Het klopt dat er maar 1 uitkering tot uitbetaling kan komen. Ik heb een wajongstatus en krijg uit betaald via de WIA. Als de WIA stopt val ik automatisch terug in de Wajong. De WIA betaald uit omdat het hoger is.
Een WIA aanvragen kan ook wanneer je niet hebt gewerkt. Het dagloon wordt dan vastgesteld aan de hand van het WML. Verder kan je een WIA-uitkering hebben en tevens een WAJONG uitkering ernaast, dit noemen ze samenloop.
Wia is niet altijd hoger hoor , mijn exwerkgever had her en der wat uitbetaalfouten gemaakt dus is mijn wia veel lager dan hij zou moeten zijn, dus dat gaat niet altijd op dat die hoger is, ligt helemaal aan de situatie waarin je zit. Goed van je dat je wel werkt met je wajong, werk je veel?
op je betaalspecificatie wordt idd maar 1 wet uitbetaald. In de systemen gaat dit anders de WIA wordt idd op de WAJONG gekort of andersom (ligt idd aan de situatie) maar in sommige gevallen wordt beide uitbetaald, alleen komen ze uiteindelijk bij uitbetaling in 1 potje terecht.
Waarom vraag je niet bij uwv wsw indicatie aan zodat je bij de sociaal werkvoorziening kan werken dat is een werkplaats met aangepast werk voor mensen met een beperking. Ik heb een vriendin zei is ook 80%-100% afgekeurd en heeft zelf voor sociaal werkvoorziening gekozen en werkt al 1 jaar maar jammer genoeg is zei in depressie gegaan omdat zei het niet geschikt werk vond (psychisch kon ze het niet verdragen en lichamelijk) Zei heeft een vast contract en wil nu daar weggaan maar dat kan ze niet doen omdat zei bang is dat haar wajong uitkering kan verliezen... Zei heeft ook 2 kleintjes in huis als ik in haar plaats was dan zou ik voor thuis zitten kiezen omdat ze heel veel energie nodig heeft om haar 2 kleintjes te verzorgen en hierbij ook nog paar uurtjes werken word echt teveel. Kan zei aan uwv doorgeven dat ze wilt stoppen omdat zei haar 2 kleintjes thuis wilt verzorgen, en wanneer ze gaat werken geen energie meer heeft om thuis door te werken i.v.m klachten.
Ik heb eigenlijk nooit anders gedaan. Vanaf het begin al geprobeerd om gewoon aan de slag te gaan. Ik doe er alleen 10 keer langer over om iets gedaan te krijgen (ik heb bv best heel lang erover gedaan om mijn opleiding af te krijgen). Ik heb met periodes meer dan 28 uur gewerkt (in de zorg, dus ik verdien best wel goed), nu lukt me dat niet en werk ik er 12. Het is voor mij persoonlijk niet een optie om helemaal thuis te zitten, maar dat ligt aan ieder zijn situatie. Ik kan er ook echt wel bij werken, dus zou het onterecht zijn om dat niet te doen.
Zou kunnen wat dat betreft heb ik er te weinig verstand van hoor. Ik heb het pas uitgelegd gekregen van degene die over mijn 'zaak' gaat en ik kon merken dat die man er echt heel erg veel vanaf wist. Als je een willekeurig persoon bij het UWV aan de lijn krijgt, snappen ze het zelf vaak niet In ieder geval is mijn situatie wel zo dat de WIA uitkeert en dat ik de WAJONG als 'back up' heb. In mijn geval is het dus ook zo dat de WIA hoger is dan de wajong.
De vraag is of ze meer energie over zal houden om goed voor haar kindjes te zorgen en meer te doen als ze niet buiten de deur werkt. Het lijkt vaak wel zo dat werken buiten de deur nog veel meer erbij is, maar buiten de deur motiveert ook om in beweging te komen, om op te staan, geeft regelmaat en je doet automatisch meer op een dag ect ect. Soms is het juist heel goed als je jezelf over een punt heen moet zetten, zeker als het gaat om psychische problemen.
Hey meid, Hier zelfde schuitje ben 100% afgekeurd wat absoluut niet fijn is. Je krjigt gelijk een stempel opgedrukt. Erg frustrerend want tot nu toe heb ik nog geen bedrijf etc gevonden die me willen. Want je ben "gehandicapt". Terwijl bedrijven goedkoper zijn door mij aan te nemen ze krijgen subsidies. En ben nooit ziek ik bedoel zou me nooit snel afmelden wanneer ik ziek ben. Maar je wajong gaat nog aantal keren omhoog. De laatste keer is dat je 23 bent en dat bedrag hou je. Ik weet zelf niet of er nog aanvullingen zijn. Vast wel. Heb in de tijd dat ik de wajong heb toegewezen ook van de "potjes"gehoord, maar ik wil niet van alles "profiteren" Ik heb er recht op dat weet ik. Maar ik wil niet aldoor afhankelijk zijn... Ik wil niet de stempel bedrukt krijgen: ow weer zo'n uitkeringtrekker, maar zo ben ik niet... Dit is voor mij al genoeg...Het liefst werk ik gewoon het max uur wat ik aan kan, niet veel maar toch mee draaien in deze maatschappij. Maar helaas.....maar op een dag dan zal het vast gaan lukken met medewerking van deze .......maatschappij succes
Als ze hier achter komen kun je flinke boete krijgen. Je krijgt namelijk nog een klein bedrag in de uitkering extra als "alleenstaande"daar heb je niet recht op als je samenwoont. Ik ben in 2009 samen gaan wonen en heb dit DUIDELIJK door gegeven aan het UWV. En ze zijn stukken kwijt geraakt.. Dus ik kan nu terug betalen. Van 2009-mei 2011. Is niet super groot bedrag maar let echt op. heb bezwaar ingediend maar omdat zij de stukken niet hebben en ik wel.. zien ze dat niet als bewijs.. want zij hadden de stukken ook moeten hebben... ( tja hier gaat het rommelig, mijn dossier was iik keer weg geraakt, kreeg ik de schuld.. ja hoor ik maak me dossier kwijt, bleek dat ie in Amsterdam lag.. hmmmm 200 km verder op ) Als je samenwoont word het geld van je partner ook meeberekend. Je uitkering gaat niet omlaag, dat ene bedragje gaat er af "het alleenstaand bedragje" maar voor toeslagen enz... word inkomenvan je partner ook bekeken....
Ligt ook aan hoe jezelf bent denk ik. Ik heb voormezelf een dag ritme gemaakt. Door de weeks voor half negen er uit. En om 22.00 uur in. soms is dat wel later. Dit deed ik al voor dat ons zoontje er was. In weekend mag ik uitslapen. Nou ja gebeurt niet meer. We hebben een hond die vaak uit moet. We gaan naar babyzwemmen. We wandelen. Ik doe veel in een dag. ALs je je zelf goed kan motiveren in dag ritme krijgen dan lukt dat wel.
Ja misschien, maar werken brengt meer dan alleen dat he. Daarbij vind ik nog steeds dat als je het half kan, het ook half moet doen, want leven is helaas naast lusten ook lasten. Maar goed, dat wordt een hele discussie. Het is mijn instelling. Iedereen is ook anders en een status als dit krijg je niet voor je wintertenen. Ik ben in ieder geval wel blij dat ik mijn werk heb, ik noem ook nooit dat ik in een wajongpositie zit bij sollicitaties. Ben je niet verplicht. Ik noem het na mijn proeftijd als er ziekte is waarbij dat van belang is.