Ik heb een Wajong uitkering voor 80-100% en werk momenteel een paar uurtjes per week. Mijn contract loopt af op het moment dat ik anders met verlof zou gaan en ik moet dan ook stoppen met werken omdat ik niet een kind en een baan tegelijk aan kan. De Wajong wordt vanaf deze zomer dus weer mijn enige inkomen. Ik ben getrouwd. Verandert er iets voor mij, behalve dat ik natuurlijk moet doorgeven dat mijn werk stopt?
Beste Assje, Als je uitgerekende datum binnen 10 weken na het einde van je contract is heb je recht op een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Deze uitkering vraagt je werkgever voor je aan. De uitkering wordt gekort op je Wajong-uitkering net zoals dat nu met je loon het gebeurt. Als deze uitkering afgelopen is wordt je Wajong-uitkering weer volledig betaald. Aan de Wajong geef je dus door dat er een WAZO voor je is aangevraagd en dat je contract niet is verlengd. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Maar mijn uitkering wordt nu helemaal niet gekort, want ik werk maar een paar uur en verdien dus nagenoeg niets, omdat ik over dat loon geen loonheffingskorting meer krijg (kortom: je levert dan vrijwel alles in als belasting). UWV zei dat ik pas een loonstrookje hoef door te geven als ik meer dan 250 euro per maand verdien, maar ik verdien nog niet eens de helft en mag het dus houden bovenop mijn uitkering. Ik gebruik dit geld om de reiskosten naar mijn werk te betalen (en werk dus eigenlijk op therapeutische basis). Overigens heb ik een zogenaamd 'nul uren contract', waardoor ik soms wat meer en soms wat minder uren werk. Als ik niet hoef te werken of ziek ben, krijg ik ook geen geld. Heb ik dan überhaupt wel recht op zo'n uitkering? Is het in mijn situatie wel verstandig zo'n zwangerschapsuitkering aan te vragen? Ik heb namelijk helemaal geen zin in allerlei rompslomp waarmee ik uiteindelijk mogelijk financieel nog slechter af ben ook door het korten. Of kan ik dit niet voorkomen?
Beste Assje, Als je Wajong niet lager wordt omdat je niet zoveel verdient dat dit gevolgen heeft. Dan hoef je dat ook niet van de WAZO te verwachten. De hoogte hiervan wordt namelijk berekend over de verdiensten die je in de 4 weken of maand voorafgaand aan je verlof had. Het maakt niet uit dat je een nul-uren contract hebt. UWV kijkt gewoon wat je verdient hebt in die periode en berekend het gemiddelde daarvan. Van het dagloon dat hier uit komt krijg je 100% betaald. Deze uitkering duurt minimaal 16 weken. Als je gestopt bent met werken heb je geen reiskosten en is het bedrag misschien een welkom extraatje. Of je deze uitkering door je werkgever wilt laten aanvragen is jouw keus uiteraard. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare