Wajong en kinderopvangtoeslag

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Carino, 11 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Hallo,

    Ik ontvang een Wajong uitkering omdat ik niet in staat ben om te studeren en werken tegelijk. Ik ben HBO student en blijf een uitkering ontvangen totdat ik ben afgestudeerd en werk heb.
    Vanaf februari 2013 begin ik met stage. Ik heb dan 1 dag per week opvang nodig voor mijn dochter.

    Nu lees ik dat ik niet zomaar kinderopvangtoeslag kan aanvragen. Ik heb dan ook een bijdrage van het UWV of de gemeente nodig?

    Kunt u mij vertellen hoe ik de toeslag kan regelen? Ik heb wel een toeslagpartner en hij werkt fulltime.

    Bedankt.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Carino,

    Ontvang je een Wajong-uitkering en volg je een re-integratieactiviteit aangeboden door UWV?

    Je kunt dan maximaal 20,1% van de kosten voor kinderopvang vergoed krijgen van UWV.
    Alleen voor het eerste kind wordt een hoger percentage vergoed, namelijk 21,1% van de kosten.

    Er geldt wel een maximum voor het bedrag per uur:

    - dagopvang €6,25 per uur
    - buitenschoolse opvang €5,82 per uur

    Voor gastouderopvang geldt een maximumbedrag van €5 per uur.

    Daarnaast kun je voor de kosten van de kinderopvang mogelijk ook een bijdrage krijgen van de belastingdienst.

    Actuele informatie over de vergoeding kinderopvang en het aanvraagformulier kun je vinden door op www.uwv.nl te zoeken op: “wat houdt de Wet Kinderopvang in”

    Met vriendelijke groet,

    René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  3. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Bedankt voor de reactie.

    Ik volg geen re-integratietraject aangezien ik nog studeer. Voor mijn studie moet ik 1 onbetaalde dag stage lopen. Daar heb ik opvang voor nodig.
    Ik krijg juist een Wajong omdat ik dan onbelemmerd mijn studie af kan maken. De Wajong stopt wanneer ik afgestudeerd ben en kan werken.

    Ik zou graag weten of ik dan die 20% toeslag kan aanvragen?
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker


    Beste Carino,

    Je geeft aan dat je geen re-integratietraject bij UWV volgt.

    Je hebt dan helaas geen recht op een vergoeding kinderopvang van UWV

    Met vriendelijke groet,

    René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina