Half januari 2012 kreeg ik mijn laatste ww. Ik was op dat moment bezig met een UWV-vergoede reintegratie training die ik met certificaat heb afgesloten midden 2012. Aangezien ik geen inkomen had heb ik een aantal freelance klussen aangenomen en deze netjes gemeld bij de belasting als inkomsten overige werkzaamheden. Ik ben dus geen eigen bedrijf gestart aangezien ik sowieso niet aan de 1225 uren norm kon komen ivm de cursus die ik volgde (en die ik volgens diverse partijen niet als bedrijfsactiviteit (uren) kon laten gelden). Totaal heb ik met freelance werk zo'n 9000 euro omzet gemaakt. In 2013 heb ik alles nog eens goed op een rijtje gezet en heb me per april in laten schrijven als eenmanszaak. Hoewel het met de inkomsten dit jaar een stuk minder gaat kom ik waarschijnlijk wel aan de urennorm, ik werk ruim 30 uur per week. Mijn vragen: - kan ik gebruik maken van de ZEZ regeling, en op basis waarvan? Dus op de omzet van 2012 of op de ruim 1225 uren van 2013? - hoe zit dat precies met de uren van 2013; ik ben 11 december uitgerekend en zal dus zo'n anderhalf a 2 maand gebruik maken van de ZEZ uitkering, als ik daar idd recht op heb. Het zou kunnen dat voordat mijn verlofdatum aanbreekt ik nog niet mijn minimaal 1225 uren heb kunnen werken. Kan dat dan niet meer, of mag ik per verlofweek een aantal uur opschrijven als 'werkuren maar met zwangerschapsverlof', bijv. net zoveel als ik tot dan toe gemiddeld werkte (of misschien is daar een norm voor?) zodat ik toch nog aan de urennorm kan voldoen voor de startersaftrek en/ of de ZEZ uitkering?
Beste Trieneke, Je hebt een aantal vragen over het recht op ZEZ. - kan ik gebruik maken van de ZEZ regeling, en op basis waarvan? Dus op de omzet van 2012 of op de ruim 1225 uren van 2013? In 2012 had je inkomsten als freelancer. Dit zou volgens de algemene regels voor berekening van je ZEZ dan de basis zijn voor de hoogte van deze uitkering. - hoe zit dat precies met de uren van 2013 Bij de aanvraag geef je het geschatte inkomen op voor 2013 en/of je verwacht aan de urennorm te gaan voldoen. De betaling van de ZEZ is meestal op basis van voorschot. Het uitkeringsrecht wordt achteraf na vaststelling inkomen/uren door de belastingdienst definitief berekend. De wetgeving biedt een aantal mogelijkheden om af te wijken van de algemene berekenwijze. Hiermee zou in de meeste gevallen een erg lage of zelfs geen betaling van de uitkering voorkomen moeten worden. UWV Webcare Team is echter niet bevoegd om deze beoordeling te doen. Pas bij een feitelijke beoordeling van je aanvraag zal duidelijk zijn of je aan de voorwaarden voldoet om je uitkering te baseren op het feit dat je in 2013 gaat voldoen aan de urennorm. Actuele informatie over de ZEZ vind hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor je reactie. Het enige wat me nu nog niet helemaal duidelijk is is het volgende: Ik zal dus eind van dit jaar 6 tot 9 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof opnemen. Betekent dat dat ik voor die weken geen uren kan opgeven om aan de 1225 uren-norm te voldoen? Of staat hier een vast aantal uur per week voor, of wordt dit berekend op basis van een bemiddeling? Ik realiseer met trouwens net dat die uren-norm afkomstig is van de belastingdienst, dus misschien dat UWV-webcare op dat onderdeel van mijn vraag sowieso niet echt antwoord kan geven?
Beste Trieneke, Je wilt graag weten hoe je verlof van invloed is op de berekening van de urencriterium. UWV neemt de urencriterium over van de Belastingdienst. De Belastingdienst bepaald de voorwaarden voor de berekening. Op de website van de Belastingdienst vind je wel informatie over de urencriterium. Ik wens je een fijne zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare