Uz Gent ervaringen gezocht

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Barbje, 11 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barbje

Barbje Actief lid

1 okt 2016
    298
    208
    43
    Hoi,
    Wij hebben binnenkort een gesprek in het uz gent om een nieuw ivf traject te bespreken. Ik hoop dat ze daar de juiste aanpak kunnen vinden voor het herhaald implantatie falen bij ivf, herhaalde miskramen en ook nog combinatie met een autoimmuum ziekte.
    Uit een eerder jarenlang traject hebben wij een kind mogen krijgen en nu inmiddels 7 blasto terugplaatsingen en weer 3 miskramen verder en de cryos zijn nu op in Nederland.

Graag lees ik julllie ervaringen. Positieve en negatieve zijn welkom ;) en natuurlijk ook tips.
    Ik ben benieuwd naar jullie medicatie schema's en hoe lang het allemaal duurde voordat je kon gaan stimuleren.

2. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Ik heb ook in het UZ Gent gelopen. Na 2 missed abortion naar Gent gegaan en heb daar een herhaald miskraam onderzoek gehad. Bij zowel man als mijzelf uitgebreid bloedonderzoek en Chromosoomonderzoek. Bij man een zaadonderzoek en bij mij een stollingsonderzoek en hysteroscopie. Bij mijn man is niets uitgekomen en bij mij enkel een tragere schildklier. Wij hadden begin november de intake en direct onderzoeken werden gepland. Midden januari alle uitslagen en midden februari konden we starten met een nieuwe poging. Ik kreeg op dag 2 een uitgangsecho en bloedprikken en mocht ‘s avonds Elonva zetten. Vanaf cyclusdag 8 kreeg moest ik Puregon 250 en Orgalutran spuiten. Op dag 18 de punctie en 7 mooie eicellen. Dag later gebeld met het aantal bevruchtingen (4) en dag 5 de terugplaatsing. Dag na terugplaatsing een mail met het aantal cryo’s.

Erg tevreden over het ziekenhuis en artsen. Iedereen is even aardig en vriendelijk. Er is veel ruimte voor eigen interpretatie. Enkel het aanmelden iedere keer als je komt is wat omslachtig. En als je bij een verzekering loopt die geen contract heeft dan betaal je alles vooraf zelf (dus iedere keer als je komt een voorschot).

3. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.130
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier goede ervaringen. Dokters zijn heel aardig, nemen inderdaad de tijd waardoor ze wel vaak uitlopen. Hele middagen daar zitten was vaker de norm dan de uitzondering.

Ik ga niet vertellen hoe snel bij mij alles ging want ik had op dag 10 al mijn punctie met zware overstimulatie dus ik ben geen goed voorbeeld :roflmao:

Niet alleen als je zorgverzekering geen contract heeft betaal je, die van mij had wel een contract maar ziekenhuis mocht niet rechtstreeks declareren dus je betaald inderdaad elke keer een voorschot.
    3800 euro voor de punctie.
    200 euro voor elke cryo terugplaatsing
    En ik betaalde 250 euro aan medicijnen.

Voor ons was het elke keer weer een verassing :o: vgz is de enige waarbij het ziekenhuis wel mag declareren zeiden ze tegen mij. Ik wilde eigenlijk overstappen maar kwam er toen achter dat de eerste cryo was blijven plakken :)

4. Barbje

Barbje Actief lid

1 okt 2016
    298
    208
    43
    Bedankt voor je reactie.
    3/4 jaar geleden heb ik een second opinion gehad in uz en toen ook die onderzoeken gehad inderdaad. Nu voor een tweede weer opnieuw herhaald implantatie falen en herhaalde miskramen.
    Elonva ken ik niet, ga ik eens googelen.
    Ik denk dat ik tijdens de afspraak net mijn menstruatie heb gekregen.
    Ik ben heel benieuwd wat ze kunnen bieden voor herhaalde miskramen, iets extra's misschien?
    Bij Cuypers heb ik laatst Hysteroscopie en plasma en nk gedaan en daar kwam niets uit.

5. Barbje

Barbje Actief lid

1 okt 2016
    298
    208
    43
    Zo dag 10 is vlot inderdaad! Gelukkig met mooi resultaat!
    Welke arts was je hoofd behandelaar?

Jeetje dat betalen wist ik niet..
    Ik zit bij umc, wel onderdeel van vgz.. Ben benieuwd.
    Haalde je de medicijnen in het ziekenhuis in de apotheek daar? Of in Nederland?

6. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.130
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dr. De Roo.
    De medicijnen haal je in de apotheek daar. In ieder geval, de prik medicijnen. De rest kon ik wel in Nederland halen, heb ik ook gedaan zodat het vergoed werd ;)

Dat betalen vonden wij hun ook niet heeel duidelijk over, je krijgt wel een kostenoverzicht waarop alles staat maar wij gingen er niet vanuit dat alles betaald moest worden. Toen wij bijv. 200 euro voor de tp moeten betalen vond ik dat wel apart. Nog geen maand eerder hebben we 3800 euro betaald, daar valt alleen een verse tp onder en geen eerste cryo. (Ik mocht geen verse tp)

Je moet het geld dus wel even hebben staan en het kan zomaar wat maanden duren ( hier dik 2 maanden voor de eerste rekening kwam en ik dus een begin kon maken met declareren) voor je het weer terug hebt.

7. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    #7 Wondertje2020, 14 feb 2021
    Laatst bewerkt: 14 feb 2021
    Hier helaas qua resultaten geen goede ervaringen met UZ Gent.
    De second opinion en intakes hadden ze heel veel aandacht voor ons en ook werden er veel beloftes gedaan. Ze nemen wel de medische geschiedenis volledig met je door. Ook hebben ze bij ons veel extra chromosoom onderzoeken gedaan (ivm RIF) daar moet je wel van tevoren voor betalen.
    De arts was positief over onze ferfiliteitsgeschiedenis.
    Letterlijk gezegd “ Het is niet de vraag OF jullie zwanger worden maar wanneer”.

Ondanks dreigende OHSS bij punctie 2 / IVF 2 hebben ze mij toch nog meer dosis (300 eenheden Menopur )voorgeschreven. Dit vond ik een aparte keuze. In NL is het beleid om OHSS te voorkomen, in België zijn ze daar niet zo bang voor. Ze controleren bij elke follikelmeting je bloedwaarden: LH progesteron oestradiol.
    Gevolg was dat ik halverwege de hormoonstimulatie de dosis moest verlagen naar 225 omdat de follikelgroei te hard ging.

Ook hadden wij met totaal (15 bevruchtingen ) 12 embryo’s uit punctie 1 en 2 in NL geen medische indicatie voor ICSI.
    We kwamen erachter dat de arts voor ICSI had gekozen omdat dit op onze aanvraag stond voor toestemming fertiliteitsbehandeling buitenland.
    We hebben er nog speciaal over gebeld omdat ICSI nooit besproken was. Er werd gehamerd op ICSI want daarmee zouden we de 2 extra bevruchtingen kunnen behalen die we nu misliepen.

De opbrengst voor de punctie was zeer goed (18 eicellen) en de arts was euforisch. De punctie zelf vond ik pijnlijk omdat ik 6 lokale verdovingen in mijn baarmoedermond kreeg die veel pijnlijker waren dan de punctie zelf. Die ging met morfine prima en heb alles meegekeken. Tijdens de punctie deed de arts flushing waarbij hij de follikels nog een keer spoelde als het ware om zeker te zijn dat ze de eicellen meezogen. Deze techniek kende ik niet en super interessant.
    Ook het infuus aanleggen kostte trouwens meerdere pogingen omdat ik nuchter moest zijn en met mijn aders is het dan nog lastiger om te prikken.

De zaadcellen 7 miljoen na opwerking, ook weer geen medische indicatie voor ICSI. Toch werd er gekozen voor ICSI.

Daarna begon de vreselijke afvalrace. 11 rijpe eicellen gevonden, 4 eicellen fout geïnjecteerd waardoor er 4 niet meer bevrucht konden worden.
    Van de 7 overige eicellen werden er slechts 3 bevrucht terwijl ze ons een bevruchtingspercentage omschreven van 77%.

Wij vroegen met deze dramatische cijfers per mail om een tussentijdse evaluatie , kregen in eerste instantie twee zakelijke mails van de medische secretaresse terug.
    Geen empatisch mailtje of iets, erg jammer dit.
    1 mail met daarin de bevestiging van de verse terugplaatsing, dit gaf ons hoop. We zouden gebeld worden als het mis was.
    Vervolgens werd ik donderdag gebeld door de arts, ik schrok me eerst rot en dacht dat het mis was... maar hij begon over mijn mail... hij zei “dat er wat fout was gegaan in het labo”.
    De conclusie was dat mijn eicellen te klein en kwetsbaar waren geweest voor ICSI.
    Ik hoorde niks over de 3 embryo’s dus dacht, geen bericht is goed bericht.
    Door de hyperstimulatie had ik de punctie al op dag 12 (naar voren gehaald) ipv in NL op dag 15 en dag 17.
    Na een sms’je op afgelopen vrijdag van UZ Gent met bevestiging van de verse terugplaatsing op zaterdag met tijdstip groeide onze hoop. Ze hadden onze afspraak bevestigd.

Vervolgens besloten we zelf om half 9 de polikliniek op zaterdag (gisteren) te bellen omdat we nog steeds gebeld zouden worden als het niet doorging. Maar wanneer ze dan zouden bellen was onduidelijk.
    De medisch secretaresse zette ons vervolgens 10 minuten in de wacht om ons onderweg in de auto te vertellen dat de verse terugplaatsing niet meer ingepland was maar ze mocht niks vertellen. Ze vertelde het nu wel omdat we onderweg waren.
    De arts zou ons terugbellen. Wij keerden ondertussen zwaar teleurgesteld en vol verdriet om naar huis met de auto.
    Ruim een uur later werden we gebeld door de arts, die trouwens alles echt heel rustig uitlegde.
    Van de 3 bevruchtingen was er 1 op dag 2 al gestopt met delen, toen ik dus onze behandelend arts sprak op donderdag had hij mij dit al kunnen vertellen maar is niet gebeurd..
    De andere 2 zijn niet uitgegroeid tot blastocysten en lopen achter.
    Ze zijn nu in compacting stage. Ze worden vandaag nog bekeken of ze worden ingevroren maar de arts kon daar niets over zeggen. Ze moeten aan hogere eisen voldoen om ingevroren te worden dan bij een verse terugplaatsing ivm het ontdooiingsproces. Dit betekent niet blastocyste fase 1/2 naar blastocyste fase 3 of hoger (gaat tot en met 6).
    Hij denkt in het gunstigste geval dat er eentje overblijft maar geen goede kwaliteit. De arts gaf aan dat hij het verwonderlijk vond dat er deze keer zo weinig embryo’s waren bevrucht en doorgedeeld tot blastocyste.
    Wij hebben nog nooit zulke slechte resultaten gehad in dit traject als nu.
    1 maart krijgen we evaluatie en zijn toch echt benieuwd welke verklaringen ze gaan geven.

Betreft het aantal bevruchtingen geven ze aan dat er richting blastocyste stadium 30-50% van de embryo’s afvalt.
    Wees dus voorzichtig met je verwachtingen!
    Ze plaatsen 3 daagse embryo’s niet tussentijds terug ook al zou dit inhouden dat de embryo’s dag 5 (blastocyste) mogelijk niet halen en je dus niks overhoudt.

Bij het bureau aanmeldingen en inschrijvingen moet je je elke keer melden. Dit duurde soms 10 minuten, meestal 15-20 minuten maar we hebben ook een keer 45 minuten gewacht en kwamen daardoor te laat op onze afspraak. Geef aan dat ze je parkeerkaartje scannen want dan krijg je korting met parkeren. Wij vonden de reis ernaar toe toch behoorlijk belastend en zeker met de huidige weersomstandigheden een hotel gepakt om zeker op tijd te zijn.
    Wij betaalden 3800 euro vooraf aan de punctie (en moesten ook nog extra betalen voor chromosoom onderzoek ruim 1000 euro) 1400 euro aan medicatie en dan kost elke terugplaatsing nog 200 euro extra.
    Dus wij hebben al minimaal 6200 euro betaald voor niet eens de garantie op 1 cryo.
    De Nederlandse verzekering vergoedt geloof ik rond de 2500-2600 euro voor IVF / ICSI. De rest betaal je waarschijnlijk zelf bij. We krijgen dit later te horen.

Wij zijn nu nog verdrietig dat ons hoopvolle avontuur voor onze laatste spannende poging zo geëindigd is.

8. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.130
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik wil je een tip geven. Onvz heeft een extra aanvullende verzekering "wereldfit" deze betaald alles boven de NL prijzen in het buitenland. Ik heb alles vergoed gekregen vanuit die verzekering toen wij boven de nl prijzen uitkwamen.

Totaal waren wij iets van 6000 ook kwijt doordat ik punctie onder narcose had. Maar alles is dus volledig vergoed.
    Heb je nu niet veel aan maar bij een eventueel volgende poging kan dit je dus heel veel geld schelen.

