Op 1 augustus is mijn contract van 20 uur per maand naar 16 uur per maand gegaan. Per 21 augustus ben ik met zwangerschapsverlof gegaan. Nu is mijn vraag welke uren betalen jullie uit aan mijn werkgever? De 20 uur per maand of de 16 uur per week? Alvast bedankt voor de reactie.
Beste Nijn84, UWV berekent het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) over het loon van de laatste (maandelijkse of vierwekelijkse) loonperiode voorafgaand aan het verlof. Welke periode dat in jouw geval is, hangt er dus vanaf of je per kalender maand of per week of vier weken wordt betaald. Word je per maand betaald, dan kun je dit zelf narekenen met behulp van je loonstrook van juli en de beslissingsbrief van UWV over je WAZO. Deel het SV-loon (dat deel van je loon waarover je socialeverzekeringspremies betaalt) door het aantal werkdagen in een maand: 21,75. Krijg je per week of 4 weken betaald, dan moet je het SV-loon van de laatste vierwekelijkse reeks (1 t/m 4, 5 t/m 8, etc.) delen door 20 werkdagen. Het bedrag dat je dan krijgt, moet overeenkomen met het dagloon uit de WAZO-beslissing. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dus als ik het goed begrijp krijg ik mijn verlof volgens de 20 uur per maand uitbetaald omdat ik "pas" per 1 augustus ben begonnen met 16 uur per week werken.
Beste Nijn84, Klopt. Je werkte de laatste loonperiode voor je verlof 20 uur. De hoogte van je WAZO-uitkering wordt daar op gebaseerd. Fijn verlof en een goed weekend. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare