nul uren contract en onregelmatige weken

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door jumphola, 3 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Goedemorgen,

ik heb een nuluren contract en werk iedere week verschillende uren .Soms meer en soms minder.
    21 Januari werk ik er een jaar, nu vraag ik me af hoe de hoogte van de zwangerschapsuitkering word berekend.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste jumphola,

Je wilt weten hoe het dagloon van de zwangerschapsuitkering wordt berekend wanneer je werkt op basis van een 0-uren contract.

Het dagloon van de zwangerschapsuitkering wordt berekend over het SV-loon dat je verdiende in de referteperiode. De referteperiode is een periode van een jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je verlof.
    Dit totaal verdiende SV-loon in de referteperiode wordt vervolgens gedeeld door 261. De uitkomst is je dagloon. De zwangerschapsuitkering is 100% van dit dagloon.

Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering (kies voor “als je een werkgever hebt”) vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn

UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Dank voor de reactie , heel dom misschien maar
    Ik begrijp het nog steeds niet. Is het mogelijk
    Dit nog iets meer toe te lichten.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste jumphola,

Je vraagt naar een toelichting op de uitleg over de berekening van de hoogte van je zwangerschapsuitkering. Graag help ik je verder.

We kijken wat je gemiddeld per dag hebt verdiend. Hiervoor kijken we een jaar terug naar het loon waarover je sociale verzekeringspremies hebt afgedragen. De laatste maand voor je verlof wordt niet meegenomen in deze berekening. Het gemiddelde dat we hebben berekend noemen we je dagloon. Dit dagloon krijg je tijdens je verlof vijf dagen per week voor de volle 100% uitgekeerd.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Doménique
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Dank voor de toelichting.

Mijn werkgever geeft aan dat als ik ik 4 mnd zwangerschapsverlof heb ik ''uit dienst word gemeld'' omdat de salarisadministratie loopt via Payroll Select, en dit is afgesproken onderling. Er is nog niet bekend of ik dan mag terug komen , er word verwacht dat ik tijdens mijn verlof terug kom om het een en ander te bespreken met elkaar.

Geldt dan de zelfde berekening? of kom ik dan in een ziektewet uitkering of een ww uitkering terecht en krijg ik 70% van mijn huidige salaris en daar dan 100% van.
    Excuus voor de vele vragen maar ik weet graag waar ik aan toe ben wat betreft de financien.

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Jumphola,

Wanneer je contract voor of tijdens je Zwangerschapsverlof stopt, verandert dat niets aan de hoogte van je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering.
    Denk er wel om dat je doorgeeft dat de uitkering dan op je eigen bankrekening gestort moet worden en niet via je werkgever loopt.

Wanneer je na afloop van je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering geen nieuw werk gevonden hebt, kun je WW aanvragen.
    Tenzij je na je verlof ziek bent, in dat geval meld je jezelf bij UWV ziek na je verlof.

Bij de WW of Ziektewet zul je meestal wel in inkomen achteruit gaan.
    De WW betaalt de eerste twee maanden 75% en vanaf de derde maand 70% van je dagloon.
    De Ziektewet betaalt 70%.
    Alleen wanneer je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap of bevalling dan is de Ziektewet 100% van je dagloon.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina