Ik herinner mij nu weer van je vorige topic dat je vriend óók een uitkering heeft. Wat een ellende. Heeft hij uitzicht op een baan of is het ook een Wajong? Is hij ook 100% afgekeurd?
dankjulliewel voor de reacties, jullie hebben het over het inkomen van mijn vriend maar ook dat is weer een verhaal appart, sinds drie weken geleden is de aanvraag voor de WSNP de deur uit (schuldsanering) dus zijn inkomen staat daardoor los van het mijne.
Maar je woont toch wel samen? Dan worden bepaalde kosten toch sowieso gedeeld? Ik zou toch eens nagaan welke toeslagen je kunt krijgen.
we zijn inmiddels al een jaar samen in hetzelfde huis maar ik sta nog ingeschreven in het huis van mijn vader omdat we opzoek zijn naar een ander huis.
Nee hoor als jullie samen wonen staat zijn inkomen niet los van dat van jou, en zal men zijn inkomen ook meetellen in het besluit of je wel of niet in aanmerking komt voor een toeslag, en als jullie beide een uitkering hebben heb je meer als bijstandniveau en zul je wel geen aanvulling krijgen. Vind het trouwens wel krom wel samen wonen maar niet inschrijven, jullie realiseren je hopelijk toch wel dat je daar eel gezeur over kunt krijgen
nope dat krijgen we niet, mijn hond 'woont' nog bij mijn pa, dus overdag zijn we daar en 's avonds slapen we bij hem, het klinkt zo heel scheef maar dat is ivm executieverkoop van zijn koophuis.
oeh volgens mij mag dit niet, in ieder geval niet als jullie ook los van elkaar toeslagen ontvangen enzo.
hij ontvangt op dit moment geen toeslagen of iets dergelijks. alles wat hij ontvangt mag hij weer inleveren ivm gemaakte schulden van een eerdere winkel die we hebben gehad.
Dan krijgt hij nog wel toeslagen, alleen worden daarvan schulden betaald. Besef je goed hoeveel jullie eigenlijk krijgen van de staat, ook nog eens meer omdat jullie op papier niet samenwonen. Uitkeringen, toeslagen en schulden worden deels betaald. Op zo'n moment voor een kindje gaan, terwijl je nog best jong bent is eigenlijk niet zo'n beste beslissing. Het kan wel, natuurlijk, kindjes worden wel groot, maar doe het dan wel met wat je hebt en ga niet nog meer schulden aan door te proberen om nog meer te lenen. Tweedehands en krijgertjes is waar je het mee moet doen! Voelt een kindje niks van en is stukken beter voor jullie toekomst!
komt een beetje bot over haha. maar goed wat kindje krijgen betreft weet je dan weer niets van de situatie. is ook niet erg, ons kindje krijgt de liefde die hij/zij verdiend en dat is het aller belangrijkste!
Je moet even het UWV bellen en hen vragen naar de mogelijkheden om je inkomen aan te vullen. Je hebt namelijk recht op aanvulling van je inkomen, als die onder het minimum uitvalt. Zij kunnen je precies uitleggen hoe dat in z'n werk gaat. Verder natuurlijk goed kijken waar je aan toeslagen nog recht op hebt vanwege je kindje: ook op dat gebied kan aangevuld worden. Kun je de belastingdienst over bellen. Succes!
Je/jullie uitkeringsverstrekker behandelt dit als fraude als die daarachter komen. Je mag namelijk 2 (of 3) nachten bij elkaar verblijven en als je meer nachten bij elkaar bent, woon je juridisch gezien samen. Zorg dus wel dat je de dingen eerlijk doet.
Zodra je samenwoont dus weer niet. Dus ook daarin: laat je goed informeren en maak dan keuzes en wees daarover dan ook eerlijk naar instanties.
Ik ben 26 jaar en 100% afgekeurd toen ik 20 was.. 6 jaar geleden dus. Ik krijg 75% uitgekeerd elke maand van het minimumloon. Dat is bij mij 920 euro per maand. Wij hebben het geluk dat mijn man een goed betaalde baan heeft en dus wij eigenlijk geen problemen hebben financieel. Nu kreeg ik wel te horen dat ze alle wajongers gaan herkeuren in 2012 en 2013. Dus ik ben benieuwd wat er dan bij mij uit gaat komen. Aangezien alle bezuinigingen zullen ze mij denk ik in het re-integratie project gooien om mij weer aan het werk te krijgen. Maar we zullen zien. Op zich vind ik het geen probleem om weer te gaan werken, alleen ben ik heel bang dat het dan psychisch met mij weer helemaal mis gaat, maar dat is van latere zorg. Of je mag bijverdiennen na je uitkering weet ik niet eigenlijk, daar zou je eens moeten over informeren, maar ik geloof dat als je 100% bent afgekeurd en je gaat bij verdienen een bepaald aantal % vervalt van je uitkering, omdat je dan gewoon kan werken. Goed informeren hoor, want straks ben je helemaal je uitkering kwijt en heb je niks meer.
ja dat herkeuren heb ik inderdaad ook gehoord, och ze gaan toch overal op bezuinigen. heb jij al eens gehoord van de wia IVA uitkering? deze kun je krijgen wanneer je volledig afgekeurd bent. ik weet er ook niet alles vanaf maar zelf ga ik deze aanvragen denk ik.
Natuurlijk een groep daargelaten maar dat herkeuren juich ik alleen maar toe, de laatste jaren is iedereen die wajong maar ingeduwd, en de helft vind het maar mooi makkelijk en prima en heeft volstrekt geen intentie iets van zijn of haar leven te maken. Ik ken er een aantal in mijn omgeving die bijstand hebben of wajong en ik ben blij dat het weer eens goed onderzocht word. alleen jammer dat dit niet veel eerder gedaan is. En als je terecht wajong ontvangt hoef je je ook geen zorgen te maken dan zal je gewoon weer afgekeurd worden.
Een IVA uitkering krijg je niet zomaar. Je vraagt in 1e instantie een WIA-uitkering aan. Vervolgens word je door de arbeidsdeskundige en de verzekeringsarts gekeurd. Als zij van mening zijn dat je idd niet kunt werken, dus minstens 35% arbeidsongeschikt bent, dan zullen ze je afkeuren. Het is alleen geen garantie dat je dan volledig wordt afgekeurd (80-100%). Je kan bv ook voor 45-55% afgekeurd worden, of bv 65-80%, ik noem maar wat. Ook is het nog maar de vraag wát voor een uitkering je krijgt. De WIA heeft nl een loongerelateerde uitkering (LGU), een loonaanvullende uitkering (LAU1 of zelfs LAU2), en een vervolguitkering (VVU). Een van deze uitkeringen krijg je wanneer je dus wordt afgekeurd maar 'niet duurzaam arbeidsongeschiktbent', dus dat je met andere woorden nog eventuueel wél zou kunnen werken of er verwacht wordt dat je gezondheid vooruit kán gaan. Een IVA-uitkering moet je in principe niet eens wíllen hebben. Die wordt nl toegekend op het moment dat iemand 'duurzaam arbeidsongeschikt' is. Vaak zijn dat mensen die heel ernstig ziek zijn en niet meer beter worden.
Daarnaast is het ook nog zo dat je alleen een wia aan kan vragen vanuit een wekende situatie en dat was bij ts niet het geval voor zover ik heb begrepen. Als ze in aanmerking zou komen voor ene wia zou de wajong afgewezen zijn want de regels zijn zo dat je ten alle tijde maar voor 1 soort uitkering in aanmerking komt omdat ze elkaar als het ware opvolgen. @ jessy, een iva is inderdaad even slikken als dat op je papieren staat, maarja soms is het niet anders
Ik heb een wajongstatus en krijg via de WIA uitbetaald. Jij hebt daar nu niets aan. Je moet een arbeidsverleden opbouwen. Ik werk naast de Wajong en stuur iedere maand mijn loonstroken in. Er zit een soort 'belongingssysteem' in zodat mensen gemotiveerd blijven om te werken met een uitkering. Dus dat de uitkering niet hoger is dan wat ik zou verdienen zeg maar. Hierdoor heb ik arbeidsverleden opgebouwd en bestaat er een uitbetaling via de WIA. Ik zal mijn wajongstatus altijd blijven houden. Wat je kan doen is inderdaad op belastingen vrijstelling aan vragen (dat scheelt behoorlijk) Je hebt jaarlijks een gehandicaptentoeslag of zoiets (wat iemand anders hier al noemde, omdat je chronisch ziek bent) Alle mogelijke toeslagen onderzoeken waar je recht op hebt. Verder zou ik me als ik jou was gaan richten op 2e hands babyspullen en krijgertjes. Dat is echt niet minder, sterker nog, soms is het zelfs veel leuker en kan je er nog heel veel van maken. Wees creatief, met alles. Je zou bij de gemeente kunnen informeren welke hulp zij nog extra zouden kunnen bieden in jou/jullie situatie. Soms zijn hier potjes voor. Via de gemeente is het soms wel mogelijk een soort lening te krijgen, die zijn goed geregeld en zullen jou niet 'leeg melken'. Verder heb je in sommige situaties recht op bv één keer in de zoveel jaar een nieuwe wasmachine. Ik weet niet of dat nu nog steeds zo is, maar ik zou in ieder geval er naar toe gaan en goed informeren of er iemand is die jou de weg kan wijzen.