Mijn dochter kreeg vanmiddag een traktatie mee naar huis, omdat ze zo lief was geweest mocht ze van mij hem onderweg naar huis openmaken (kon niet zien wat er in zat) en 1 snoepje. Ik maakte hem open zaten er 3 'snoepjes' in, kleine kitkat mars en twix. Vind dit nou niet bepaald snoep voor een groep van 0 tot 2 jaar. Ik heb toen gezegd tegen haar dat ze even moest wachten tot we thuis waren en daar iets anders kreeg, ze vond dit natuurlijk helemaal niet leuk! Heb ik nu overdreven gereageerd en mn dochter toch iets moeten geven ervan? Hoe denken jullie hierover?
Tja, ik zou het ook niet leuk vinden als ik jouw kindje was. Thuis kun je precies bepalen wat je kindje eet. Met traktaties zou ik persoonlijk wat losser omgaan. Wij eten toch ook weleens chocola? Ik zit zelf ook echt niet de hele dag aan rijstwafels en rozijnen! Van mij zou ze er 1 mogen op eten.
Nou wat je beloofd moet je natuurlijk doen, dus 1 snoepje had ik haar wel gegeven en dan thuis wat anders ervoor in de plaats. Ik vind het inderdaad ook geen traktatie voor een KDV en al helemaal niet voor een groep van 0-2 jaar.
Ik had haar er denk ik ook 1tje laten kiezen, maar ik vind het inderdaad ook geen geschikte traktatie voor die leeftijden!
Daarom gingen bij ons de traktaties altijd in de snoeppot... Samen met doosjes rozijntjes en andere snoepjes die ik geschikt vond. Daar aten (eten) wij dan vervolgens alledrie uit. Dus aten wij de lolligs en zuurtjes en zij iets anders uit de pot. Eigenlijk nooit echt een probleem hier. Hier vaak zakjes chips, lollies, zuurtjes, koeken... Waarbij ik me dan afvroeg of ik de enige was die het niet vond kunnen... Maar kdvjuf gaf het altijd mee naar huis omdat ze het niet op de groep op mochten eten... Die vond het ook maar niks En je kunt niet alles verbieden/afpakken maar er zijn natuurlijk wel grenzen... En omdat ik dat sneu vond dus de snoeppot in het leven geroepen. Bijkomend voordeel is dat er zoveel snoepgoed getrakteerd werd in verhouding met wat wij eten... Dat ik echt maar weinig snoep kocht En omdat je natuurlijk rond etenstijd thuis komt is het niet heel gek om het snoep in de pot te stoppen ipv op te eten Oh en mini-Marsjes kun je ook goed delen. "oh er is er maar eentje... Samen delen?" en dan eerst jij een hap... Rest voor de peuter.
ik wil ook niet zo'n zuurmiep van een moeder zijn maar ik vind ook dat kinderen vaak snol mee krijgen naar huis! en dan een heel zakje vol. voor 2/3jarige ?? nee hoeft voor mij ook niet zo. ze mag dan best een snoepje pakken en de rest gaat in de snoep pot. en lollies vind ik nog steeds dood eng dus die krijgt ze niet van me (streng he?!) maar idd voor een groep van 0-2 jaar een twix??? je hebt zoveel makkelijke en leuke traktaties. al doe je aan een cocktailprikken wat fruit met een worstje of kaasje in de vorm van een bloempje, hardstikke leuk!
nou een kitkat, twix en een mars vind ik ook niet geschikt voor een 0-2 jarige. Gebeurt bij ons ook wel eens zulke traktaties, ik check een zakje altijd voordat ze van mij überhaupt wat krijgt. Ik weet niet hoe oud jouw dochtertje nu is, een kitkat had Fleur nu nog wel van me gekregen maar een half jaar geleden ook nog niet hoor, maar de twix/mars absoluut niet. Dus ben het wel met je eens.
Ik had denk ik ook gezegd dat hij het niet mocht. maar ik kijk altijd van tevoren wat erin zit. Komt hier ook heel vaak voor dat er snoep of koek in zit. Gaat idd ook altijd mee naar huis, omdat het dagverblijf het ook niet geschikt vond. Ik had toevallig dat kaas, komkommer en worst in een bloemetje!! Nu heb ik kaasstengels gemaakt(wel kind lust dat niet?!) en een ster geknipt, hopla toverstaf!! Ik had wel iets, in het begin toen hij wel mee mocht eten zeg maar.. Dat het kdv mij belde of hij een cakeje mocht en nog een keer wat anders. Toen dacht ik wel, huh ben ik dan zo apart dat ik altijd zeg dat hij geen zoetigheid mag tot hij er zelf om vraagt (bv als hij iedereen hagelslag ziet eten en het ook wil, komt overigens nu pas met 2 jaar). of doen ze dat bij meer ouders, bellen naar huis?!
Ik vind de traktaties die de kleine op het kdv krijgt vaak veel te veel, en ook te veel zoetigheid en sorry: rotzooi Dan krijg je de zoveelste lelijke plastic Action wegwerpbeker tot de rand gevuld met snoep met wegwerp speelgoed vanaf 3 jaar! Het is vooral: veel, goedkoop en zoet! Waar zijn de originele traktaties uit mijn tijd? Een banaan als bootje of een doosje rozijnen met muizenarmpjes en beentjes waar je super blij mee was? Ik heb pas een mini boekje van Dikkie Dik uitgedeeld en verder niks
Mja wij gingen op kdv voor papieren bekers met klein Hema-koekje, rozijntjes en badbeestje.. Versiert met servetje of ballon. Samen in elkaar zetten avond vantevoren.. En afscheid kdv laatst hadden we cakejes met versiersel en een parapluutje. Zelf gemaakt wederom...
