Goedendag, Ik heb een wajong uitkering en ben volledig afgekeurd. Nu zou ik graag een Mbo opleiding willen gaan volgen om zo de kansen op werk te vergroten aangezien ik graag zou willen werken en dat met mijn huidige diploma (havo) niet kan. Echter las ik op het internet dat als je een studie gaat volgen je nog maar 25% van het minimum loon aan wajong krijgt. Dat zou betekenen dat ons inkomen met 600 euro minder word en dan natuurlijk ook nog de kosten van de opleiding erbij. Als dat zo is dan kunnen wij als gezin helaas niet meer rondkomen. Klopt het dat als je een opleiding gaat volgen de wajong naar 25% gaat? En is dat ook zo bij een eventuele BBL opleiding?
Beste Ejra, Je denkt erover om een MBO opleiding te gaan doen. Nu wil je weten of dit gevolgen heeft voor je Wajong-uitkering. Je hebt gelezen dat de uitkering dan naar 25% gaat. Ik wil je vraag graag beantwoorden. Er zijn twee mogelijkheden: Heb je voor 1 januari 2010 voor de eerste keer Wajong aangevraagd, dan val je onder de oude Wajong. In dit geval heeft het geen gevolgen voor je uitkering als je een opleiding wilt gaan doen. Als je studiefinanciering krijgt heeft dit geen invloed op de hoogte van je Wajong-uitkering. Houd er in dit geval wel rekening mee dat de Wajong wel de hoogte van de studiefinanciering kan beïnvloeden. Heb je op of na 1 januari 2010 voor de eerste keer Wajong aangevraagd, dan val je onder de nieuwe Wajong. Als je studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren krijgt, dan heb je recht op 25% van het minimumloon. Vanaf 1 januari 2015 wordt de Participatiewet van kracht. Dit houdt in dat je een herbeoordeling krijgt als je een oude Wajong hebt. Heb je een nieuwe Wajong? Dan heeft UWV al beoordeeld of je kunt werken en krijg je hier een bevestiging van. Kun je volgens UWV nog werken? Dan kan je uitkering per 1 januari 2018 van hoogte veranderen. Ga je een BBL opleiding doen? Dan kort UWV in beide situaties het inkomen dat je met werken verdient op je Wajong-uitkering. Wil je een opleiding gaan volgen, overleg dan altijd wel eerst met de arbeidsdeskundige. Hij/zij kan je misschien ook al een inschatting geven van wat de Participatiewet voor jou gaat betekenen. Ik hoop dat je snel een leuke opleiding vind. Veel succes ermee. Actuele informatie over de verschillende soorten Wajong en de Participatiewet vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare