Cryo-kosten onder eigen risico van verkeerd jaar?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door merah, 24 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onlangs kreeg ik een rekening van mijn ziektekostenverzekering. Mijn ziekenhuis had een declaratie ingediend, die zou vallen onder mijn eigen risico. Of ik dus even wilde (terug)dokken.
    Ik rook onraad, dus mijn ziektekostenverzekering gebeld.
    Volgens hen gaat het om kosten van een ivf-behandeling februari vorig jaar.
    Toen heb ik idd een (mislukte) cryo-terugplaatsing gehad.
    De teruggeplaatste cryo was er echter 1 van 2011. Een jaar waarin ik mijn eigen risico meer dan op heb gemaakt.

Ik heb altijd begrepen dat kosten van cryo's vallen onder de initiele ivf-poging. Voor mij dus die van 2011.

Ze gaan het uitzoeken.
    Maar omdat ik weinig vertrouwen heb ik verzekeraars wil ik toch hier even vragen wie dit nog meer wel eens heeft meegemaakt.
    Heeft het veel voeten in aarde gehad? Waar moet ik op letten? Is er bv een andere dbc die ik over het hoofd zie en wat ze wel mogen declareren?
    Heeft het bv zin om ook het ziekenhuis nog te bellen, of kan ik beter afwachten waar de verzekering mee komt?

De rekening is overigens 331,59 euro
    Misschien dat iemand het bedrag bekend voor komt.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #2 merah, 24 feb 2015
    Laatst bewerkt: 24 feb 2015
    Mmm....
    Ben bang dat ik toch iets gevonden heb.
    Op zorgzaamverzekerd.nl staat dat als er uit een ivf-poging al een doorgaande zwangerschap is ontstaan, dat dan een cryo terugplaatsing (voor een volgend kind neem ik aan, maar dat staat er niet letterlijk) dan niet meer valt onder dezelfde ivf-poging.

Kan iemand dat bevestigen? Zou ik overigens wel een beetje krom vinden als dat waar zou zijn.

3. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    Het kunnen ook kosten zijn voor echo's etc tijdens de cryo cyclus. Die staan bij mij apart vermeld op mijn ziektenkostenoverzicht. En dat maakt volgens mij niet uit of je je eigen bijdrage al kwijt bent aan een IVF behandeling als de cryo het jaar erop terug wordt geplaatst. Dan kost het opnieuw je eigen risico denk ik.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Volgens mij geldt dat zo idd. Kan me iets herinneren van toen ik nog bij een zorgverzekeraar werkte. Met een doorgaande zwangerschap wordt volgens mij een zwangerschap bedoeld die langer heeft geduurd dan 12 weken. Je start dan met je pogingen ook weer op 0 en dan heb je dus weer 3 pogingen.

Vallen de kosten trouwens niet onder het jaar waarin de dbc is afgesloten?

5. Jon1978

Jon1978 Fanatiek lid

28 nov 2013
    1.339
    1
    36
    #5 Jon1978, 24 feb 2015
    Laatst bewerkt: 24 feb 2015
    Helaas betaal je voor het jaar waarin daadwerkelijk de terugplaatsing plaatsvond dus in jou geval was dit vorig jaar 2014. En moet het eigen risico gewoon opnieuw betaald worden ook al hoorden deze bij jou poging van 2011.
    Zo betaal ik ook al 4 a 5 jaar mijn geheel eigen risico. Lang leven de medische molen.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Iemand een link waar dit duidelijk instaat?
    Raar genoeg kan ik ook niets vinden (via Google) van mensen die dit eerder hebben gehad.
    Zal toch niet de eerste zijn?

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Jon, wat jij zegt kan echt niet waar zijn. Tuurlijk kan je eigen risico opgaan, bv aan medicatie (dit valt buiten de ivf-vergoeding van cryo's), maar ik weet zeker dat een cryo-tp valt onder de ivf-poging waarin ze verkregen zijn. Incl echo's (die ik overigens niet heb gehad. Was tp in eigen cyclus).
    Dit wordt zo ook gezegd op bv de site van Freya (en die zullen het toch wel weten neem ik aan).
    Alleen kan ik dus niets vinde over een cryo-tp uit een ivf-poging waar al eerder een kind uit is ontstaan. Afgezien van die ene site van die zorgverzekering...

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Het is ontzettend krom maar ze mogen dit doen. Alle cryo's bij jou komen uit poging 1. Logischerwijs zou je denken dat die dus ook allemaal onder die ene poging zouden vallen maar na een doorgaande zwangerschap is dit niet meer het geval en mogen ze dit apart declareren. Helaas, je zult die rekening moeten betalen...

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je klinkt als de rijdende rechter Maartje, hahaha.

Ok, dan hou ik rekening met deze reactie van de zorgverzekeraar.
    Wat Overigens wel raar is dat ik van de cryo van Fiene nooit een rekening heb gezien. En dat is toch een zelfde verhaal...

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Haha sorry ;)

Kan het zijn dat je met F al je eigen risico op had gemaakt?

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Durf het niet heel hard te zeggen van niet, maar toch kan ik van dat jaar weinig medisch gezeur herinneren.

12. Jon1978

Jon1978 Fanatiek lid

28 nov 2013
    1.339
    1
    36
    Helaas vallen onderzoeken bij de gyn bijvoorbeeld hoever je ei is en dus ook een cryo tp eerst onder je eigen risico. Zo is het bij mij altijd gegaan. Je zal gewoon moeten betalen ook al zijn je cryo's uit 2011 in 2014 zijn opnieuw kosten gemaakt denk je dat een gyn niks kost en de hulpmiddelen. Kan er niks anders van maken. Ben eigenlijk best verbaasd dat je dacht dat dit allemaal bij je eerste poging hoorde van 2011 ongeacht wel jaar.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Laat ook maar 😉
    Geen zin in discussie.

Deel Deze Pagina