ziek en einde contract

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by mamasinds08, Oct 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamasinds08

Jun 20, 2013
    16
    0
    0
    friesland
    Hallo,

Ik ben 3 maanden geleden bevallen. Tijdens mijn verlof is mij verteld dat ik geen verlenging krijg en mijn contract eindigd begin december. (ik heb 3x verlenging gehad en moest een vast contract)Officieel moet ik volgende week weer werken, maar ik zit tegen een depressie aan. Ik heb contact gehad met mijn leidinggevende en ze vertelde mij dat ik wel moet proberen om te komen anders zou het UWV heel moeilijk kunnen doen en het consequenties kan hebben voor het bedrijf maar ook voor mij. Ik zie werken echt niet zitten, ben al te lang door gegaan en kom nu voor mezelf op. Hoe zit dit?
    Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Mamasinds08,

Ik begrijp je vraag "Hoe zit dit?" niet goed. Kun je aangeven waar je precies informatie over wilt krijgen? Dan kan ik een gerichter antwoord geven.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. mamasinds08

Jun 20, 2013
    16
    0
    0
    friesland
    Excuses, ik zal wat duidelijker zijn.

Officieel moet ik maandag weer werken na 16 weken verlof. Omdat ik tegen een depressie aan zit, heb ik mijn leidinggevende gebeld en de situatie uitgelegd. Echter wil zij dat ik maandag gewoon kom en het op z'n minst probeer. Deed ik niet, dan zou het, volgens mijn leidinggevende, consequenties kunnen hebben voor mij, maar ook voor het bedrijf.
    Mijn contract loopt af begin december, dus kom ik in de Ww. Ik begrijp alleen niet waarom het consequenties zou kunnen hebben als ik de ziektewet in ga. Mijn vraag aan u of u dit voor mij kan uitleggen.

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Mamasinds08,

Je werkgever mag niet beoordelen of je kunt werken. Twijfelt je werkgever aan je ziekmelding? Dan moet hij dat laten beoordelen door de arbodienst. Wel heeft je werkgever verplichtingen met betrekking tot je re-integratie. Wanneer hij hierover met je in gesprek wil, moet je daaraan meewerken. Een werknemer heeft immers ook re-integratieverplichtingen.

Ben je na afloop van het dienstverband nog ziek, dan moet je werkgever je ziek uit dienst melden bij UWV. Je krijgt zolang je nog in dienst bent loon bij ziekte. Na afloop van je contract krijg je een ziektewet-uitkering van UWV. Wanneer je weer beter bent, of door UWV hersteld wordt verklaard, kun je een WW-uitkering aanvragen.

Wat je werkgever met de consequenties voor het bedrijf en voor jou bedoelt, zou je aan je werkgever moeten vragen. Voor jou zie ik geen nadelige gevolgen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. mamasinds08

Jun 20, 2013
    16
    0
    0
    friesland