelijk hun mening erover geven. Toen mijn vriendin in onze situatie zat heb ik gewoon haar verhaal aangehoord, en gezegd, dat ze moet doen waar ze achter staat. Ik vind het onnodig om dan te gaan verkondigen wat ik wel of niet zou doen. Maar goed, dat is weer een hele andere frustratie..
Onze kans op 21 is 1 op 35. De nekplooi was 2,9mm. Wat jij zegt over het neusbotje is voor mij nieuw. Had het nog neit gehoord. Nu maar hopen dat wat hij zegt gewoon niet klopt Kan me indenken dat je de uren aan het aftellen bent. Hoe zit het numet de groei van jullie kindje? Hier hebben ze gisteren op de echo alleen even gekekn of het hardje klopte en het bolletje gemeten (en de ligging natuurlijk voor de punctie) BPD was 34 mm. Ik was gisteren 16 weken en 1 dag. Ik moest ook mijn bloedgroepkaart meenemen. Nou had ik die niet en kreeg een brief waarin die dingen stonden van de VK. Daar staat mijn bloedgroep, rhesus positief, rhesus type CcDee Dan staat er erytrocyten antistoffen; negatief Maar daaronder staat weer. Ook wij vinden positieve reacties in de ortho Biovue kolomtechniek inclusief autocontrole. Ondanks een uitgebreid onderzoek hebben wij hiervoor geen oorzaak kunnen vinden. Nu ga ik me hier dan weer druk om maken en denk, heeft dit er ook voor gezorgt dat we een verhoogd risico hebben, of staat het los van elkaar? Arch..had ik eht maar gevraagd gisteren. En idd..wat je zegt over menigen van anderen...klopt helemaal. Je kan wel een meing hebben, maar niet altijd hoef je die te vertellen vind ik. Op een forum vind ik dat een ander verhaal. Daar willen mensen vaak graag meningen van anderen horen (niet altijd) maar op het werk, in je vriendengroep of familie meestal zijn het kennissen) die zouden eens wat vaker hun mening bij zich moeten houden. Ach ja...maak ze dat maar eens duidelijk. mensen bemoeien zich nou graag met andermans dingen.
Ze zeiden nu dat de baby goed gegroeid was, dus ik neem aan dat hij nu net zo groot is als een kind van 16,5 week moet zijn. Ze hebben nog wel even naar de schedel en rug gekeken en dat zag er goed uit. Ik vond het ook gek hoor van dat neusbot, maar ik ben steeds een beetje te zenuwachtig en overrompeld om eens goed door te vragen. Als ik dan in de auto naar huis zit denk ik jeeeetje waarom heb ik dit en dat niet gevraagd?? Van die brief van de vk weet ik ook niet, ik heb zelf niet de uitslagen van mijn bloed gezien. Pfff het blijft doodeng allemaal..
spannend he...tot morgen 17.00 wachten.. wij krijgen morgen ook na 17.00 de uitslag doorgebeld, gisteren een vwp gehad. onze kans op down is 1:32 mijn bloedwaardes en mijn leeftijd maakte deze grote kansberekening. ik heb uitleg gekregen over de bloedwaardes, eentje daarvan wat gemeten is en wat bij mij erg laag is (papp-A) heeft te maken met de eiwitten van de placenta. Dat kan een groeiachterstand betekenen...kan...hoeft dus niet... vandaag weer een rustig dagje gehouden, dochterlief op school en naar de bso, manlief haalt dr op, dus moeders echt even rust... kwist niet dat ik daaaaar zo moe van kon worden Morgen is man ook vrij, smiddags moeten we nog even naar de tandarts, controle...en dan hopen dat het al snel 17.00 wordt en hopen dat ze niet al te laat daarna gaan bellen ben wel positief gestemd (tja wat moet je anders he...) dus als ze nou op tijd bellen gaan we nog ff met zn 3en uiteten bij de griek...zou wel zo lekker zijn.. ik heb even geen namen hier onthouden..maar voor wie er nog meer op de uitslag binnnkort wacht, veel succes! mn banner klopt trouwens niet, ben vandaag precies 16 weken.
Meiden ik duim voor jullie. ik herken het zo goed dat wachten is slopend. Bij ons is het gelukkig postitief afgelopen met 1:5 kans Down, 1:15 trisomie 13 en 1:20 trisomie 20. Wij hadden echt geen enkele hoop meer en ziekenhuis ook niet, maar toch heeft zich er een wonder voltrokken. Ik hoop ook voor jullie!!!
