Hoi, sinds een aantal jaren ontvang ik een Wajong uitkering i.v.m. Borderline Persoonlijkheidsstoornis. Ik werk dus niet (heb ook jaren intensieve therapie moeten volgen), zit al een aantal jaren thuis, en heb inmiddels een dochter van 6,5 maand. Nu heb ik sinds kort een hobby, naaien. Ik maak o.a. baby draagzakken voor haar. Ik heb nu gemerkt dat er veel mensen geinteresseerd zijn en mij benaderen met de vraag of ik ook verkoop. Het leek me leuk en wel zo handig een webshop hiervoor op te richten en daarbij een 'naam' te gebruiken. Het betreft dus een webshop met zelfgemaakte producten uit hobby. Nu verwacht ik niet enorm veel hiermee te verdienen, laat staan er van te kunnen leven. Nu vroeg ik me af, wat dit zou betekenen voor mijn uitkering. Ik heb begrepen dat je je dan moet inschrijven bij de KVK, en belasting moet afdragen. Ik neem aan, dat ik dit ook zal moeten melden bij het UWV natuurlijk. Wat zijn dan de vervolgstappen ? Hoever wordt de uitkering gekort, of wordt hij zelfs helemaal ingetrokken ? Wordt er iets gecompenseerd daar ik ook belasting zal moeten afdragen ? Het lukt me helaas niet er naast ook te moeten werken, sinds kort ben ik ook opnieuw bij het GGZ aangemeld (wel ambulant) en echt werken gaat gewoon niet. Desondanks leek het me wel fijn, als ik me toch op deze manier een beetje nuttig kan maken in de maatschappij met iets waar ik ook plezier in heb. Ik accepteer ook dat de uitkering dan waarschijnlijk gekort zal worden (als dat betekent dat ik een webshop kan beheren incl. KVK inschrijving). Dat is het probleem dus niet. Maar wat houdt het verder voor de financiën en uitkering in ?
Beste Selena149, Je mag werken vanuit Wajong, maar dit heeft bijna altijd invloed op de hoogte van je uitkering. Hoe hoog je uitkering wordt, hangt echter af van de afspraken in je participatieplan. Dit is zonder je gegevens dus onmogelijk te beoordelen. Ik raad je aan om via UWV Telefoon (0900 9294) een afspraak met je arbeidsdeskundige te maken. Hij kan voor je berekenen hoe hoog je uitkering wordt en eventueel je participatieplan aanpassen. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel succes met je eigen onderneming. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo, een participatieplan zegt me niets. Ook heb ik geen idee wie mijn arbeidsdeskundige is. Ik ben een aantal jaar geleden afgekeurd en sindsdien geen afspraak meer bij het UWV gehad. Ik ben overigens inmiddels ook verhuisd, in mijn nieuwe regio heb ik ook nog geen contact met het UWV gehad. Hoe moet het nu dan verder ?
Beste Selena149, Zoals gezegd, kun je contact opnemen met UWV Telefoon. De medewerker zal een arbeidsdeskundige inschakelen (dat kan dus een andere zijn vanwege je verhuizing). Deze neemt daarna binnen 24 uur contact met je op. Met deze arbeidsdeskundige kun je bespreken wat er met je uitkering gaat gebeuren. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare