Hallo allemaal, mijn vriend en ik zijn serieus aan het overwegen om zwanger te worden ( mocht dit allemaal kunnen natuurlijk). Nu zijn we alleen aan het bedenken hoe we dat dan straks gaan doen. Mijn vriend is chauffeur en werkt snachts. Dit betekent dat hij vanaf smiddags 4 tot snachts 4 of 5 uur weg is. Daarna slaapt hij tot 12 uur. Hij is dus thuis tussen 12.00 en 16.00u Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en werk veel savonds, waaronder 1 vaste slaapdienst (dan ben ik weg van 15.00u tot de volgende morgen 9.30u). Wij vragen ons echt af hoe we dit dan zouden moeten gaan doen als we kinderen willen... Je kind bij een gastouder brengen kan, maar toch niet de hele nacht? Of kan ik op mijn werk vragen wat de mogelijkheden qua uren zijn als ik eventueel aan kinderen zou beginnen? Of dan misschien de slaapdienst eraf zou kunnen. Maar ik ben bang dat ik dan ook weer slapende honden wakker maak. Ik vind het niet nodig dat iedereen weet dat wij hiermee bezig zijn. Lastig lastig allemaal, iemand die tips heeft of ideeen?
Eerst even vragen wat de mogelijkheden op je werk zijn. Als je ´gewoon´ alleen dagdiensten kan draaien met af en toe een nacht erbij, als inval bijvoorbeeld, dan kun je al veel meer regelen. Even informeren onder het mom van ´wat als...´ Of je coa nakijken. Zodra je weet wat je opties qua werk zijn kun je gaan denken over de opvang. Mijn mening is: als je sterk wisselende diensten (waaronder nacht) blijft draaien dan is een gastouder de beste optie (of misschien grootouders?) Ga je kantooruren aanhouden, dan is een KDV misschien in combinatie met gastouder de beste optie. Het blijft allemaal wikken en wegen. Let gewoon goed op de volgende dingen: Hoe redden we het financieel als 1 van ons minder gaat werken/verdienen? Hebben we familie die we in kunnen schakelen (om wat voor reden dan ook)? Willen we alles zelf doen/regelen? Er zijn nog veel meer dingen, maar dit zijn de eerste dingen waar je op zou kunnen letten / over zou kunnen praten. Vooral het financiele plaatje is belangrijk. Wat kost KDV, gastouder? Krijg je toeslagen? Kunnen de vaste lasten opgevangen worden? Voor mij persoonlijk wat het heel fijn om hier al vroeg in mijn zwangerschap over na te denken en te overleggen met mijn man. We hadden niet verwacht dat we zo snel zwanger zouden worden Maar het zijn dingen die je nu al uit zou kunnen zoeken, dat geeft op dat gebied dan weer een hoop rust.
Dit is inderdaad een hele lastige werk situatie als je kinderen overweegt. Er zijn, denk ik, maar weinig gastouders te vinden waar je kindje 's nachts kan onderbrengen. Ik denk dat je het zelf ook niet prettig zal vinden als je eenmaal een kindje hebt. Of je moet ouders/schoonouders hebben die bereid zijn om 's nachts op je kindje te passen. De enige oplossing is in mijn ogen proberen op je werk te regelen om zoveel mogelijk overdag te werken en het zou heel fijn zijn voor je als je vriend ook iets aan zijn nachtdiensten kan doen. Zo kun je elkaar een beetje afwisselen en komt niet alles op jou neer. Vooral de eerste periode als je kindje 's nachts nog zorg nodig heeft. Heb je geen collega's met kinderen? Hoe hebben zij dat geregeld? Er moet toch een manier zijn om achter te komen of het acceptabel voor je werkgever is om zo weinig mogelijk nachtdiensten te draaien als je een kindje hebt, zonder dat zij direct op de hoogte zijn van jullie kinderwens. Kijk inderdaad even of er iets in de CAO is geregeld.
Hoi hoi, Aangezien ik zelf wel zo'n gastouder ben weet ik dat ze er zijn Sinds 27 juli heb ik mijn eigen kinderopvang en bied ik flexibele opvang. Dus ook voor de nachten en weekenden. Je zou kunnen overwegen om alvast wat gastouderbureau's bij jou in de buurt te bellen en navraag te doen. Er zijn niet veel gastouders die het doen, maar onmogelijk is het niet Veel succes! Liefs, Sam
Inderdaad ik zou het nu ook alvast uitzoeken. Lijkt me prettig om te weten wat er geregeld kan worden. Je zal inderdaad bij gatouderopvang uitkomen, omdat er heel weinig kdv`s zijn die zo flexibel zijn. Ik bied ook flexibele opvang