Zwanger en verschillende bijbaantjes.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Tiraa, 24 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tiraa

Tiraa Niet meer actief

Ik ben nog maar pril zwanger, maar toch loop ik met deze vraag rond.

Ik heb 3 0-urencontracten bij verschillende bedrijven. Ik werk niet veel ( wegens studie die ik dit jaar nog afrond ). Bij baan 1 werk ik standaard 8 uur per week, niet meer en niet minder. Ik krijg betaald via een payrolling bedrijf. Baan 2 wanneer zij werk hebben en ik kan, +/- 10 uur/maand, soms veel meer ( +/- 25/maand en soms helemaal niks ( afgelopen 2 maand). Baan 3 wil ik gaan opzeggen.

Wat krijg ik nou voor uitkering voor mijn zwangerschap? Wat moet ik allemaal regelen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tiraa,

Op basis van een dienstverband heb je recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Als je in de tien weken voor je uitgerekende datum voor drie werkgevers hebt gewerkt, krijg je voor ieder dienstverband een WAZO-uitkering. Als je ‘baan 3’ meer dan tien weken voor je (uitgerekende) bevallingsdatum opzegt, heb je op basis van dit dienstverband geen recht op uitkering.

De WAZO wordt gebaseerd op het loon dat je verdient in de laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan het verlof. Hoeveel je krijgt, hangt er dus vanaf hoeveel je gaat werken in die periode.

Zelf hoef je hier niet zoveel voor te regelen. Je kunt bij je werkgever aangeven wanneer je met zwangerschapsverlof wilt. Dat kan 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum, dat mag je zelf kiezen. Afhankelijk van de ingangsdatum heb je na de bevalling nog 10 tot 12 weken bevallingsverlof (het totale verlof is altijd 16 weken).

Je werkgever vraagt het verlof voor je aan. Hij geeft daarbij aan wanneer het moet ingaan. Dit kan namelijk per werkgever verschillen. Overleg met je werkgever hoe je betaald wilt krijgen. UWV kan de uitkering aan jou betalen, maar ook aan je werkgever, die het vervolgens met je salaris verrekend.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Tiraa

Tiraa Niet meer actief

En als ik nu toch besluit door te gaan met de studie? Krijg ik dan nog een uitkering?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tiraa,

De enige voorwaarde voor de WAZO is dat je werkt in de 10 weken voorafgaand aan je uitgerekende bevallingsdatum. Dat je daarnaast nog studeert, is niet relevant. De hoogte van de uitkering wordt gebaseerd op je laatstverdiende loon. Als je meer studeert en minder werkt, zal je uitkering dan lager zijn. Als je meer werkt, wordt je uitkering hoger.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina