Nadenkstoel/Strafstoel

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Esmeralda1984, 19 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmeralda1984

Esmeralda1984 Niet meer actief

Mijn zoontje van 2,5 is soms gewoon niet lief;). Duwt zomaar even zijn broertje omver en gaat met dingen lopen gooien, slaat mij wel eens..
    en zo kan ik nog wel even doorgaan hihi.

Maar nu heb ik een nadenk/straf stoeltje op de gang gezet.
    Hoe kan ik dit het beste aanpakken om hem daar op te zetten, wil graag weten hoe jullie en doen?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij gebruiken de trap als plek waar hij even zijn gang kan gaan. Even niet in 'de groep', even afkoelen. Het is bij ons geen strafplek.. wel een plek om even na te denken. Altijd wanneer zoon weer gewoon kan doen mag hij gelijk terugkomen. Geen probleem. Heel soms gaat hij zelf naar de gang om even bij te komen als hij heel boos is en nog zeldzamer moeten papa of ik naar de gang (papa omdat hij een lelijk woord heeft gebruikt en bij mij is het nog niet voorgekomen maar het zou kunnen)

3. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik geloof niet in deze methode bij deze leeftijd. Waarom niet? Omdat ik me niet voor kan stellen dat zo'n uk op deze leeftijd op die gang gaat zitten denken "waarom zit ik nou hier?". Ik denk dat het conditionerend gedrag is. Een soort pavlov effect dus. Volgens mij willen kinderen op deze leeftijd bij mama in de buurt zijn en dat is wat je af gaat straffen. Dus om bij jou te mogen blijven, gaat hij het gedrag tonen wat je graag wil zien. En ja, dan vraag ik me af wat het nut is. Als mijn kind iets doet wat ik niet leuk vind, dan benoem ik dat en leg uit waarom ik dat niet leuk vind. Tot in den treure, maar strafstoeltjes, nee, dat vind ik echt onzin nog op deze leeftijd. Of in sommige gevallen de situatie uit de weg gaan. Afleiden. etc. En belonen als het wel goed gaat. Het op de gang zetten, zonder mama of wie dan ook is naar mijn idee niet het juiste. Althans; niet voor mij.

4. Esmeralda1984

Esmeralda1984 Niet meer actief

Wij hebben hier geen trap dus dan word het een stoeltje.
    Mijn zoontje zit op de psz en daar gaan de kids ook op een 'nadenkstoel' vandaar dat ik dit thuis eigenlijk dan ook wilt doen. Hij weet op de psz als hij daar opzit dat hij niet leif is zeg maar.

Een paar keer negeer ik het negatieve gedrag hoor. Hij krijgt eerst nog een 2 extra kansen zeg maar. Als hij stout is dan corrigeer ik hem eerst ook met de uitleg waarom niet.

5. Marjannn

Marjannn Bekend lid

31 dec 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    Hier werkt het wel hoor bij mijn dochtertje van 2,5 jaar. Het komt bijna nooit voor dat ze op de trap moet, maar als het wel gebeurt, weet ze heel goed wat ze fout heeft gedaan. Ik laat haar maar kort zitten en heb daarna even een gesprekje met haar. Ze kan dan heel goed aangeven waarom ze op de trap moest. Als we de kamer weer ingaan, let ik er wel op dat de straf dan ook echt klaar is. Geen gemopper meer, want dan straf je eigenlijk dubbel.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb tot nu toe geen straf of beloning gegeven. maar gister was het mijn dag niet(CV ketel stuk) ik heb mijn zoontje voor het eerst n straf gegeven. ik heb hem in de hoek van de kamer gezet voor n half minuut of zo, omdat hij zijn eten hard door de kamer gooidde-het was ni eens verplicht te eten of zo- hij dreigdde ook eerst met gooien, ik zei op tafel leggen terug leggen etc. maar hij zei het en hij deed het. ik vroeg toen of hij het met mama wilde op ruimen, niet dus. zo irritant. toen even in de hoek. zo dat vond hij echt niet leuk.

7. ninaVI

ninaVI Fanatiek lid

6 jun 2006
    1.304
    0
    0
    financial manager
    rotterdam
    Hier ook iemand bij wie de gang prima werkt!
    Hij kan me na 2 min prima vertellen waarom hij daar zit! hij zegt sorry en we gaan vrolijk verder! Moet zeggen sinds een paar maanden is het bijna niet meer nodig!!!

8. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    hier werkt de hoek.
    Ik geef eerst 3 waarschuwingen. En dan tel ik tot 3, is het op 3 nog niet in orde, dan eventjes in de hoek staan.
    Niet te lang natuurlijk en nadien verklaar ik vanuit de ik-tijd wat er verkeerd was. vb "ik wil niet dat je je zusje slaat want dan heeft ze pijn en dat vind mama niet leuk". Wel belangrijk dat je het gedrag bestraft (slaan, vloeken, schoppen, niet opruimen, ...) en niet het kind zelf. Dus niet zeggen: jij bent een stout kind want je slaat.
    En nadien natuurlijk een mega knuffel :Domdat we weer vriendjes zijn, hij heeft zijn "straf" uitgezeten en nu is het vergeten.

9. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    o en ik heb een super braaf lief schattig mannetje (staat eigenlijk bijna nooit in de hoek). Vooral omdat ik steeds probeer uit te vissen waarom hij iets doet en we er daana over praten

10. Boets

Boets Niet meer actief

Wij doen de methode met de strafstoel. na 3 waarschuwingen word op de stoel gezet met de melding waarom. hij moet daar 2 min blijven zitten. Als hij drie word dan 3 min. We zetten er een kook wekker bij. Als hij eraf komt zetten we hem er zonder iets te zeggen terug op. tot de 2 min voorbij zijn.
    Dan gaan we op ooghoogte voor hem zitten en praten het kort uit en maken het goed.
    Na een paar keer snappen ze hoe dit werkt en gaan ze steeds minder op de stoel.

11. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hier ook geen strafplek nodig. Nou kan Jayro echt wel eens vervelend zijn, maar wij lossen het anders op hier. Bevalt prima. Wat eerder al iemand zei, op deze leeftijd leren ze er nog niets van.
    Hier wordt alles gewoon uitgepraat en als hij vervelend is heeft dit altijd wel een onderliggende oorzaak. (moe, verdrietig etc.) Zo leert hij dit nu al uit te leggen, zodat hij hier straks ook beter mee om kan gaan. Als ze 16 zijn zet je ze ook niet meer in de hoek lijkt me? :)

Deel Deze Pagina