Ik heb gisteren een vlokkentest gehad. Had maandag telefoon gehad dat ze voor gisteren een plaatsje over hadden. Hebben hier nu voor gekozen. De test viel me 100 procent mee. Krijgen over 2 weken de uitsla. Als die goed is krijgen we een brief en anders telefoon. Ga nu hopen dat de uitslag goed is
Hoi Nou, voor de meesten van ons zit de vwp erop. Pfff, ik heb hem gisteren gehad en vond het echt een tegenvaller. Ging er eigenlijk zonder zenuwen heen, en had ook heel goed geslapen. Arts zei dat je de prik voelde en verder niets van het opzuigen of zo. Nou, ik voelde geen prik, maar echt zo'n soort krampende pijn waar die naald je buik in schuift. Bah! Ik brak ook meteen, lag te janken als een klein kind. Het voelt ook zo tegennatuurlijk! Ik heb gisteren lekker in bed gelegen en vandaag ook nog rustig aan, ons kindje is naar de opvang. Het valt me op dat er zoveel verschil zit in het snel krijgen van de uitslagen. Maar dat zal dan die sneltest zijn denk ik? Ook ik krijg de uitslag pas volgende week, vind het zooooo eng. Wij hadden 1:10 op Down. Ik kan moeilijk geloven dat wij bij die 9 zitten. Maar goed, probeer enge gedachten over moeten bevallen maar van me af te zetten. Al houdt dit me wel heel veel bezig.... Nou sterkte dames en duimen op alleen maar goede uitslagen!
Dames; Met veel aandaccht lees ik jullie topic, wat een spanning, wat een onzekerheid! Jullie zitten nu allemaal op de wachtbank! Ik hoop en duim voor jullie allen voor een goede uitslag! Hou je taai!!!!
Ja dat verschil in de tijd van uitslagen. Ik nam aan bij een slechte combinatietest dat je een sneltest krijgt, raar Martha dat jij nog een week moet wachten. Ik had een goede combinatietest, maar moet ook een week wachten. Iedereen sterkte vandaag, het is een zenuwachtige dag voor mij ook, misschien vergeten ze wel te bellen denk ik dan. Ik wacht dan een week na een uitslag van 1 op 213, daarbij mijn vorige afbreking meegenomen, anders was de uitslag 1 op 313, de grens ligt bij 1 op 200 bij mijn leeftijd.
Nou..allereerst voor iedereen die vandaag een uitslag krijgt; SUCCES!!!! Ik duim heel hard voor jullie dat jullie allemaal een goede uitslag krijgen.... Verder denk ik dat de duur van de sneltest gewoon aan het ziekenhuis ligt. 1 week wachten noemen ze in AZM ook de sneltest. Bij mijn vorige zwangerschap verdachten ze mijn zoontje van trisomie 13 of 18 (afwijkingen op de echo's) en moest ook 1 week wachten op de eerste uitslag. Gisteren belde mijn verloskundige. Heel lief vond ik dat. Ze leven echt mee. Ook toen mijn zoontje geboren was en wij dus een hele tijd in het ronald mcdonald huis hebben gezetten belden ze regelmatig. Toen we weer thuis waren kwamen zeok op bezoek. Nu belden ze dus om te vragen hoe het met me ging. En dat ik altijd kon bellen als ik me ongerust maakte om even naar het hartje te luisteren. Ik had zowiezo voor as dinsdag een cntrole afspraak staan, maar mocht dus altijd eerder komen. Fijn zulke mensen. Bij mijn zoontje ben ik ook tot het einde van de zwangerschap bij hun onder controle gebleven omdat er met mij medisch gezien niets aand e hand was. Voor de echo's ging ik dan wel naar het AZM.
Succes allemaal vandaag meiden!! Pff spanning zal idd wel te snijden zijn... zelfs ik word er zenuwachtig van
Ik ben ook enorm zenuwachtig, en dan moet ik ook vandaag nog de auto inladen voor vakantie morgen, dus hoop ik dat alles goedkomt. Maar goed, anders stellen we de vakantie uit.
Sterkte met het afwachten.. pff, wat een spanning moet dit geven. Succes en hier draaien de duimen voor een goede uitslag!
Hé dames, af en toe spiek ik hier even. Wat een spannende dag, sterkte met de uitslag en mijn duimen draaien voor jullie! @Likaloetje, gefeliciteerd!
Likaloetje...Super fijn!!! Nu kun je in ieder geva;l gaan genieten van een heerlijke vakantie!!! Maar mijn duimen draaien verder............meiden sterkte met wachten! Nog even en het is 5 uur...