9. Wondertje2020

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    dit was onze laatst vergoede poging

10. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Je kunt nog overwegen over te stappen naar UMC, dan krijg je een vierde poging vergoed met het duurste aanvullende pakket. Hebben wij ook gedaan dit jaar. Is zonder medische selectie. Dus het maakt niet uit als je al bekend bent met IVF.

11. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.130
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh omdat er in je onderschrift 1&2 staat. :( wat natuurlijk om ivf ging. Sorry, verkeerd gekeken!
    Wat ontzettend zuur dat jullie zo'n niet fijne ervaring hebben gehad daar. Ik herken het zelf ook echt niet, behalve dat ze aan de telefoon en in mailtjes erg kortaf zijn.

12. Wondertje2020

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    @Fennec dank je voor de tip maar ik denk dat ik voorlopig even punctie moe ben ..

@Feather maakt niet uit het was idd punctie 1 IVF en punctie 2 IVF en punctie 3 ICSI
    Komt voornamelijk omdat ze hun verwachtingen bij ons niet hebben waargemaakt. Ze lijken iedereen te willen hyperstimuleren met als gevolg zoveel mogelijk eicellen en bevruchtingen omdat er zoveel richting blastocyste afvallen.
    Zoals bij jou 41 bevruchtingen waarvan 17 cryo’s, dat is 41% wat overblijft tot blastocyste, dan valt dus bijna 60% af.

13. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.130
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik werd niet gehyperstimuleerd hoor! Ik vlieg gewoon heel snel uit de bocht. Ik spoot maar 75 gonal f. Dat is super weinig want normaal zit je rond 200 volgens mij. Er is wel heel veel afgevallen ja! Daar hadden wij ook niet op gerekend want de eerste keer 6 eicellen en daarvan 4 cryos. Ik had natuurlijk deze keer super veel eicellen dus er bleef veel over maar als je niet zoveel geluk hebt dan valt het inderdaad zwaar tegen.

14. SD90

SD90 Fanatiek lid

3 nov 2017
    2.292
    2.489
    113
    Vrouw
    Even een reactie wbt het hyperstimuleren. Bij mij was dit absoluut niet het geval, vooraf werd mijn AMH bepaald en doordat dit erg hoog was, slechts gestimuleerd met 112.5eh puregon beide puncties. Best voorzichtig dus, en met mooie resultaten. Eerste keer 4 blasto's uit 12 bevruchtingen (50/50 ivf/icsi, toen werd duidelijk dat we weinig/slechte bevruchtingen hadden bij ivf), tweede punctie 5 blasto's uit 9 bevruchtingen (icsi).

Ik vind het heel erg om jouw ervaring te lezen, maar ik hoor eigenlijk zowat enkel lof over uz gent, dus ik denk dat je echt héél veel pech gehad hebt, maar onkundig zijn ze in gent zeker niet.

15. SD90

SD90 Fanatiek lid

3 nov 2017
    2.292
    2.489
    113
    Vrouw
    Overigens is mij altijd gezegd dat gemiddeld 30 tot 50% van de bevruchte eicellen blastocyst stadium bereikt, en niet 30/50% die afvalt. Als ik resultaten van veel puncties zie, lijkt dat me in de praktijk wat correcter, dat 70% blasto stadium bereikt is echt een absurd goeie score.

16. Wondertje2020

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    ik kan het woord pech niet meer horen, zo onwetenschappelijk

17. Wondertje2020

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    #17 Wondertje2020, 14 feb 2021
    Laatst bewerkt: 14 feb 2021
    dus dan valt er na bevruchting 30-50% af want alleen embryo’s die doordelen tot blastocyste (na compacting stage) zijn goed genoeg voor verse terugplaatsing (blastocyste fase 1/2) of voor cryopreservatie (blastocyste fase 3/4/5/6).

18. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Ik had in Gent 7 eicellen, daarvan waren er 4 geschikt voor ICSi en konden geïnjecteerd worden. We hadden 4 bevruchtingen en ook 4 blasto’s. Dit was echt onze beste poging ooit! Wij hadden hier gewoon 100% score. Andere pogingen meer eicellen maar minder bevruchtingen. Dus zeer tevreden over Gent!

19. Wondertje2020

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    en daarom bleef je er ook..

20. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Nee wij wilden extra onderzoeken omdat ik maar miskramen bleef krijgen en die onderzoeken voeren ze in Gent niet uit daarom naar Duitsland.

Overigens snap ik niet waarom je hier zo’n sneer uitdeelt aan mij want je weet heel goed waarom wij elders een poging hebben gedaan.

Deel Deze Pagina