Op het vorige KDV kreeg J. ook heel vaak veel snoep...op dit KDV valt het tot nog toe heel erg mee. Tot nog toe twee keer iets gekregen en dat viel erg mee (doosje rozijntjes met een badbeestje en een keer een koekje, geloof ik). Op het vorige KDV keek ik ook altijd eerst wat het was, voor ik zei dat ze wat mocht, zeker als het vlak voor etenstijd was. Ik probeer altijd iets te bedenken wat om te beginnen J. zelf erg lekker of leuk vindt. En daarbij probeer ik er rekening mee te houden wat de andere kindjes zouden mogen en wat het beleid van het KDV is. Laatste keer dat J. trakteerde omdat ze jarig was (op de peutergroep), waren het prikkers met kaas, worst en komkommer (inderdaad als bloemetje ). Bij haar afscheid van de peutergroep ivm verhuizing was het een zakje met twee kleine zandbakspeeltjes en een doosje gedroogd fruit. Toen ze één werd (babygroep) waren het potjes frutapura versierd als 'taartje' en toen ze weg ging van de babygroep waren het slabbetjes met Po (in het kader van "Tijd om dag te zeggen", wat ook op het kaartje stond dat erbij zat).
Onze oudste mag iver een ijdje voor het eerst uitdelen. Leuk, ik kijk er naar uit. En moet zeggen dat ik zelf ook enorme hekel heb aan het overdadige aan snoep in een traktatie. Wat je zegt, die overvolle, naar china ruikende, bekers van de Action.. Ik bak koekjes, ik denk in de 4 letters van onze zoon zijn naam en een 3 omdat ie 3 wordt. In een zakje en dat in een leuke gevouwen bakje ofzo.
Lastig ja, je had je kindje al een snoepje beloofd, dus je kan daarna moeilijk niets meer ervan geven. Maar ik zou ook echt niet blij worden van zo'n traktatie. Gelukkig lust mijn dochter geen chocolade, dus kon ik altijd nog zeggen dat het choco is, dan kiest ze liever iets anders uit de snoeptrommel. Action, heeft soms toch best wel leuk spul? Ik heb al kleine xylofoontjes gekocht en dat wordt de traktatie op het kdv. Lekker kabaal maken met zijn allen hahahaha. En zo'n plastic beker gaat hier gewoon in de zandbak, vindt ze geweldig om "taartjes" met te bakken.
mja ik ben dus gewoon in staat om te zeggen "hmm dat zijn wel HELE grote snoepjes... ik heb liever dat je iets anders neemt want we gaan zo eten". over het algemeen geeft dat wel gemopper.. maar is ze uiteindelijk ook tevreden met een kleiner snoepje. maar bij ons kreeg ze bij thuiskomst uit kdv sowieso nooit snoep omdat we dan bijna gaan eten. snoep is meer voor als ze de hele dag thuis is.. en dan ipv koekje smiddags. nu ze naar school gaat eten we eigenlijk elke middag een speculaasje... en helemaal geen snoep meer. niet eens met opzet eigenlijk.. maar na een koekje vraagt ze meestal niet meer om snoep. Of het is al zo laat dat we bijna gaan eten en dan krijgt ze het om die reden dus niet.
Ik ben een zelfde mening toegedaan. Ik word helemaal niet blij van dit soort traktaties maar ik denk dat mijn dochtertje wel een stukje van de kitkat had gegeven (hoe oud is ze?). De traktaties worden hier (wanneer de richtlijnen dat voorschrijven) gewoon gegeten op 'school' en anders in zijn geheel mee naar huis genomen. Ik gooi het gewoon weg en soms eet manlief het op. Zoonlief krijgt gewoon wat anders en die interesseert het toch niets. Zelf maak ik altijd min of meer verantwoorde traktaties: Babygroep 0 - 18 maanden: geen zoet (hooguit een Danoontje vanaf 4 maanden), fruit of een kadootje dreumesgroep 18 - 30 maanden: eigenlijk hetzelfde als de babygroep: en mogelijk een Organix koekje of ontbijtkoek, rozijntjes, versierde soepstengel (en mogelijk een kadootje) peutergroep 30 - 48 maanden: fruit, hartig (maar geen varkensvlees) misschien een zelfgebakken cakeje of koekje of iets vergelijkbaars (en mogelijk een kadootje). De cakejes of koekjes zijn wel versierd met zoetigheid.
Jeetje....vind dat dus ook echt geen traktaties voor peuters/kleuters hoor! Maar ja, wie ben ik Ik had haar ook 1tje gegeven en de rest in de kast gelegd en er geen aandacht meer aan besteed. Grote kans dat ze het de volgende dag weer vergeten is. Onze oudste is 2 weken geleden 3 geworden en ik heb haar laten trakteren op bananen, met een rokje van crepepapier en een apekopje er op. Mandarijntjes, ingewikkeld in crepepapier met een varkenskopje er op. Hebben ze 1 klein snoepje met wat gezonds