Mijn moeder inmiddels 65 met kunstgebit moet van de kaakchirurg een operatie ondergaan. Hierin wordt er heupbot verwijderd en in haar kaak geplaatst. Dit omdat het bot in haar kaak steeds kleiner wordt (ouderdom) Vanwege de kosten (20.000 euro!!!) Is er toedtemming gevraagd aan zorgverzekeraar. Deze weigert echter te betalen. Nu wilt ze dit zelf gaan sparen, maar dat is natuurlijk van de zotte. wat voor stappen kunnen wij nu ondernemen? Ze zal maandag de kaakchirurg bellen en kijken hoe en wat. Ook zal er na overleg bezwaar worden ingediend bij zorgverzekering. Nog meer?
Je kan een brief sturen met alle papieren van de artsen dat je tegen hun beslissing in bezwaar gaat.. Dat kan he!
Wat zouden de alternatieven kunnen zijn? Implantaat waarop je het gebit op klikt Ik zou naast een bezwaar bij verzekering ook een seconde opinion vragen bij een andere kaakchirurg waaruit kan blijken dat de transplantatie de enige optie is. Wat is de redenering van de verzekering om te weigeren. Als je 65 bent kun je er nog lang plezier van hebben en als je nog fit bent zijn de risico's ook niet heel hoog .( Als ze dat is ) In inderdaad als eerste de eigen kaakchirurg bellen.
Wat is inderdaad de precieze reden van afwijzing? Want het slinken van de onderkaak is een normaal proces als alle eigen tanden en kiezen zijn getrokken. Zelfs bij een jonger persoon dan je moeder. Er zal meer aan de hand moeten zijn wil een ziektekostenverzekeraar zo'n operatie betalen.
De afwijzing zal hoogst waarschijnlijk zijn omdat dit niet opgenomen is in de basisverzekering. Een bezwaar indienen kan je doen, maar of het echt zinvol is. Klinkt heel cru, maar als zorg niet opgenomen is in de basisverzekering dan staat de verzekering wel in zijn recht om de aanvraag te weigeren. In bijzondere situaties willen ze nog wel eens coulance verlenen maar dat is afhankelijk van de situatie.
Wat G89 zegt. Soms is het grijs gebied en dan is de ene verzekeraar moeilijker dan de andere.. ik heb zo'n grijs gebied operatie nodig en heb van tevoren gevraagd bij het zkh welke verzekeraars star zijn en welke wat soepeler naar hun ervaring. Kijk even naar de vergoedingen vanuit de basis, deze zijn voor alle verzekeraars hetzelfde! Is het niet 100% helder kun je blijven indienen tot het vergoed wordt of overstappen eind van het jaar. Of evt bezwaar aantekenen maar dat laatst haalt echt niks uit als het wél expliciet wordt uitgesloten. Als ik word afgewezen wordt het ook sparen, en bij mij gaat het om een verminking door aangeboren afwijking. Heel vervelend.
I know gewoon in hoger beroep gaan als hij alsnog word afgewezen. Simpel. ik hoor de laatste tijd niets anders dan allemaal afwijzingen want tja je mag wel betalen maar andersom..
Is een klik-gebit op implantaten niet goedkoper? Mijn moeder heeft hetzelfde probleem en moet het idd ook zelf betalen.
Zon klik gebit kan maar tot een bepaalde 'breedte' van de kaak nog. Als de moeder van ts daar al onder zit is dat geen optie meer, omdat de kaak dan te broos is.
Wat is de reden dat ze het afgewezen hebben? Mijn collega heeft dit een paar maanden geleden ook laten doen. Haar kaak is op meerdere plaatsen gebroken om de kaak groter te maken. Dit kreeg ze allemaal vergoed.
Wellicht dubbelop advies, ik heb niet alles gelezen. Ziekenhuizen werken met diagnose behandel codes. Voordat je bezwaar indient zou ik eerst even bellen met de zorgverzekeraar en nagaan op welke gronden de aanvraag is afgewezen. Kan iets heel simpels zijn als de kaakchirurg die een verkeerde DBC heeft aangevraagd. Pas als je weet waarom het is afgewezen zou ik het bezwaar indienen.