Nog niet klaar om te werken

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door juf21, 15 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Goedemorgen,

Een paar maanden geleden startte een moeilijke tijd voor ons. Ik werd opgenomen met 27 weken zwangerschap en de kleine had een groeiachterstand. Er werd ons verteld dat hij het misschien niet zou halen. Twee weken later is hij geboren. Hij woog ruim een kilo. De maanden erop hebben wij grotendeels in het ziekenhuis doorgebracht. Het was een enorm intensieve en heftige tijd.

Nu zijn we al een paar weken thuis en mijn verlof loopt straks af. Ik zal nog 4 weken moeten werken. Mijn directeur wil dat ik ze thuis blijf. Ze gaat toch de invaller niet voor de klas weghalen voor die laatste weken, en als ik ze nu thuis blijf heb ik nog bijna 3 maanden extra (met de vakantie erbij) en ben ik weer helemaal fit voor het nieuwe schooljaar.
    De stichting (die ontzettend bekend staat bij de bond omdat ze hun personeel heel slecht behandelen) wil dat ik in die weken al mijn ouderschapsverlof opneem, omdat ze zich zorgen maken om mijn vitaliteit.

Zelf voel ik me eerlijk gezegd nog niet heel goed. Ik kom de dagen wel door, maar merk de laatste tijd wel dat ik de simpelste tegenslag al slecht kan handelen: als ik beneden kom en het aanrecht staat vol vaat dan kan ik al janken.
    Ik denk echt dat ik die laatste vier weken van het schooljaar nog nodig heb. Ik ben bang dat als ik ze nu ga werken, dat ik verder in de put raak en in september misschien niet fit genoeg ben. En dat wil ik niet, ik wil er dan graag weer voor 200% zijn.

Daarnaast merk ik dat het met de kleine nog niet gaat zoals het moet. Hij brengt elke avond uren bij mij aan de borst door om de prikkels van de dag te verwerken. Ik heb in de afgelopen twee weken veel visite gehad en zat toen met een enorm overstuur kind, omdat hij niet aan de borst kon. Ik vrees voor zijn ontwikkeling als hij voor vier weken drie dagen naar (twee verschillende) oppas moet. Vanaf de zomer ga ik minder werken en ouderschapsverlof opnemen, dus dan heeft hij maar twee dagen oppas nodig.

Mijn huisarts vindt dat ik een afspraak moet maken bij de arbo.
    Ik weet zeker dat een afspraak bij de arbo niet in goede aarde zal vallen bij de stichting. Dus ik weet niet goed waar ik nu verstandig aan doe.
    Naar de arbo gaan, of toch gewoon gaan werken en maar zien hoe het me af gaat?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Juf21,

Jee wat heftig, wat jullie hebben meegemaakt met jullie kindje! Ik kan het me volledig voorstellen, dat het verstandiger is deze laatste weken voor de zomervakantie nog even niet te werken. Dan kan je er na de vakantie hopelijk weer helemaal hersteld tegenaan. Op zich fijn dat je directeur je ook nog niet wil laten werken. Alleen vraag je jezelf af of ze wel van jou kunnen verlangen dat je ouderschapsverlof opneemt.

Ouderschapsverlof opnemen, dat is een keuze waartoe ze je niet kunnen verplichten. Maar misschien zijn er ook andere mogelijkheden. Allereerst verlenging van je zwangerschapsverlof. Dit is namelijk mogelijk als je kindje langer dan 7 dagen is opgenomen in het ziekenhuis. Uit je bericht kan ik niet opmaken dat deze verlenging bij jou al is toegepast. Mocht dit nog niet zo zijn, dan kan je dit dus aanvragen. Meer informatie hierover vind je hier.

Een tweede mogelijkheid is jezelf ziek melden. Uit je bericht maak ik op dat het nog helemaal niet goed met je gaat. Lukt het je nog niet om te werken vanwege je situatie? Meld jezelf dan ziek bij je werkgever. Wanneer je ziek bent vanwege je zwangerschap of bevalling, dan kan je werkgever je bij UWV ziek melden. Als ook UWV van mening is dat je ziekte door je zwangerschap of bevalling komt, dan vergoedt UWV jouw Ziektewet-uitkering aan je werkgever.

Meer informatie over ziek melden vanwege je zwangerschap of bevalling vind je hier.

Het is rot dat de stichting waarvoor je werkt wat “lastig” is. Maar vergeet niet dat jou gezondheid het allerbelangrijkste is!

Ik wens je sterkte met deze situatie en heel veel geluk samen met jullie kindje.

Met vriendelijke groet,

Ellen

UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina